Autobiography as an introspective and visual methodology in Art Education Research
DOI:
https://doi.org/10.17979/reipe.2021.8.1.8553Keywords:
Art-Based Research, teaching training, art education, autobiography, domestic photographic archiveAbstract
This Art-based Educational Research work pretends to show the methodological possibilities of the autobiography in the Art Education field. A reflection is generated through a personal introspection, using artistic methodologies with research tools such as photographs from family albums, domestic videos or the own diary. From this personal reflection, artistic research strategies are extrapolated to use them in the classroom. Research tools such as photography and video are the starting point of the teachers’ personal reflection, they objectify their search, these research tools also document the research process and they are even the way of sharing it with the students through decolonial strategies which promote empathy. Including the live stories of teachers and students and making them the backbone of planning, developing and reflection of the artistic actions allows for undertaking a journey from the most individual and intimate to the common and collective; a journey which strengthens ties and allows an organic evolution of the research process.
Downloads
References
Barone, Tom y Eisner, Elliot (2012). Arts Based Research. [La investigación basada en las artes]. Sage.
Bolívar, Antonio (2014). Las historias de vida del profesorado. Voces y contextos. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 19(62), 711-734.
Bolívar, Antonio (2016). Las historias de vida y construcción de identidades profesionales. En M. H. Abrahão, L. Frison y C. Barreiro (Eds.), Nova Aventura (Auto)Biográfica [Nueva Aventura (Auto)Biográfica] (pp. 251-287). EdiPUCRS.
Casas-Broda, Ana (1986-1994). Cuadernos de dieta. https://www.anacasasbroda.com/texto-cuadernos-dieta
Chang, Heewon (2008). Autoethnography as method [Autoetnografía como método]. Left Coast Press.
De Bruin, Leon R.; Burnard, Pamela y Davis, Susan (2018). Connecting Creativities in the Arts: Exploring Diverse Creativities in Arts Practice and Arts-Based Research [Conectando creatividades en las artes: explorando creatividades diversas en la práctica artística y la Investigación Basada en las Artes]. En L. R. De Bruin, P. Burnard y S. Davis (Eds.), Creativities in Arts Education, Research and Practice: International Perspectives for the Future of Learning and Teaching [Creatividad en Educación Artística, investigación y práctica: perspectivas internacionales para el futuro del aprendizaje y la enseñanza] (pp. 1-11). Brill Sense.
Desai, Dipti (2019). Cultural Diversity in Art Education [Diversidad cultural en Educación Artística]. En R. Hickman (Ed.), The International Encyclopedia of Art & Design Education [La enciclopedia internacional de educación de las artes y el diseño] (pp. 1023-1043). Wiley.
Escaño, Carlos (2018). Educación hacker: una pedagogía crítica (inter)creativa para los comunes del conocimiento. En R. Aparici, C. Escaño, D. García (Coords.), La otra educación: pedagogías críticas para el siglo XXI (pp. 53-64). UNED.
Finley, Susan (2008). Arts-Based Research [Investigación basada en las artes]. En J. Gary Knowles y Ardra L. Cole (Eds.), Handbook of the Arts in Qualitative Research: Perspectives, Methodologies, Examples, and Issues [Manual de las artes en la investigación cualitativa: perspectivas, metodologías, ejemplos y cuestiones] (pp. 71-81). Sage.
Goodson, Ivor (2012). Developing Narrative Theory: Life Histories and Personal Representation [Desarrollando la teoría narrativa: historias de vida y representación personal]. Routledge.
Hernández-Hernández, Fernando (2011). Las historias de vida en el marco del giro narrativo en la investigación en Ciencias Sociales: los desafíos de poner biografías en contexto. En F. Hernández, J. M. Sancho y J. I. Rivas (Coord.), Historias de vida en educación: biografías en contexto (pp. 13-22). Universitat de Barcelona/Esbrina. http://hdl.handle.net/2445/15323
Irwin, Rita; LeBlanc, Natalie; Ryu, Jee Yeon y Belliveau, George (2018). A/r/tography as Living Inquiry [A/r/tografía como investigación vital]. En P. Leavy (Ed.), Handbook of Arts-Based Research [Manual de la Investigación Basada en las Artes]. The Guilford Press.
Kilomba, Grada (2019). Memórias da plantação: Episódios de racismo quotidiano [Memorias de la plantación: Episodios de racismo cotidiano]. Orfeu Negro.
López Fernández-Cao, Marián (2011). Memoria, ausencia e identidad. El arte como terapia. Eneida.
