Main Article Content

Francisco Javier Barreto-Trujillo
Universidad Autónoma de Nuevo León
Mexico
https://orcid.org/0000-0003-3259-781X
Javier Álvarez-Bermúdez
Universidad Autónoma de Nuevo León
Mexico
https://orcid.org/0000-0003-0265-3833
Vol. 7 No. 2 (2020), Articles, pages 184-193
DOI: https://doi.org/10.17979/reipe.2020.7.2.6570
Submitted: Jun 2, 2020 Accepted: Nov 19, 2020 Published: Dec 1, 2020
How to Cite

Abstract

The aim of this study is to examine the relationship between self-regulated learning strategies and academic performance among senior high school students. The study used a sample of 97 high school students (70% male, 30% female) aged between 14 and 17 years (M = 15.29; SD = 0.07) from the metropolitan area of Monterrey (Mexico). Student self-regulation strategies were examined using the Self-Regulated Learning Questionnaire, and academic performance was measured using the grades awarded by the schools participating in the research. Descriptive analyses and Student’s t-tests were used to examine the differences between the sexes in terms of the self-regulation strategies used, and linear regression analyses were conducted to determine the predictive power of the academic performance variables. The results showed metacognition to be the most frequent strategy among students and the best predictor of academic performance. No significant differences were observed between male and female students in terms of the self-regulation strategies used. The article concludes with a discussion of the results and their possible practical implications.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

Álvarez-Bermúdez, J. & Barreto-Trujillo, F. J. (2020). Clima familiar y su relación con el rendimiento académico en estudiantes de Bachillerato. Revista de Psicología y Educación, 15(2), 166-183. https://doi.org/10.23923/rpye2020.02.194

Baez-Estradas, M. & Alonso-Tapia, J. (2017). Estrategias de formación para la autorregulación de la motivación y la volición: efecto en el aprendizaje. Anales de Psicología / Annals of Psychology , 33(2), 292-300. https://doi.org/10.6018/analesps.33.2.229771

Barca-Enríquez, E., Brenlla, J. C., Peralbo, M., Almeida, L. S., Porto, A., & Barca, A. (2015). Habilidades cognitivas, autoeficacia y estrategias de aprendizaje: indicadores y determinantes del rendimiento académico en el alumnado de educación secundaria. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, Extr.(01), 083-089. https://doi.org/10.17979/reipe.2015.0.01.460

Barreto, F. J. (2017). Motivación de logro, hábitos de estudio, clima escolar y clima familiar como predictores del rendimiento académico en estudiantes de bachillerato. Facultad de Psicología, UANL. http://eprints.uanl.mx/id/eprint/14004

Barreto, F. J., & Álvarez, J. (2017). Clima Escolar y Rendimiento Académico en Estudiantes de preparatoria. Daena: International Journal of Good Conscience, 12(2), 31-44. Disponible en: http://www.daena-journal.org/

Barreto-Trujillo, F. J., & Álvarez-Bermudez, J. (2020). Las dimensiones de la motivación de logro y su influencia en rendimiento académico de estudiantes de preparatoria. Enseñanza e Investigación en Psicología, 2(1), 73-83. https://www.revistacneip.org/index.php/cneip/article/view/91

Barrios, M. & Frías, M. (2016). Factores que influyen en el desarrollo y rendimiento escolar de los jóvenes de bachillerato. Revista Colombiana de Psicología, 25(1), 63-82. https://doi.org/10.15446/rcp.v25n1.46921

Castillo, I., Balaguer, I. y Duda, J. (2003). Las teorías personales sobre el logro académico y su relación con la alienación escolar. Psicothema, 15, 75-81. http://www.psicothema.com/psicothema.asp?id=1026

Canet-Juric, L., Introzzi, I., & Andrés, M. (2016). Autorregulación y Funciones Ejecutivas. Cuadernos de Neuropsicología Panamerican Journal of Neuropsychology, 1 - 25. http://www.cnps.cl/index.php/cnps/article/view/238/253

Cerezo, M. & Casanova, P. (2004). Diferencias de género en la motivación académica de los alumnos de Educación Secundaria Obligatoria. Revista Electrónica de Investigación Psicoeducativa, 2(1), 97-112.

