Sistema de neuronas en espejo y TEA: estudio bibliométrico
Main Article Content
Abstract
Downloads
Article Details
References
American Psychiatric Association (APA). (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5th ed.) (DSM-5). Arlington, VA: American Psychiatric Publishing (Trad. Cast. (2014): Manual Diagnóstico y Estadístico de los Trastornos Mentales (5ª Ed) (DSM-5). Madrid: Editorial Médica Panamericana).
Andrews-Hanna, J.R. (2012). The brain’s default network and its adaptative role in internal mentation. The Neurocientist: A Review Journal Bringing Neurobiology, Neurology and Psychiatry, 18(3), 251-270.
Ayuda-Pascual, R. y Martos-Pérez, J. (2007). Influencia de la percepción social de las emociones en el lenguaje formal de niños con síndrome de Asperger o autismo de alto funcionamiento. Revista de Neurología, 44(2), 57-59.
Baron-Cohen, S. (1998). Does the study justify minimalist innate modularity? Learning and Individual Differences, 10(3), 179-191.
Baron-Cohen, S. (2002). The extreme male brain theory of autism. Trends in Cognitive Sciences, 6, 248-254.
Bayés, M., Ramos, J.A., Cormand, B., Hervás, A., Campo, M., Duran, E., et al. (2005). Genotipado a gran escala en la investigación del trastorno del espectro autista y el trastorno por déficit de atención con hiperactividad. Revista de Neurología, 40(Supl. 1), 187-190.
Buckner, R.L., Andrews-Hanna, J.R. & Schacter, D.L. (2008). The Brain’s Default Network: anatomy, function and relevance to disease. Annals of the New York Academy of Sciences, 1124(1), 1-38.
Cook, E. (2001). Genetics of autism. Child and Adolescent Psychiatric Clinics of North America, 10(2), 333-350.
Cornelio-Nieto, J.O. (2009). Autismo infantil y neuronas en espejo. Revista de Neurología, 48(S2), 27-29.
Dapretto, M., Davies, M.S., Pfeifer, J.H., Scott, A.A., Sigman, M., Bookheimer, S.Y. & Iacoboni, M. (2006). Understanding emotions in others: mirror neuron dysfunction in children with autism spectrum disorders. Nature Neuroscience, 9(1), 28-30. doi:10.1038/nn1611
DeLong, G.R. (1999). Autism: New data suggest a new hypothesis. Neurology, 52(5), 911-916.
Etchepareborda, M.C. (2001). Perfiles neurocognitivos del espectro autista. Revista de Neurología Clínica, 2(1), 175-192.
Frith, U. (2002). Mind blindness and the brain in autism. Neuron, 32(6), 969-979.
Frith, U. y Frith, C.D. (2003). Development and neurophysiology of mentalizing. Philosophical Transactions of the Royal Society B Biological Sciences, 358(1431), 459-473.
Gillberg, C, Steffenburg, S.,Walhstrom, J., Gillberg, I.C., Sjostedt, A., Martinsson, T., et al. (1991). Autism assosiated with marker chromosome. Journal American Academy Child and Adolescent Psychiatry, 304, 325-329.
Gómez, J. y Nuñez, M. (1998). La mente social y la mente física: desarrollo y dominios de conocimiento. Infancia y Aprendizaje, 84, 5-32.
Iacoboni, M. y Mazziotta, J.C. (2007). Mirror neurons system: basic findings and clinical applications. Annals of Neurology, 62 (3), 213-218.
Lai, M.C., Lombardo, M. & Baron-Cohen, S. (2014). Autism. Lancet, 383, 896-910. doi: 10.1016/S0140-6736(13)61539-1
Levy, S.E., Mandell, D.S. & Schultz, R.T. (2009). Autism. Lancet, 374, 1627-1638.
López, S., Rivas Torres, R.M. y Taboada Ares, E.M. (2009). Revisiones sobre el autismo. Revista Latinoamericana de Psicología, 41(3), 555-570.
López, S., Rivas, R.M. y Taboada, R.M. (2012). Prevalencia de los factores de riesgo perinatales en los trastornos generalizados del desarrollo. Universitas Psychologica, 11(3), 875-883.
López-Gómez, S., Rivas, R.M. y Taboada, E.M. (2008a). Los riesgos maternos pre-peri y neonatales en una muestra de madres de hijos con trastorno generalizado del desarrollo. Psicothema, 20(4), 684-690.
López-Gómez, S., Rivas, R.M. y Taboada, E.M. (2008b). Detección de los riesgos maternos perinatales en los trastornos generalizados del desarrollo. Salud Mental, 31(5), 371-379.
Martín, M.J., Gómez, I., Chávez, M., y Greer, D. (2006). Toma de perspectiva y teoría de la mente: aspectos conceptuales y empíricos. Una propuesta complementaria y pragmática. Salud Mental, 29(6), 5-14.
Nelson, K. B. y Bauman, M. (2003). Thimerosal and autism? Pediatrics, 111(3), 674-679.
Oberman, L.M., Hubbard, E.M., McCleery, J.P., Altschuler, E.L., Ramachandran, V.S. & Pineda, J.A. (2005). EEG evidence for mirror neuron dysfunction in autism spectrum disorders. Brain Research. Cognitive Brain Research, 24(2), 190-198.
Pry, R. & Guillain, A. (2002). Symptomatologie autistique et niveaux de developpement. Enfance, 54(1), 51-62.
Ramachandran, V.S. & Oberman, L.M. (2006). Broken mirrors: a theory of autism. Scientific American, 295, 62-69.
Rieffe, C., Terwogt, M.M. y Stockmann, L. (2000). Understanding atypical emotions among children with autism. Journal of Autism and Developmental Disorders, 30 (3), 195-203.
Rivas, R.M., López, S. y Taboada, E.M. (2009). Etiología del autismo: un tema a debate. Psicología Educativa, 15(2), 107-121.
Rizzolatti, G. & Craighero, L. (2004). The mirror-neuron system. Annual Review of Neuroscience, 27, 169-192.
Rizzotatti, G. & Sinigaglia, C. (2010). The functional role of the parieto-frontal mirror circuit: interpretations and misinterpretations. Nature Reviews Neuroscience, 11, 264-274. doi:10.1038/nrn2805
Stodgell, C.J., Ingram, J.I. y Hyman, S.L. (2001). The role of candidate genes in unravelling the genetics of autism. International Review of Research in Mental Retardation, 23, 57-81.
Valente, M. (1997). Autism: symptomatic and idiopathic and mental retardation. Pediatrics, 48, 495-496.
Volkmar, F.R. & Pauls, D. (2003). Autism. Lancet, 362, 1133-1141.
Wilkerson, D.S., Volpe, A.G., Dean, R.S. y Titus, J.B. (2002). Perinatal complications as predictors of infantile autism. International Journal of Neuroscience, 112, 1085-1098.
Williams, J.H., Whiten, A., Suddendorf, T. & Perrett, D.I. (2001). Imitation, mirror neurons and autism. Neuroscience & Biobehavioral Reviews, 25(4), 287-295.
Ypma, R.J.F., Moseley, R.L., Holt, R.J., Rughooputh, N., Floris, D.L., Chura, L.R.,… Rubinov, M. (2016). Default Mode Hypoconnectivity Underlies a Sexrelated Autism SpectrumDMN Connectivity Defines a Sex-related Autism Spectrum. Biological Psychiatry: Cognitive Neuroscience and Neuroimaging, 1(4), 364-371.