Actitudes hacia la homosexualidad en adolescentes gallegos/as: aportaciones de la Pedagogía Queer
DOI:
https://doi.org/10.17979/reipe.2017.0.08.2337Keywords:
Adolescencia, homofobia, estereotipos de género, Pedagogía QueerAbstract
El objetivo del trabajo es analizar las actitudes hacia la homosexualidad e identificar su relación con los estereotipos de género. Participaron 1405 adolescentes gallegos/as con una media de edad de 15.12 años. Se observa que los chicos son más instrumentales y expresan actitudes más negativas hacia la homosexualidad y el lesbianismo. Por otra parte, las chicas son más expresivas y manifiestan actitudes más positivas hacia la homosexualidad tanto femenina como masculina. La instrumentalidad correlaciona positivamente con la homofobia y la expresividad correlaciona negativamente tanto con la homofobia como con la lesbofobia. Se destacan las aportaciones de la Pedagogía Queer.
Downloads
Publication Facts
Reviewer profiles N/A
Author statements
Indexed in
-
—
- Academic society
- N/A
- Publisher
- Universidade da Coruña, Servizo de Publicacións
References
António, R., Pinto, T., Pereira, C., Farcas, D., y Moleiro (2012). Bullying homofóbico no contexto escolar em Portugal. Psicologia, 26(1), 17-32.
Baiocco, R., Loverno, S., Cerutti, R., Santamaria, F., Fontanesi, L., Lingiardi, V., Baumgartner, E., y Laghi, E. (2014). Suicidal ideation in Spanish and Italian lesbian and gay young adults: The role of internalized sexual stigma. Psicothema, 26(4), 490-496. doi: 10.7334/psicothema2014.1
Barak, S., y Stern, B. (1986). Sex-linked trait indexes among baby-boomeers and pre-boomers. A research note. In R. Lutz (Ed.), Advances in consumer research (pp. 53-68). Provo: Association for Consumer Research.
Butler, J. (1990). Gender trouble: feminism and the subversion of identity. London and New York: Routledge.
Butler, J. (1993). Bodies that Matter: On the Discursive Limits of “Sex”. London and New York: Routledge.
Carrera-Fernández, M.V., Lameiras-Fernández, M., Rodríguez-Castro, Y., y Vallejo-Medina, P. (2014). Spanish adolescents’ attitudes toward transpeople: proposal and validation of a short form of the Genderism and Transphobia Scale. Journal of Sex Research, 51(6), 654-666. doi: 10.1080/00224499.2013.773577
Connell, R.W. (2000). The men and the boys. Berkeley: University of California Press.
Costa, P.A., y Davies, M.D. (2012). Portuguese adolescents’ attitudes toward sexual minorities: Transphobia, homophobia, and gender role beliefs. Journal of Homosexuality, 59(10), 1424-1442. doi:10.1080/00918369.2012.724944
Devís-Devís, J., Pereira-García, S., Valencia-Peris, A., Fuentes-Miguel, J., López-Cañada, E., & Pérez-Samaniego, V. (2017). Harassment patterns and risk profile in Spanish trans persons. Journal of Homosexuality, 64(2), 239-255. doi: 10.1080/00918369.2016.1179027
Epstein, D., O’Flynn, S. y Teldford, D. (2003). Silenced sexualities in schools and universities. Stoke-on-Trent: Trenthan Books.
Eribon, D. (2000). Identidades. Reflexiones sobre la cuestión gay. Barcelona: Bellaterra.
European Union Agency for Fundamental Rights (2014) European Union lesbian, gay, bisexual and transgender survey. Recuperado de http://goo.gl/mb4YDF.
Federación Estatal de Lesbianas, Gais, Transexuales y Bisexuales (2012). Acoso escolar homofóbico y riesgo de suicidio. Recuperado de http://goo.gl/TsnEIT
Guasch, O. (2006). Héroes, científicos, heterosexuales y gays. Los varones en perspectiva de género. Barcelona: Bellaterra.
Kann, L., Olsen, E. O., McManus, T., et al. (2016). Sexual Identity, Sex of Sexual Contacts, and Health-Related Behaviors Among Students in Grades 9-12 -United States and Selected Sites, 2015. Recuperado de https://www.cdc.gov/mmwr/volumes/65/ss/ss6509a1.htm
Lizárraga, A. (2005). Homofobia: enfermedad y germen. Revista de Estudios de Antropología Sexual, 1(1), 33-42.
Lopes, D., Oliveira, J. M., Nogueira, C., y Grave, R. (2017). The social determinants of polymorphous prejudice against lesbian and gay individuals: the case of Portugal. Sexuality Research and Social Policy, 14(1), 56-70. doi:10.1007/s13178-016-0230-4
Pereira, H., y Rodrigues, P. (2015). Internalized homophobia and suicidal ideation among LGB youth. Journal of Psychiatry, 18(2),1-6. doi: 10.4172/Psychiatry.1000229
Quiles, M., Betancor, V., Rodríguez, R., Rodríguez, A. y Coello, E. (2003). La medida de la homofobia manifiesta y sutil. Psicothema, 15, 197-204.
Raja, S. H., y Stokes, J. P. (1998). Assessing attitudes toward lesbians and gay men: The Modern Homophobia Scale. Journal of Gay, Lesbian and Bisexual Identity, 3, 113-134.
Rodrigues, L., Gravea, R., Oliveira, J.M., y Nogueira, C. (2016). Study on homophobic bullying in Portugal using Multiple Correspondence Analysis (MCA). Revista Latinoamericana de Psicología, 48, 191-200. doi: 10.1016/j.rlp.2016.04.001
Rodríguez, Y., Lameiras, M., Carrera, M. V., y Vallejo, P. (2013). Validación de la Escala Moderna de Homofobia en una muestra de adolescentes. Anales de Psicología, 29(2), 523-533. doi: 10.6018/analesps.29.2.137931
Smith, K. T. (1971). Homophobia: A tentative personality profile. Psychological Reports, 29, 1091-1094.
Viñuales, O. (2002). Lesbofobia. Barcelona: Bellaterra.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The papers published in this journal are licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors are the holders of the exploitation rights (copyright) of their work, but grant the right of first publication to the Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, which may publish in any language and format as well as publish and distribute their whole or partial content by any technologically available means and via data base.
Authors are allowed and encouraged to disseminate the articles accepted for publication on personal or institutional websites, before and after their publication, provided it is clearly stated that the work is in this journal and all bibliographic data are provided along with access to the document, preferably through the DOI (if it is indispensable to use a pdf, the final version formatted by the journal should be used). In the case of articles resulting from funded studies or projects, this will be done within the deadlines and terms established by the supporting organisation(s) of the published research.