Challenges of mobile learning – a comparative study on use of mobile devices in six European schools: Italy, Greece, Poland, Portugal, Romania and Turkey
DOI:
https://doi.org/10.17979/reipe.2017.0.13.3229Palabras clave:
mobile learning, pedagogical innovation, advantages and disadvantagesResumen
Although mobile technology is not yet widely used in schools, and in some cases even prohibited by internal regulations, the truth is that this technology, besides being a hallmark of contemporary life, is a powerful tool that challenges teachers and students to innovate in teaching learning practices. This article intends to contribute to the understanding of this phenomenon. The article is part of a project called "Bringing life into the classroom: innovative use of mobile devices in the educational process" (BLIC & CLIC), which aims to diagnose the use of mobile devices in the educational context for the development of digital skills by students and school teachers. This diagnosis will be the first "output" of the project, and the results will allow the (re)design of the future interventions that will respond to the general objectives of the project.Descargas
Citas
Attewell, J. & Savill-Smith, C. (Ed.). (2014). Learning with mobile devices: research and development. London: Learning and Skills Development Agency.
Crompton, H. (2013). A Historical Overview of Mobile Learning: Toward Learner-Centered Education. Handbook of Mobile Learning. Florence: Routledge.
De Ketele, J-M. & Roegiers, X. (1993). Metodologia de recolha de dados. Lisboa: Instituto Piaget.
Hill, M. & Hill, A. (2005). Investigação por questionário (2ª edição). Lisboa: Silabo.
Lencastre, J. A., Bento, M., & Magalhães, C. (2016). Mobile learning: potencial de inovação pedagógica. In T. M. Hetkowski & M. A. Ramos (Orgs.), Tecnologias e processos inovadores na educação (pp. 159-176). Curitiba: Editora CRV.
Lobato, A., & Pedro, N. (2012). As tecnologias móveis no processo de ensino e aprendizagem da língua inglesa: um estudo exploratório no CENFIC. In J.F. Matos (Org.), Actas do II Congresso Internacional TIC e Educação – Em direção à educação 2.0 (pp. 318-333). Lisboa: Instituto de Educação da Universidade de Lisboa.
Pachler, N., Bachmair, B., & Cook, J. (2010). Mobile learning: structures, agency, practices. London: Springer.
Ryan, G. W. & Bernard, H. R. (2000). Data management and analysis methods. In N.K. Denzin & Y.S. Lincoln (Eds.) Handbook of qualitative research (2nd Edition).
Sharples, M. (2013). Mobile learning: research, practice and challenges. Distance Education in China, 3(5), 5-11.
Trentin G. & Repetto M. (Eds.). (2013). Using network and mobile technology to bridge formal and informal learning. Oxford: Woodhead/Chandos Publishing Limited.
Strauss, A., & Corbin, J. (1990). Basics of qualitative research: Grounded theory procedures and techniques. Sage Publications, Inc.
Descargas
Publicado
Cómo citar
Número
Sección
Licencia
Los trabajos publicados en esta revista están bajo una licencia Creative Commons Reconocimiento-CompartirIgual 4.0 Internacional.
Los/as autores/as son los titulares de los derechos de explotación (copyright) de su trabajo, pero ceden el derecho de la primera publicación a la Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, la cual podrá publicar en cualquier lengua y soporte, divulgar y distribuir su contenido total o parcial por todos los medios tecnológicamente disponibles y a través de repositorios.
Se permite y anima a los/as autores/as a difundir los artículos aceptados para su publicación en los sitios web personales o institucionales, antes y después de su publicación, siempre que se indique claramente que el trabajo está en esta revista y se proporcionen los datos bibliográficos completos junto con el acceso al documento, preferiblemente mediante el DOI (en caso de que sea imprescindible utilizar un pdf, debe emplearse la versión final maquetada por la Revista). En el caso de artículos que provengan de estudios o proyectos financiados, esto se hará en los plazos y términos establecidos por la entidad o entidades financiadoras de la investigación publicada.