Instrument to identify the perception of university students about emotions that disturb them

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17979/reipe.2018.5.2.3598

Keywords:

emotions, emotional competences, emotional education, evaluation instruments, higher education

Abstract

The human being experiences emotions from birth to death that determine the self-perception of the world around him, allowing personal and social relationships to be established. The current globalized world has generated an increase in highly competitive individualism, where emotions and feelings are denied elements, which produces an emotional illiteracy and the inability to express feelings and emotions. The objective of this study is to identify the emotional perception of 816 university students taking degrees in Education Sciences and Computer Engineering from the University of A Coruña (Spain), through a questionnaire prepared ad hoc (Emotional Perception). The results show that the recognition of the emotions of envy and jealousy stands at a higher level of recognition, followed by the identification of emotions in others, shame / guilt, self-recognition of emotions, followed by joy, fear, anger, anger / anger and sadness. The data provided by this research allow opening doors to other fields related to personal, academic and professional emotional competences, contributing to the full integration of university students in the teaching-learning process.

Downloads

Download data is not yet available.

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
3
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
N/A
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
45%
33%
Days to publication 
137
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Academic society 
N/A
Publisher 
Universidade da Coruña, Servizo de Publicacións

Author Biographies

María Josefa Iglesias-Cortizas, Universidad de A Coruña

Departamento de Didácticas Específicas y Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación. Facultad de Ciencias de la Educación. Universidade da Coruña, Campus de Elviña, 15071 A Coruña, España.

María Paula Ríos-deDeus, Universidade da Coruña

Departamento de Didácticas Específicas y Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación. Facultad de Ciencias de la Educación. Universidade da Coruña, Campus de Elviña, 15071 A Coruña, España

María Luisa Rodicio-García, Universidad de A Coruña

Departamento de Didácticas Específicas y Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación. Facultad de Ciencias de la Educación. Universidade da Coruña, Campus de Elviña, 15071 A Coruña, España

References

Álvarez, M., Bisquerra, R. Fita, E., Martínez, F., & Pérez, N. (2000). Evaluación de programas de educación emocional. Revista de Investigación Educativa, 18(2), 587-599. https://revistas.um.es/rie/article/view/121241/113891

André, C., & Lelord, F. (2002). La fuerza de las emociones. Barcelona: Kairós.

Bar-On, R. (2000). Bar-On emotional quotient inventory technical manual. Toronto: Multi-Health Systems.

Bautista-Rodríguez, L.M. (2017). La calidad de vida como concepto. Revista Ciencia y Cuidado, 14(1), 5-8. https://revistas.ufps.edu.co/index.php/cienciaycuidado/article/view/803

Bisquerra, R. (2015). Universo de emociones. Valencia: PalauGea.

Bisquerra, R., & Filella, G. (2018). Análisis del vocabulario emocional en el profesorado de lengua. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 21(1), 161-172. https://doi.org/10.6018/reifop.21.1.298421

Darwin, C. (1998). La expresión de las emociones en los animales y en el hombre. Madrid: Alianza.

Ekman, P. (2007). Emotions revealed. Recognizing faces and feelings to improve communication and emotional life (2ª Ed.). New York: Henry Holt and Company.

Goleman, D. (1998). Working with emotional intelligence. New York: Bantan Books.

Goleman, D. (2004). Destructive emotions: a scientific dialogue with the Dalai Lama. New York: Bantam Dell.

González, J., & Wagenaar, R. (2003). Tuning educational structures in Europe. Final report. Phase one. Madrid: Universidad de Deusto.

Grzib, G. (2002). Bases cognitivas y conductuales de la motivación y emoción. Madrid: Editorial Centro de Estudios Ramón Areces.

Iglesias-Cortizas, M.J. (2001a). Inteligencia emocional: emociones que nos perturban I, X Congreso Nacional de Modelos de Investigación Educativa (pp. 147-152). A Coruña: Universidade da Coruña.

Iglesias-Cortizas, M.J. (2001b) Inteligencia emocional: emociones que nos perturban II, X Congreso Nacional de Modelos de Investigación Educativa (pp. 152-161). A Coruña: Universidade da Coruña.

Iglesias-Cortizas, M.J. (2009a). Elaboración y validación de un instrumento diagnóstico para la percepción de las competencias emocionales en estudiantes universitarios de Educación. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía. Número monográfico: Orientación para el desarrollo de competencias, 20(3), 300-311. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3117349

Iglesias-Cortizas, M.J. (2009b). Diagnóstico de las competencias emocionales: estudio empírico en la Facultad de CC. de la Educación de La Coruña (España). Revista de Investigación Educativa, 27(2), 451-467. Recuperado de http://revistas.um.es/rie/article/view/94501

Izard, C.E. (1991). The psychology of emotions. Nueva York: Plenun Press.

