Main Article Content

María Dorinda Mato
UNIVERSIDADE DA cORUÑA
Spain
Biography
Rocío Chao
UNIVERSIDADE DA CORUÑA
Spain
Biography
Miriam Carretero
Vol. Extr., núm. 06 (2015) - XIII CIG-PP, XIII Congreso Internacional G-P de Psicopedagogía. Área 6: FORMACIÓN DE PROFESORES Y AGENTES EDUCATIVOS, pages 027-031
DOI: https://doi.org/10.17979/reipe.2015.0.06.122
Submitted: Apr 8, 2015 Accepted: Aug 13, 2015 Published: Nov 10, 2015
How to Cite

Abstract

This paper aims to investigate the conceptions with which students start the of Degree in Early Childhood Education. To address this issue we applied a questionnaire with closed and open questions. The sample consists of 138 students of the subject “Mathematics Education”. The study results show that the generality of the students are women, aged between 19 and 21 years, that access the grade after having carried out the high school studies of Humanities and Social Sciences, they had negative memories of their previous teachers and they give certain importance to the present subject in the Degree.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

Ertekin, E. (2010). Correlations between the mathematics teaching anxieties of preservice primary education mathematics teacher and their beliefs about mathematics. Educational Research and Reviews, 5 (8), 4

Esteve, J. M. (2004). La Tercera Revolución Educativa. Madrid, Paidós.

Fernández, R. y Aguirre, C. (2010). Actitudes iniciales hacia las matemáticas de los alumnos de grado de magisterio de Educación Primaria: Estudio de una situación en el EEES. Unión Revista Iberoamericana de Educación Matemática, 23, 107-116.

Ferreyra, H. y Peretti, G. (2006). Diseño y gestión de una Educación Auténtica. Novedades Educativas: Buenos Aires.

Fuentes, E., González, M. y Raposo, M. (2008). Desarrollar competencias en la formación inicial de maestros: valoraciones, retos y propuestas. Innovación Educativa, 18, 45-68.

Gómez-Chacón, I. M. (2006). Matemáticas: El informe PISA en la práctica. Una acción formativa del profesorado. Uno. Revista de Didáctica de la Matemática, 41, 40-51

Gresham, G. (2010). A study exploring excepcional education preservice teacher mathematics anxiety. IUMPST: The Journal, 4.

Hyson, M.; Biggar, H. y Morris, C. (2009). Quality Improvement in Early Childhood Teacher Education: Faculty Perspectives and Recommendations for the Future. En Early Childhood Research and Practice, 11 (1). http://ecrp.uiuc.edu/v11n1/hyson.html

Imbernón, F. (2005). ¿Qué formación permanente? Cuadernos de Pedagogía, 348, 70-73.

Marínz, M., Edo, M. y Sierra, T. (2011). La formación inicial del profesorado de matemáticas ante la implantación de los nuevos grados en infantil, primaria y máster de secundaria. Sociedad Española de Investigación en Educación Matemática.

Mato, M. D., Espiñeira, E. y Chao, R. (2014). Dimensión afectiva hacia la matemática: resultados de un análisis en Educación Primaria. Revista de Investigación Educativa, 32, (1).

Montero, L. (2006). Profesores y profesoras en un mundo cambiante: el papel clave de la formación inicial. Revista de Educación, 340, 66-85.

Pérez, A. (2010). Aprender a educar: Nuevos desafíos para la formación de docentes. Revista interuniversitaria de formación del profesorado, 68, 37-60.

Requena, M.D. y Sainz de Vicuña, P. (2009). Didáctica de la Educación Infantil. Madrid: EDITEX.

Ruiz de Gauna, J., García, J., Sarasua, J. (2013). Perspectiva de los alumnos de Grado de Educación Primaria sobre las matemáticas y su enseñanza. Números, 82, 5-15.

Sancho, J. (2007). La formación de quienes forman al profesorado. Cuadernos de Pedagogía, 374, 58-61.

Tomlinson, H.; Morris, C. (2009). Quality Improvement in Early Childhood Teacher Education: Faculty Perspectives and Recommendations for the Future. En Early Childhood Research and Practice, 11 (1). http://ecrp.uiuc.edu/v11n1/hyson.html

Vaello, J. (2007). Cómo dar clase a los que no quieren. Madrid: Santillana Educación.

Zabalza, M. y Zabalza, M. (2011). La formación del profesorado de Educación Infantil. TRIBUNA ABIERTA. CEE Participación Educativa, 103-113.