Deci, E. & Ryan, R. (1985). Intrinsic motivation and self-determination in human behavior. Plenum Press.

de la Fuente, J., Pichardo, M., Justicia, F., & Berbén, A. (2008). Enfoques de aprendizaje, autorregulación y rendimiento en tres universidades europeas. Psicothema, 20(4),705-711. http://www.psicothema.com/psicothema.asp?id=3544

Fernández, A., Arnaiz, P., Mejía, R., & Barca, A. (2015). Atribuciones causales del alumnado universitario de República Dominicana con alto y bajo rendimiento academico || Causal attributions in low and high academic achievement university students in the Dominican Republic. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, 2(1), 19-29. https://doi.org/10.17979/reipe.2015.2.1.1319

Fernández, E., Bernardo, A., Suárez, N., Cerezo, R., Núñez, J. & Rosario, P. (2013). Predicción del uso de estrategias de autorregulación en educación superior. Anales de Psicología, 29(3), 865-875. https://doi.org/10.6018/analesps.29.3.139341

Flores, R. & Cerino, A. (2000). Cuestionario de Autorregulación Académica. Universidad Nacional Autónoma de México.

García-Lastra, M. (2013). Educar en la sociedad contemporánea. Hacia un nuevo escenario educativo. Convergencia. Revista de Ciencias Sociales, 20(62),199-220. ISSN: 1405-1435. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=105/10525851011

Godás-Otero, A., Lorenzo-Moledo, M., & Crespo-Comesaña, J. M. (2015). Determinantes del rendimiento académico del alumnado repetidor de 5º y 6º de primaria. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, (05), 140-144. https://doi.org/10.17979/reipe.2015.0.05.566

Hoyle, R. H. (2013). Handbook of Personality and Self-Regulation. Blackwell.

Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación (2019). La educación obligatoria en México Informe 2019. INEE (Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación).

Lehmann, T., Hähnlein, I., & Ifenthale, D. (2014). Cognitive, metacognitive and motivational perspectives on preflection inself-regulated online learning. Computers in Human Behavior, 32, 313-323. https://doi.org/10.1016/j.chb.2013.07.051

Lennon, J. (2010). Self-regulated learning. En J. A. Rosen,E. J. Glennie, B. W. Dalton, J. M. Lennon, & R. N. Bozick (Eds.), Noncognitive Skills in the Classroom. New Perspectives on Educational Research (pp. 69-90). RTI Press. https://doi.org/10.3768/rtipress.2010.bk.0000.1009

Morales, L., Morales, V. & Holguín, S. (2016). Rendimiento escolar. Humanidades, Tecnología y Ciencia, del Instituto Politécnico Nacional. 16, 1-5. http://revistaelectronica-ipn.org/ResourcesFiles/Contenido/16/HUMANIDADES_16_000382.pdf

Murphy, P. & Alexander, P. (2006). A motivated exploration of motivation terminology. Contem-porary Educational Psychology, 25, 3-53. https://doi.org/10.1006/ceps.1999.1019

Núñez, J., Amieriro, N., Alvarez, A., Garcia, T. & Dobarro, A. (2015). Escala de Evaluación de la Autorregulación del Aprendizaje a partir de Textos (ARATEX-R). European Journal of Education and Psychology, (1), 9-22. https://doi.org/10.1016/j.ejeps.2015.10.002

Pintrich, P. (1994). Student motivation in the college classroom. En K. W. Prichard y R. M. Sawyer (Eds.), Handbook of college teaching: Theory and applications (23-43). Greenwood Press.

