Calidad de vida en adolescentes: Evaluación de necesidades basada en factores personales
DOI:
https://doi.org/10.17979/reipe.2017.0.11.2113Keywords:
calidad de vida, adolescencia, evaluación de necesidadesAbstract
Este trabajo explora la influencia de diversos factores personales (sexo, edad y presencia de NEAE) sobre la calidad de vida de la adolescencia. Mediante metodología cuantitativa, se aplica Cuestionario de Evaluación de la Calidad de Vida de Alumnos adolescentes (CCVA, Gómez-Vela y Verdugo, 2009) a 2220 estudiantes (12-19 años). Los resultados muestran mayor satisfacción con la vida en alumnado varón y más joven experimenta, y peor en alumnado con NEAE. Las tres variables estudiadas, de forma independiente, contribuyen a explicar las diferencias, pero no conjuntamente. Se propone continuar el estudio analizando la influencia de variables ambientales (familia, escuela).
Downloads
Publication Facts
Reviewer profiles N/A
Author statements
Indexed in
-
—
- Academic society
- N/A
- Publisher
- Universidade da Coruña, Servizo de Publicacións
References
Adelman, H.S., Taylor, L. y Nelson, P. (1989). Minors’ dissatisfaction with their life circumstances. Child Psychiatry and Human Development, 20(2), 135–147. doi:http://dx.doi.org/10.1007/2.0711660
Alfaro, J., Casas, F. y López, V. (2015). Bienestar en la infancia y adolescencia. Psicoperspectivas: Individuo y Sociedad, 14(1), 1-5.
Casas, F., Castellá, J., Abs, D., Coenders, G., Alfaro, J, Saforcada, E. y
Tonon, G. (2012).Subjective indicators of personal well-being among adolescents. Performance and results for different scales in latin-language speaking countries: A contribution to the international debate. Child Indicators Research, 5(1), 1-28. doi: http://dx.doi.org/10.1007/s12187-011-9119-1
Casas, F., Sarriera, J., Alfaro, J., González, M., Malo, S., Bertran, I., Figuer, C., …Valdenegro, B. (2012). Testing the personal wellbeing index on 12-16 year-old adolescents in 3 different countries with 2 new items. Social Indicators Research, 105(3), 461-482. doi.:http://dx.doi.org/10.1007/s11205-011-9781-1
Chou, Y.-C. (2013). Autism and self-determination: measurement and contrast with other disability groups (Tesis Doctoral). De la base de datos ProQuest - PsicINFO (Acceso No. 3559045)
Chou, Y.-C., Wehmeyer, M.L., Palmer, S.B. y Lee, J. (2016). Comparisons of self-determination among students with autism, intellectual disability, and learning disabilities: A multivariable analysis. Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 14, 1-9. doi: http://dx.doi.org/10.1177/1088357615625059
Dias, P.C., Bastos, A.S., Marzo, J.C. y García, J.A. (2015). Bienestar, calidad de vida y regulación afectiva en adolescentes portugueses. Atención Primaria, 19(5), 432-439. doi: 10.1016/j.aprim.2015.09.005
Domínguez, J. y Vázquez, E. (2015). Atención a la diversidad: Análisis de la formación permanente del profesorado en Galicia. Revista Nacional e Internacional de Educación Inclusiva, 8(2), 139-152.
Freire, V. y Vieira, S.M.C. (2014). Quality of life in adolescents with disabilities. Revista CEFAC, 16(6), 1953-1961. doi: http://dx.doi.org/10.1590/1982-0216201416213
Gilman, R., Huebner, E.S., Tian, L., Park, N., O’Byrne, J., Schiff, M.,… Langknecht, H. (2008). Cross-national adolescent multidimensional life satisfaction reports: Analyses of mean scores and response style differences. Journal of Youth and Adolescence,37(2), 142–154. doi: http://dx.doi.org/10.1007/s10964-007-9172-8
Gómez-Vela, M. y Verdugo, M.A. (2004). Cuestionario de evaluación de la calidad de vida de alumnos de educación secundaria obligatoria: Descripción, validación inicial y resultados obtenidos tras su aplicación en una muestra de adolescentes con discapacidad y sin ella. Siglo Cero: Revista Española Sobre Discapacidad Intelectual, 35(4), 212-517.
Gómez-Vela, M. y Verdugo, M.A. (2006). La calidad de vida en la adolescencia: evaluación de jóvenes con discapacidad y sin ella. En M.A. Verdugo (Ed.), Cómo mejorar la calidad de vida de las personas con discapacidad. Instrumentos y estrategias de evaluación (pp. 77-102). Salamanca: Amarú.