López-Ganet, Tiffany (2017). Microrrelatos autoetnográficos. Historias de vida interculturales para la transformación social. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, (04), 140-144. https://doi.org/10.17979/reipe.2017.0.04.2700
López-Ganet, Tiffany (2017). Raíces que asoman. Creación de estrategias artísticas a través de una introspección personal. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, (04), 089-094. https://doi.org/10.17979/reipe.2017.0.04.2601
López-Ganet, Tiffany (7 de octubre de 2018). Explorando lo invisible: proyecto de Educación Artística en el High School for Inclusive Education. Communiars. https://communiars.org/2018/10/07/explorando-lo-invisible-proyecto-de-educacion-artistica-en-el-high-school-for-inclusive-education/
Marín, Ricardo (2012). Las Metodologías Artísticas de Investigación y la investigación educativa basada en las Artes Visuales. En J. Roldány R. Marín (Ed.), Metodologías artísticas de Investigación en educación (pp. 14-39). Aljibe.
Mesías-Lema, José María (2012). Fotografía y educación de las artes visuales: el fotoactivismo educativo como estrategia docente en la formación del profesorado [Tesis doctoral]. Universidad de Granada. http://hdl.handle.net/10481/23310
Mesías-Lema, José María (2017). Art teacher training: A photo essay [La formación del profesorado de artes: un foto-ensayo]. International Journal of Education through Art, 13(3), 395-404. https://doi.org/10.1386/eta.13.3.395_1
Mesías-Lema, José María (2018). Artivism and social conscience: Transforming teacher training from a sensibility standpoint [Artivismo y compromiso social: Transformar la formación del profesorado desde la sensibilidad]. Comunicar, 26(57), 19-28. https://doi.org/10.3916/C57-2018-02
Mesías-Lema, José María (2019). Artistas habitantes: una metodología contemporánea, participativa y colectiva en Educación Artística. Observar, 13, 74-104. https://www.observar.eu/index.php/Observar/article/view/104
Mesías-Lema, José María (2019). Educación Artística Sensible. Cartografía contemporánea para arteducadores. Graó.
Mesías-Lema, J. M. (2021). La investigación educativa basada en las artes ya no necesita mártires: Un pequeño homenaje a la práctica docente de Mark Rothko. IJABER. International Journal of Arts-Based Educational Research, 1(1), 1-6. https://doi.org/10.17979/ijaber.2021.1.1.7617
Santos, Juan (2019). Día a día: De Ana Casas a Kaylynn Deveney y Albert Hastings. Clavoardiendo. https://clavoardiendo-magazine.com/columnas-series/autobiografias-visuales/dia-a-dia-de-ana-casas-a-kaylynn-deveney-y-albert-hastings/
Sinner, Anita; Leggo, Carl; Irwin, Rita; Gouzouasis, Peter y Grauer, Kit (2006). Art-Based Educational Research Dissertations: Reviewing the practices of new scholars [Tesis de Investigación Educativa Basada en las Artes: revisando las prácticas de nuevos académicos]. Canadian Journal of Education, 29(4), 1213-1270. https://journals.sfu.ca/cje/index.php/cje-rce/article/view/2939
Sommers, Margaret R. (1992). Special Section: Narrative Analysis in Social Science, part 2. Narrativity, Narrative Identity, and Social Action: Rethinking English Working-Class Formation [Sección especial: análisis narrative en las ciencias sociales, parte 2. Narratividad, identidad narrative y acción social: repensando la formación de la clase trabajadora inglesa]. Social Science History, 16(4), 591-630. https://doi.org/10.2307/1171314
Springgay, Stephanie; Irwin, Rita; Leggo, Carl y Gouzouasis, Peter (Eds.) (2008). Being with A/r/tography [Siendo con A/r/tography]. Sense Publishers.
Vila, Pablo (1997). Hacia una reconsideración de la antropología visual como metodología de investigación social. Estudios sobre las Culturas Contemporáneas, 3(6), 125-167.
Weber, Sandra y Mitchell, Claudia (2004). About Art-Based Research [Sobre la Investigación Basada en las Artes]. En J. Loughram, M. Hamilton, V. Laboskey y T. Rusell (Eds.), International Handbook of Self-Study of Teaching and Teacher Education Practices [Manual internacional de autoformación en enseñanza y prácticas docentes]. Kluwer Press.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The papers published in this journal are licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors are the holders of the exploitation rights (copyright) of their work, but grant the right of first publication to the Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, which may publish in any language and format as well as publish and distribute their whole or partial content by any technologically available means and via data base.
Authors are allowed and encouraged to disseminate the articles accepted for publication on personal or institutional websites, before and after their publication, provided it is clearly stated that the work is in this journal and all bibliographic data are provided along with access to the document, preferably through the DOI (if it is indispensable to use a pdf, the final version formatted by the journal should be used). In the case of articles resulting from funded studies or projects, this will be done within the deadlines and terms established by the supporting organisation(s) of the published research.