Ramudo, I., Brenlla, J. C., Barca, E., & Peralbo, M. (2017). Autoeficacia, metas académicas y género: su impacto en el rendimiento académico del alumnado de bachillerato. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, Extr.(01), 133-137. https://doi.org/10.17979/reipe.2017.0.01.2432

Risso, A., Peralbo, M. & Barca, A. (2010). Cambios en las variables predictoras del rendimiento escolar en Enseñanza Secundaria. Psicothema. 22(4), 790-796. http://www.psicothema.com/psicothema.asp?id=3803

Rivera, D. (2017). La autorregulación y la disciplina escolar de los estudiantes de bachillerato. Augusto Guzzo Revista Acadêmica, São Paulo, 1(20), 61-72. https://doi.org/10.22287/ag.v1i20.564

Rodríguez, M. & Gaeta M. (2019). Estrategias volitivas en estudiantes de bachillerato: consideraciones para la práctica educativa. Universidad Panamericana de Psicología, 29, 111-131. https://revistas.up.edu.mx/RPP/article/view/1612

Rodríguez. P., García, E., Sánchez, C., López, P., & Martínez, A. (2011). Análisis de la convivencia escolar en aulas de educación primaria. Revista Iberoamericana de Educación, 55(3), 1-12. https://doi.org/10.35362/rie5531599

Rodríguez, S., Regueiro, B., Blas, R., Valle, A., Piñeiro, I., & Cerezo, R. (2014). Teacher Self-eficacy and its relationship with sdents’ affective and motivational variables in higher education. European Journal of Psychology and Education, 7(2), 107-120. https://doi.org/10.30552/ejep.v7i2.106

Ryan, R. M. y Deci, E. L. (2000) Self-Determination Theory and the Facilitation of Intrinsic Motivation, Social Development, and Well-Being. American Psychologist, 55(1), 68-78. https://doi.org/10.1037110003-066X.55.1.68

Suárez, N., Fernández, E., Cerezo, R., Rodríguez, C., Rosario, P., & Núñez, J.C. (2012). Tareas para casa, implicación familiar y rendimiento académico. Aula Abierta, 40(1), 73-84. http://hdl.handle.net/11162/4132

Solano, L. (2015). Rendimiento académico de los estudiantes de secundaria obligatoria y su relación con las aptitudes mentales y las actitudes ante el estudio [Tesis doctoral, Universidad Nacional de Educación a Distancia. Repositorio UNED e-spacio http://e-spacio.uned.es/fez/view/tesisuned:Educacion-Losolano

Taylor, N. (1983). Metacognitive ability: A curriculum priority. Reading Psychology: An International Quarterly, 4, 269-278. https://doi.org/10.1080/0270271830040308

Torrano, F. & González, M. C. (2004). El aprendizaje autorregulado: presente y futuro de la investigación. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 2(1),1-33. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=2931/293152878002

Valdés, M & Pujol, L. (2015). Propiedades psicométricas y estructural factorial de la Escala de Aprendizaje Autorregulado (EAA) en adolescentes. Psicogente, 18(33), 66-77. http://doi.org/10.17081/psico.18.33.56

Valle, A., Núñez, J., Rodríguez, S., Cabanach, R., González-Pienda, J. & Rosario, P. (2010). Perfiles motivacionales y diferencias en variables afectivas, motivacionales y de logro. Universitas Psychologica, 9, 109-121. https://doi.org/10.11144/Javeriana.upsy9-1.pmdv

Villaroel, E., & Muñoz, A. (2015). Autorregulación del aprendizaje y comprensión de contenidos. Ciencias Psicológicas.

Vohs, K., & Baumeister, R. F. (2011). Handbook of self-regulation: Research, theory, and applications (2nd ed.). Guilford Press.

Weinstein, C., Husman, J., & Dierking, D. (2000). Self-regulations interventions with a focus on learning strategies. In M. Boekaerts, P. Pintrich y M. Zeidner (Eds.), Handbook of self-regulation (pp. 727-747): Academic Press.

Zimmerman, B. (1986). Becoming a self-regulated learner: Which are the key subprocesses? Contemporary Educational Psychology, 11(4), 307-313. https://doi.org/10.1016/0361-476x(86)90027-5

Zimmerman, B. (2000). Attaining self-regulation: A social cognitive perspective. En M. Boekaerts, P. R. Pintrich y M. Zeidner (Eds.), Handbook of self-regulation, 13-40. https://doi.org/10.1016/B978-012109890-2/50031-7

Zimmerman, B. (2008). Investigating self-regulation and motivation: Historical background, methodological developments, and future prospects. American Educational Research Journal, 45,166-183. https://doi.org/10.3102/0002831207312909