Interdisciplinary activities of mathematics and music education for childhood education

Authors

  • Rocío Chao UNIVERSIDADE DA CORUÑA
  • María Dorinda Mato UNIVERSIDADE DA CORUÑA
  • Aurelio Chao UNIVERSIDADE DA CORUÑA

DOI:

https://doi.org/10.17979/reipe.2015.0.06.123

Keywords:

Music, Mathematics, interdisciplinary activities

Abstract

The benefits of working in an interdisciplinary way Music and Mathematics are endless because and an appropriate education can help students succeed in associating the concepts of both disciplines achieving a comprehensive, unfragmented education. For this reason, we have conducted a classroom experience for the benefits of both subjects worked together. The results, measured by daily observation by teachers with whom we worked, indicate that the contents corresponding to an area served to learn other stuff, thus allowing to drive learning and improving skills.

Downloads

Download data is not yet available.

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
1
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
N/A
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
45%
33%
Days to publication 
215
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Academic society 
N/A
Publisher 
Universidade da Coruña, Servizo de Publicacións

Author Biographies

Rocío Chao, UNIVERSIDADE DA CORUÑA

DEPARTAMENTO DE COMPOSICIÓN

PROFESORA DE EDUCACIÓN MUSICAL

María Dorinda Mato, UNIVERSIDADE DA CORUÑA

DEPARTAMENTO DE PEDAGOXÍA E DIDÁCTICA

PROFESORA DE DIDÁCTICA DE LAS MATEMÁTICAS

Aurelio Chao, UNIVERSIDADE DA CORUÑA

DEPARTAMENTO DE COMPOSICIÓN

PROFESOR

References

Arbonés, J. y Milrud, P. (2011). La armonía es numérica. Música y Matemáticas.

Berdonneau, C. (2008). Matemáticas activas (2-6 años). Barcelona: Grao.

Canals i Tolosa, M. A. (2001). Vivir las Matemáticas. Barcelona: Octaedro - Rosa Sensat.

Castro Rojas, A. L. (2008). Formación de docentes y educadores en educación infantil. una apuesta clave para el desarrollo integral de la primera infancia. Colombia: Ediciones SM.

Chao, R.; Mato, M. D. e López, A.M. (2014). ¿Se trabajan de forma interdisciplinar Música y Matemáticas en educación infantil?. Educaçao e pesquisa. (En prensa)

Chao, R.; Mato, M. D. e Ferreiro, F. J. (2014). Music therapy in adolescent disruptive behavior. Procedia. Social and Behavioral Sciences, n.132, p. 608-614.

Edo, M. (2012). Situaciones interdisciplinarias para el desarrollo del pensamiento matemático en Educación Infantil en la formación de maestros. En M. Marín-Rodríguez; N. Climent-Rodríguez (eds.), Investigación en Educación Matemática. Comunicaciones de los grupos de investigación. XV Simposio de la SEIEM, 427-453 Ciudad Real: SEIEM.

Farrás, P. (2012). Las clases de Música favorecen las Matemáticas, en: http://blog.pequejuegos.com/las-clases-musica-favorecen- matematicas/

Fernández-Carrión, M. (2011) Música y Matemáticas: conexiones curriculares para un mayor éxito educativo, en http://recursostic.educacion.es/artes/

Gómez Martín, P. (2012). Matemáticas y Música en niños pequeños. RSME (Real Sociedad Matemática Española). Universidad Politécnica de Madrid.

Gregorio Guirles, J.R. (2002). El constructivismo y las Matemáticas. Sigma: Revista de Matemáticas, nº 2, 113-129.

Levitin, D.( 2011). Tu cerebro y la Música. Barcelona: RBA.

Liern, V., Queralt, T. (2008). Música y Matemáticas: La Armonía de los Números. Día escolar de las Matemáticas. Badajoz: Servicio de publicaciones de la FESPM.

López Chao, V.A.; López Chao, A.M. e Mato Vázquez, M.D. (2014). Investigación en estrategias de mejora y aprovechameitno en Expresión Gráfica. A Coruña: Servicio de publicacións da UDC.

Lynch, M. P.; Eilers, R. E.; Oller, D. K.; Urbano, R. C. (1990). Innateness, experience and music perception. Psychological Science, 1, 272–276.

Liern, V.; Queralt, T. (2008). Música y Matemáticas: la armonía de los números. Badajoz: FESPM, 2008.

Mato, M. D. (2010). Mejorar las actitudes hacia las matemáticas. Revista galego-portuguesa de psicoloxía e educación, 18 (1), 1138-1663.

Mato, M. D.; Muñoz, J. M. (2010). Evaluación de las actitudes hacia las matemáticas y el rendimiento académico. Revista de Ciencias Psicológicas, 4 (1), 27-40.

Mato, M. D. (2014). La afectividad hacia las Matemáticas. Editorial Netbiblo. Charlston, S.C.

Moreno, A., (2008). Importancia de la Educación Musical en infantil. Granada: Innovación y experiencias Educativas.

NCT M (2000). Principles and Standards for Scho ol Mathematics . Reston, VA: NCT M

Pascual Mejía, P. (2006). Didáctica de la Música en educación infantil. Madrid: Pearson Pentice Hall.

Peralta, J. (1998). Las Matemáticas en el arte, la Música y la literatura. Tendencias pedagógicas especial, 2, 235-244.

Páramo Iglesias, M.B., Martínez Figueira, M.E. (2012). Las aulas de infantil como un espacio favorecedor de la inclusión; la adpatación de PIAAR-R. I Congreso Virtual Internadional sobre Innovación pedagógica y Prais Educativa INNOVAGOGIA 2012, 139-149.

Pérez Aldeguer, S.; Leganés Lavall, E. (2012). La Música como herramienta interdisciplinar. Un análisis cuantitativo en el aula de lengua extranjera de primaria. Revista de Investigación en Educación, 10, 127-143.

Rigo, D.Y. (2014). Aprender y enseñar a través de imágenes. Desafío educativo. Arte y sociedad. Revista de Investigación, 6.

Winkler, I.; Háden, G.; Ladinig, O.; Sziller, I.; Honing, H. (2009). Newborn infants detect the beat in music. Proceeding of the National Academy of Sciences of USA, 106 (7), 2468-2471.

Published

2015-11-10

How to Cite

Chao, R., Mato, M. D., & Chao, A. (2015). Interdisciplinary activities of mathematics and music education for childhood education. Revista De Estudios E Investigación En Psicología Y Educación, (06), 032–036. https://doi.org/10.17979/reipe.2015.0.06.123

Issue

Section

XIII Congreso Internacional G-P de Psicopedagogía. Área 6: FORMACIÓN DE PROFESORES Y AGENTES EDUCATIVOS