Indicadores tempranos de desarrollo pragmático y alteraciones del vínculo de apego
DOI:
https://doi.org/10.17979/reipe.2017.0.09.2349Keywords:
Indicadores temprano, alteraciones del apego, desarrollo pragmáticoAbstract
El objeto de este trabajo es analizar el impacto de los hitos pragmáticos del desarrollo infantil en la detección precoz de los trastornos de la relación entre niños y cuidadores. La relevancia del trabajo reside en el valor predictivo de los marcadores de desarrollo pragmático temprano y su papel dentro de la díada madre-hijo. El estudio emplea los datos extraídos durante el proceso de baremación de la escala EDPRA. Los resultados sugieren que los Items de base interactiva que requieren de un adulto disponible se pueden asumir como indicadores tempranos de un apego seguro. La conclusión obtenida apunta al perfil de desarrollo pragmático del niño como signo de alerta del tipo de vínculo establecido con su cuidador principal
Downloads
Publication Facts
Reviewer profiles N/A
Author statements
Indexed in
-
—
- Academic society
- N/A
- Publisher
- Universidade da Coruña, Servizo de Publicacións
References
Ainsworth, M. D., Blehar, M. C., Waters, E., & Wall, S. (1978). Patterns of attachment: A psychological study of the strange situation. Hillsdale: LEA
Anglin, D. M., Cohen, P. R., & Chen, H. (2008). Duration of early maternal separation and prediction of schizotypical symptoms from early adolescence to midlife. Schizophrenia Research, 103(1), 143-150. https://doi.org/10.1016/j.schres.2008.02.016
Barudy, J. & Dantagnan, M. (2005). Los buenos tratos a
la infancia: parentalidad, apego y resiliencia. Barcelona: Gedisa
Botana, I. & Peralbo, M. (2015). Estudio sobre la adaptacion y validación de un instrumento de evaluación del desarrollo pragmático temprano [Edición especial] Revista de estudios e investigación
en psicología y educación, 9, 39-42. https://doi.org/10.17979/reipe.2015.0.09.374.g641
Bowlby, J. (1976). Attachment and loss. Vol. 2: Separation: Anxiety and anger. New York: Basic books.
Bruner, J. (1981). De la comunicación al lenguaje: una perspectiva psicológica. Infancia y Aprendizaje, 4, 133-143
Cassidy, J. (1999). The nature of the child's ties. En J. Cassidy y P. Shaver (Eds) (1999). Handbook of attachment: Theory, research, and clinical applications (pp. 3-20). New York: Guilford Press
Roid, G. H. & Sampers, J. L. (2004). Merrill-Palmer-revised: scales of development. Illinois:Stoelting.
Stern, D. N. (1991). El mundo interpersonal del infante: una perspectiva desde el psicoanálisis y la psicología evolutiva. Buenos Aires: Paidos.
Squires, J. & Bricker, D. (2009). Ages & Stages
Questionnaires: A Parent-Completed Child-Monitoring System. Baltimore: Brookes Publishing Company.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The papers published in this journal are licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors are the holders of the exploitation rights (copyright) of their work, but grant the right of first publication to the Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, which may publish in any language and format as well as publish and distribute their whole or partial content by any technologically available means and via data base.
Authors are allowed and encouraged to disseminate the articles accepted for publication on personal or institutional websites, before and after their publication, provided it is clearly stated that the work is in this journal and all bibliographic data are provided along with access to the document, preferably through the DOI (if it is indispensable to use a pdf, the final version formatted by the journal should be used). In the case of articles resulting from funded studies or projects, this will be done within the deadlines and terms established by the supporting organisation(s) of the published research.