Review of the app: Edmodo. A virtual learning environment and educational social network

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17979/reipe.2018.5.1.3524

Keywords:

ICT, virtual learning environment, educational social network, collaborative work

Abstract

The Emodo tool is a singular platform that integrates both the characteristic components of an educational social network and a virtual learning environment. In the present review, its origins, evolution and purpose are addressed from the perspective of its developers’ design. New possibilities and approaches are proposed taking into account the diverse possibilities of use and didactic application that it could have in the different levels of the educational field, as well as in other contexts in which training actions are carried out. From a critical perspective. Its educational potential is assessed according to its main characteristics and functionalities, underlining its most positive aspects and some advantages over other virtual platforms.

Downloads

Download data is not yet available.

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
0
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
N/A
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
45%
33%
Days to publication 
3
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Academic society 
N/A
Publisher 
Universidade da Coruña, Servizo de Publicacións

References

Alonso, S., Morte, E., & Almansa, S. (2015). Redes sociales aplicadas a la educación: EDMODO. EDMETIC; Revista de Educación Mediática y TIC, 4(2), 88-111. https://doi.org/10.21071/edmetic.v4i2.3964

Álvarez, D. (2014). Entornos personales de aprendizaje (PLE): aprendizaje conectado en red. Madrid: Ministerio de Educación, Cultura y Deporte.

Cabero, J., Barroso, J., & Romero, R. (2015). Aprendizaje a través de un entorno personal de aprendizaje (PLE). Bordón, 67(2), 63-83.

González, E. (2017). Aplicación del modelo educativo Flipped Classroom con soporte de la plataforma Edmodo. Revista Iberoamericana de Producción Académica y Gestión Educativa, 4(8). http://www.pag.org.mx/index.php/PAG/article/view/681

Hernández, E., & Medina, F. (2015). Estrategias de aprendizaje basadas en entornos virtuales en educación secundaria. Étic@net, 2(15), 163-183. http://www.eticanet.org/revista/index.php/eticanet/article/view/72

Marín-Juarros, V., Negre, F. & Pérez, A. (2014). Entornos y redes personales de aprendizaje (PLE-PLN) para el aprendizaje colaborativo. Comunicar, 42, 35-43. https://doi.org/10.3916/C42-2014-03

Martín, H. J., & Cuadros, R. (2012). Las plataformas e-learning en el aula. Un caso práctico de Edmodo en la clase de español como segunda lengua. Marco ELE. Revista de Didáctica, 15. 1-20. https://marcoele.com/descargas/15/martin-cuadros_elearning.pdf

Raposo-Rivas, M. y Escola, J. (2016). Comunidades Virtuales de Aprendizaje: revisión de una década de producción científica Hispano-Lusa. Journal for Educators, Teachers and Trainers, 7(2). 11-24. http://jett.labosfor.com/index.php/jett/article/view/266

Roig, R. (2012). Redes sociales educativas. Propuestas para la intervención en el aula. En Martínez, F. & Solano, I. (Coords.). Comunicación y relaciones sociales de los jóvenes en la red. (pp. 137-152). Alcoy: Marfil.

Sáez, J. M., Fernández, M., & García, J. L. (2012). Descubriendo Edmodo: beneficios del microblogging en educación de adultos. Campo Abierto. Revista de Educación, 31(2), 53-70. https://mascvuex.unex.es/revistas/index.php/%20campoabierto/article/view/1485

Sáez, J. M., Lorraine, J., & Miyata, Y. (2013). Uso de Edmodo en proyectos colaborativos internacionales en educación primaria. EDUTEC, Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 43, 1-17. https://doi.org/10.21556/edutec.2013.43.329

Vázquez, E. (2013). Microblogging con edmodo para el desarrollo de las competencias básicas del alumnado de enseñanza secundaria. Un estudio de caso. Educatio Siglo XIX, 31, 313-334. http://revistas.um.es/educatio/article/view/175191

Published

2018-07-01

How to Cite

Iglesias-Amorín, F. (2018). Review of the app: Edmodo. A virtual learning environment and educational social network. Revista De Estudios E Investigación En Psicología Y Educación, 5(1), 70–73. https://doi.org/10.17979/reipe.2018.5.1.3524

Issue

Section

Reviews