Gómez-Vela, M. y Verdugo, M.A. (2009). Cuestionario de evaluación de la calidad de vida en alumnos adolescentes (CCVA).Madrid: CEPE.
Gómez-Vela, M., Verdugo, M.A., González-Gil, F., Badía, M. y Wehmeyer,
M.L. (2012). Assessment of self-determination of Spanish students with intellectual and other educational needs.Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 23(5), 505-506.
Gómez-Vela, M., Verdugo, M.A. y González-Gil, F. (2007). Calidad de vida y autoconocepto en adolescentes con necesidades educativas especiales y sin ellas. Infancia y Aprendizaje, 30(4), 523-536. doi: http://dx.doi.org/10.1174/021037007782334300
Higuita, L.F. y Cardona, J.A. (2015). Concepto de calidad de vida en la adolescencia: Una revisión crítica de la literatura. Revista CES Psicología, 8(1), 155-168.
Huebner, E.S. (1991b). Initial development of the sudent’s life satisfaction scale. School Psychology International, 12(3), 231-240. doi: http://dx.doi.org/10.1177/0143034391123010
Leversen, I., Danielsem, A.G., Birkeland, M.S. y Samdal, O. (2012). Basic psychological need satisfaction in leisure activities and adolescents’ life satisfaction. Journal of Youth and Adolescence, 41(12), 1588-1599. doi: http://dx.doi.org/10.1007/s10964-012-9776-5
Levesque, R.J.R. (2014b). Self-determination. En Autor (Ed.), Encyclopedia of adolescence (2ª ed., pp. 2542-2544).Nueva York, EE.UU.: Springer-Verlag.
Miranda, M., Burguera, J.L. y Arias, J.M. (junio, 2015). La atención a la diversidad en los centros de secundaria: Diseño y propiedades de un cuestionario de opinión dirigido a orientadores. En AIDIPE (Ed.), Investigar con y para la sociedad (Vol. 1, pp- 103-11). Cádiz: Bubook.
Muntaner, J.J. (2013). Calidad de vida en la escuela inclusiva. Revista Iberoamericana de Educación, 63, 35-49.
Raboteg-Saric, Z., Brajsa-Zganec, A. y Sakic, M. (2008). Life satisfaction in adolescents: The efecto of perceived family economy status and quality of family and peer relationships. Journal for General, Social Issues, 3, 547-564.
Schalock, R.L., Brown, I., Brown, R.I., Cummins, R.A., Felce, D., Matikka, L, Keith, K.D. y Parmenter, T. (2002).Conceptualization, measurement, and application of quality of life for persons with intellectual disabilities: report of an International Panel of Experts. Journal of Mental Retardation, 40(6), 457-470. doi: http://dx.doi.org/10.1352/0047-6765(2002)040%3c0457:CMAAOQ%3E2.0.CO;2
Suldo, S.M., Riley, K.N, y Shaffer, E.J. (2006). Academic correlates of children and adolescents’ life satisfaction. School Psychology International, 27(5), 567-582. doi: 10.1177/0143034306073411
Sylvester, J., Donnell, N., Gray, S., Higgins, K. y Stalker, K. (2014).A survey of disabled children and young people’s views about their quality of life. Disability & Society, 29(5), 763-777. doi: http://dx.doi.org/10.1080/09687599.2013.848782
Urzúa, A. y Caqueo-Urizar, A. (2012). Calidad de vida: una revisión teórica del concepto. Terapia Psicológica, 30(1), 61-71. doi: http://dx.doi.org/10.4067/S0718-48082012000100006
Urzúa, A. y Mercado, G. (2008). La evaluación de la calidad de vida de los y las adolescentes a través del Kiddo-Kindl. Terapia Psicológica, 26(1), 133-141.
Viñas, F., González, M.., García, Y., Malo, S. y Casas, F. (2015). Coping strategies and styles and their relationship to personal wellbeing in a sample of adolescents. Anales de Psicologia, 31(1), 226-233. doi: http://dx.doi.org/10.6018/analesps.31.1.163681
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The papers published in this journal are licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors are the holders of the exploitation rights (copyright) of their work, but grant the right of first publication to the Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, which may publish in any language and format as well as publish and distribute their whole or partial content by any technologically available means and via data base.
Authors are allowed and encouraged to disseminate the articles accepted for publication on personal or institutional websites, before and after their publication, provided it is clearly stated that the work is in this journal and all bibliographic data are provided along with access to the document, preferably through the DOI (if it is indispensable to use a pdf, the final version formatted by the journal should be used). In the case of articles resulting from funded studies or projects, this will be done within the deadlines and terms established by the supporting organisation(s) of the published research.