Lang P.J. (1984). Cognition in emotion: concept and action. En C.E. Izard, J. Kagan y R.B. Zanjonc (Eds.) Emotions, cognition and behaviour (pp. 192-226). Cambridge: University Press.

Lerner, J.S., Li, Y., Valdesolo, P., & Kassamet, K.S. (2015). Emotion and decision making. Annual Review of Psychology, 66(1), 799–823. https://doi.org/10.1146/annurev-psych-010213-115043

Leymann, H. (1996). Mobbing. La persécution au travail. Paris: Editions du Seuil.

Martínez, M., & Sánchez, R. (2011). Evaluación multimétodo de la expresión emocional. Revista Iberoamericana de Diagnóstico y Evaluación e Avaliação Psicológica. RIDEP, 31(1), 11-35. http://www.aidep.org/03_ridep/2_anteriores.html

Mayer, J.D., Salovey, P., & Caruso, D.R. (2004). Mayer-Salovey-Caruso emotional intelligence test: youth version (MSCEIT) item booklet. Toronto: MHS Publishers.

Medrano, L. A., Moretti, L., & Ortiz, A. (2015). Medición del engagement académico en estudiantes universitarios. Revista Iberoamericana de Diagnóstico y Evaluación - e Avaliação Psicológica. RIDEP, 40(2), 114-123. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=459645432012

Pazey, B.L., Schalock, R.L., Schaller, J., & Burkett, J. (2015). Incorporating quality of life concepts into educational reform: Creating real opportunities for students with disabilities in the 21st century. Journal of Disability Policy Studies, 27(2), 96-105. https://doi.org/10.1177/1044207315604364

Peñasco, R. (2005). Mobbing en la universidad. Madrid: Adhara.

Pérez-Escoda, N., Bisquerra, R., Filella, G.R., & Soldevilla, A. (2010). Construcción del cuestionario de desarrollo emocional de adultos (QDE-A). Revista Española de Orientación y Psicopedagogía (REOP), 21(2), 367-379. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3240814

Plutchik, R. (1980). Emotion: a psychoevolutionary synthesis. Nueva York: Harpery Row.

Rodicio-García, M.L., & Iglesias-Cortizas, M.J. (2010). Las competencias emocionales de las personas emprendedoras: Un estudio desde la formación. En Actas del XI Congreso Internacional de Galicia-Norte de Portugal de Formación para o Traballo. Aprender a emprender a través da educación e a formación. Santiago: Universidad de Santiago.

Rodicio-García, M.L., & Iglesias-Cortizas, M.J. (2011a). La formación en competencias a través del Practicum: un estudio piloto. Revista de Educación, 354, 99-124. http://www.educacionyfp.gob.es/revista-de-educacion/numeros-revista-educacion/numeros-anteriores/2011/re354/re354_05.html

Rodicio-García, M.L. e Iglesias-Cortizas, M.J. (2011b). El acoso escolar. Diagnóstico y prevención. Madrid: Biblioteca Nueva.

Saarni, C. (2000). Emotional competence. A developmental perspective. En R. Bar-On & J. D. A. Parker (Eds.). The Handbook of Emotional Intelligence. Theory, Development, Assessment, and Application at Home, School, and in the Workplace (pp. 68-91). San Francisco, CA: Jossey-Bass.

Schalock, R.L., Verdugo, M.A., Gómez, L.E., & Reinders, H.S. (2016). Moving us toward a theory of individual quality of life. American Journal on Intellectual and Developmental Disabilities, 121(1), 1-12. https://doi.org/10.1352/1944-7558-121.1.1

Tracy, J.L. & Randles, D. (2011). Four models of basic emotions: a review of Ekman y Cordaro, Izard, Levenson, and Panksepp y Watt. Emotion Review, 3(4), 397-405. https://doi.org/10.1177/1754073911410747

Verdugo, M. (2009). El cambio educativo desde una perspectiva de calidad de vida. Revista de educación, 349, 23-43. http://www.educacionyfp.gob.es/revista-de-educacion/numeros-revista-educacion/numeros-anteriores/2009/re349/re349_02.html

Yela, M. (1987). Introducción a la teoría de los tests. Madrid: Universidad Complutense de Madrid.

Published

2018-12-01

How to Cite

Iglesias-Cortizas, M. J., Ríos-deDeus, M. P., & Rodicio-García, M. L. (2018). Instrument to identify the perception of university students about emotions that disturb them. Revista De Estudios E Investigación En Psicología Y Educación, 5(2), 133–141. https://doi.org/10.17979/reipe.2018.5.2.3598

Issue

Section

Articles