Effectiveness of an Emotional Intelligence Program in Elementary Education
DOI:
https://doi.org/10.17979/reipe.2014.1.1.30Keywords:
Emotional and affective development, Students, Primary Education, emotional intelligenceAbstract
The aim of this article is to demonstrate the positive effects of the implementation of a program to develop emotional competence in first year students of primary education. This population has been taking as public school students in the city of Badajoz during the course 2012-2013, selecting a sample of 78 pupils aged between 5 and 7 years, divided into experimental group and control group. The methodological procedure focuses on a descriptive-interpretative approach with two data collection techniques: sociometric test and test emotional intelligence. Designed and implemented a program of emotional intelligence with students in the experimental group, measured before and after the intervention the level of emotional competence and social relations of the class group. Similarly, measurements were taken of the degree of emotional competence and social relations of the students in the control group, which did not participate in the intervention. The results show that the program was effective to increase the emotional intelligence of students that make up the experimental group improved with it the degree of friendship and social relations of the class group.Downloads
Publication Facts
Reviewer profiles N/A
Author statements
Indexed in
-
—
- Academic society
- N/A
- Publisher
- Universidade da Coruña, Servizo de Publicacións
References
Barca, A., Peralbo, M., Brenlla, J.C. & Seijas S. (2006). Aproximación a los estilos de enseñanza del profesorado de Educación Secundaria Obligatoria. La escala CAPE como instrumento de evaluación. Revista galego-portuguesa de psicoloxía e educación, 13, 353-362. Disponible en: http://hdl.handle.net/2183/7052
Barca, A, Marcos, J. L. Porto, A. M., Brenlla, J. C & Barca E., (2009). Estilos atribucionales y metas académicas del alumnado de educación secundaria y bachillerato: su capacidad predictiva en los enfoques de aprendizaje. En A. Barca coord.) Motivación y aprendizaje en contextos educativos (pp. 347-382). Granada: Grupo Editorial Universitario. Disponible en: http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3120890
Baron, R. (1997). Baron Inventario Emocional. México: Selecta.
Benvinda, A. (2004) El estado emocional de estudiantes de E.U de enfer¬mería: comparación de los centros Artur Ravara y San Francisco das Misericórdias de Lisboa. Tesis doctoral, Universidad de Sevilla.
Bisquerra, R. (2009). Psicopedagogía de las emociones. Madrid: Síntesis.
Celdrán, J. & Ferrándiz, C. (2012). Reconocimiento de emociones en niños de Educación Primaria: Eficacia de un programa educativo para reconocer emociones. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 10 (3), 28, 1321-1342. Disponible en: http://www.investigacion-psicopedagogica.org/revista/new/ContadorArticulo.php?718
De Andrés, C. (2005). La educación emocional en edades tempranas y el interés de su aplicación en la escuela. Programas de educación emocional, nuevo reto en la formación de los profesores. Tendencias pedagógicas, 10, 107-124. Disponible en: http://www.tendenciaspedagogicas.com/articulos/2005_10_05.pdf
Extremera, N. & Fernández-Berrocal, P. (2003). La inteligencia emocional: métodos de evaluación en el aula. Revista Iberoamericana de Educación, 30, 1-12. Disponible en: http://www.rieoei.org/deloslectores/465Extremera.pdf
Fernández-Berrocal, P. & Extremera, N. (2002). La inteligencia emocional como una habilidad esencial en la escuela. Revista Iberoamericana de Educación, 29, 1-6. Disponible en: http://emotional.intelligence.uma.es/documentos/PDF8habilidad_esencial_en_la_escuela.pdf
Fernández-Berrocal, P. & Extremera, N. (2005). La Inteligencia Emocional y la educación de las emociones desde el Modelo de Mayer y Salovey. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 19 (3), 63-93. Disponible en: http://www.caib.es/sacmicrofront/archivopub.do?ctrl=MCRST151ZI113769&id=113769
Garaigordobil, M. & Oñederra, J.A. (2010). Inteligencia emocional en las víctimas de acoso escolar y en los agresores. European Journal of Education and Psychology, 3 (2), 243-256. Disponible en: http://www.sc.ehu.es/ptwgalam/art_completo/2010/9.%20IE%20bullying.pdf
Palomera, R., Gil-Olarte, P. & Brackett, M. (2006). ¿Se perciben con inteligencia emocional los docentes?: Posibles consecuencias sobre la calidad educativa. Revista de educación, 341, 687-704. Disponible en: http://www.revistaeducacion.mec.es/re341/re341_28.pdf
Jiménez, M.I. & López-Zafra, E. (2009). Inteligencia emocional y rendimiento escolar: estado actual de la cuestión. Revista Latinoamericana de Psicología, 41, 69-79. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=80511492005
LOPES, P. & SALOVEY, P. (2004). “Toward a broader education: Social, emotional, and practical skills”. En J. E. Zins, R. P. Weissberg, M. C. Wang, y H. J. Walberg (Eds.), Building school success on social and emotional learning (pp. 79-93). New York: Teachers College Press. Disponible en: http://www.clsbe.lisboa.ucp.pt/resources/Documents/PROFESSORES/Publica%C3%A7%C3%B5es%20Paulo%20Lopes/Lopes%20Salovey%202004%20Chapter%20Toward%20a%20Broader%20Education.pdf
Molero, D., Ortega, F. & Moreno, M.R. (2010). Diferencias en la adquisición de competencias emocionales en función del género. Revista Electrónica de Investigación y Docencia, 3, 165-172. Disponible en: http://www.ujaen.es/revista/reid/revista/n3/REID3art9.pdf
Otero, C., Martín, E., León del Barco, B. & Vicente, F. (2009). Inteligencia emocional y rendimiento académico en estudiantes de enseñanza secundaria. Diferencias de Género. Revista Galego-Portuguesa de Psicoloxía e Educación, 17 (1), 275-284. Disponible en: http://ruc.udc.es/dspace/bitstream/2183/7623/1/RGP_17_art_19.pdf
Pérez-González, J.C. (2008). Propuesta para la evaluación de programas de educación socioemocional. Revista Electrónica de Investigación Psicoeducativa, 6 (2), 523-546. Disponible en: http://www.investigacion-psicopedagogica.org/revista/articulos/15/espannol/Art_15_246.pdf
Sotil, A., Escurra, L.M., Huertas, R., Rosas, M. Campos, E. & Llaños, A. (2008). Efectos de un programa para desarrollar la inteligencia emocional en alumnos del sexto grado de educación primaria. Revista de investigación en psicología, 11 (2), 55-65. Disponible en: http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3052960
Vallés, A. (2000) S.I.C.L.E: Siendo inteligentes con las emociones. Valencia: Promolibro
Zavala, M.A., Valadez, M.D. & Vargas, M.C. (2008). Inteligencia emocional y habilidades sociales en adolescentes con alta aceptación social. Electronic journal of research in educational psychology, 6 (15), 319-338. Disponible en: http://www.redalyc.org/pdf/2931/293121924004.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The papers published in this journal are licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors are the holders of the exploitation rights (copyright) of their work, but grant the right of first publication to the Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, which may publish in any language and format as well as publish and distribute their whole or partial content by any technologically available means and via data base.
Authors are allowed and encouraged to disseminate the articles accepted for publication on personal or institutional websites, before and after their publication, provided it is clearly stated that the work is in this journal and all bibliographic data are provided along with access to the document, preferably through the DOI (if it is indispensable to use a pdf, the final version formatted by the journal should be used). In the case of articles resulting from funded studies or projects, this will be done within the deadlines and terms established by the supporting organisation(s) of the published research.