Sistema de neuronas en espejo y TEA: estudio bibliométrico
DOI:
https://doi.org/10.17979/reipe.2017.0.11.2484Keywords:
Trastorno del espectro del autismo (TEA), Etiología, Disfunción emocional, Sistema de neuronas en espejo.Abstract
Se analizan, desde una perspectiva bibliométrica, las relaciones entre el sistema de neuronas en espejo y el TEA. Observamos que se ha pasado de escasos estudios a una media que supera los 50 estudios por año. Los mismos tienen una muy alta tasa de citación, pues recogiendo únicamente los 10 primeros trabajos citados todos ellos superan las 200 citas. Concretamente, en los 455 trabajos encontrados sobresalen las 15.449 citas. Este hecho describe un panorama de trabajo y una temática muy actuales, con importantes implicaciones no solo de cara a la etiología del TEA, sino también en su vertiente interventiva.Downloads
References
American Psychiatric Association (APA). (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5th ed.) (DSM-5). Arlington, VA: American Psychiatric Publishing (Trad. Cast. (2014): Manual Diagnóstico y Estadístico de los Trastornos Mentales (5ª Ed) (DSM-5). Madrid: Editorial Médica Panamericana).
Andrews-Hanna, J.R. (2012). The brain’s default network and its adaptative role in internal mentation. The Neurocientist: A Review Journal Bringing Neurobiology, Neurology and Psychiatry, 18(3), 251-270.
Ayuda-Pascual, R. y Martos-Pérez, J. (2007). Influencia de la percepción social de las emociones en el lenguaje formal de niños con síndrome de Asperger o autismo de alto funcionamiento. Revista de Neurología, 44(2), 57-59.
Baron-Cohen, S. (1998). Does the study justify minimalist innate modularity? Learning and Individual Differences, 10(3), 179-191.
Baron-Cohen, S. (2002). The extreme male brain theory of autism. Trends in Cognitive Sciences, 6, 248-254.
Bayés, M., Ramos, J.A., Cormand, B., Hervás, A., Campo, M., Duran, E., et al. (2005). Genotipado a gran escala en la investigación del trastorno del espectro autista y el trastorno por déficit de atención con hiperactividad. Revista de Neurología, 40(Supl. 1), 187-190.
Buckner, R.L., Andrews-Hanna, J.R. & Schacter, D.L. (2008). The Brain’s Default Network: anatomy, function and relevance to disease. Annals of the New York Academy of Sciences, 1124(1), 1-38.
Cook, E. (2001). Genetics of autism. Child and Adolescent Psychiatric Clinics of North America, 10(2), 333-350.
Cornelio-Nieto, J.O. (2009). Autismo infantil y neuronas en espejo. Revista de Neurología, 48(S2), 27-29.
Dapretto, M., Davies, M.S., Pfeifer, J.H., Scott, A.A., Sigman, M., Bookheimer, S.Y. & Iacoboni, M. (2006). Understanding emotions in others: mirror neuron dysfunction in children with autism spectrum disorders. Nature Neuroscience, 9(1), 28-30. doi:10.1038/nn1611
DeLong, G.R. (1999). Autism: New data suggest a new hypothesis. Neurology, 52(5), 911-916.
Etchepareborda, M.C. (2001). Perfiles neurocognitivos del espectro autista. Revista de Neurología Clínica, 2(1), 175-192.
Frith, U. (2002). Mind blindness and the brain in autism. Neuron, 32(6), 969-979.
Frith, U. y Frith, C.D. (2003). Development and neurophysiology of mentalizing. Philosophical Transactions of the Royal Society B Biological Sciences, 358(1431), 459-473.
Gillberg, C, Steffenburg, S.,Walhstrom, J., Gillberg, I.C., Sjostedt, A., Martinsson, T., et al. (1991). Autism assosiated with marker chromosome. Journal American Academy Child and Adolescent Psychiatry, 304, 325-329.
Gómez, J. y Nuñez, M. (1998). La mente social y la mente física: desarrollo y dominios de conocimiento. Infancia y Aprendizaje, 84, 5-32.
Iacoboni, M. y Mazziotta, J.C. (2007). Mirror neurons system: basic findings and clinical applications. Annals of Neurology, 62 (3), 213-218.
Lai, M.C., Lombardo, M. & Baron-Cohen, S. (2014). Autism. Lancet, 383, 896-910. doi: 10.1016/S0140-6736(13)61539-1
Levy, S.E., Mandell, D.S. & Schultz, R.T. (2009). Autism. Lancet, 374, 1627-1638.
López, S., Rivas Torres, R.M. y Taboada Ares, E.M. (2009). Revisiones sobre el autismo. Revista Latinoamericana de Psicología, 41(3), 555-570.
López, S., Rivas, R.M. y Taboada, R.M. (2012). Prevalencia de los factores de riesgo perinatales en los trastornos generalizados del desarrollo. Universitas Psychologica, 11(3), 875-883.
López-Gómez, S., Rivas, R.M. y Taboada, E.M. (2008a). Los riesgos maternos pre-peri y neonatales en una muestra de madres de hijos con trastorno generalizado del desarrollo. Psicothema, 20(4), 684-690.
López-Gómez, S., Rivas, R.M. y Taboada, E.M. (2008b). Detección de los riesgos maternos perinatales en los trastornos generalizados del desarrollo. Salud Mental, 31(5), 371-379.
Martín, M.J., Gómez, I., Chávez, M., y Greer, D. (2006). Toma de perspectiva y teoría de la mente: aspectos conceptuales y empíricos. Una propuesta complementaria y pragmática. Salud Mental, 29(6), 5-14.
Nelson, K. B. y Bauman, M. (2003). Thimerosal and autism? Pediatrics, 111(3), 674-679.
Oberman, L.M., Hubbard, E.M., McCleery, J.P., Altschuler, E.L., Ramachandran, V.S. & Pineda, J.A. (2005). EEG evidence for mirror neuron dysfunction in autism spectrum disorders. Brain Research. Cognitive Brain Research, 24(2), 190-198.
Pry, R. & Guillain, A. (2002). Symptomatologie autistique et niveaux de developpement. Enfance, 54(1), 51-62.
Ramachandran, V.S. & Oberman, L.M. (2006). Broken mirrors: a theory of autism. Scientific American, 295, 62-69.
Rieffe, C., Terwogt, M.M. y Stockmann, L. (2000). Understanding atypical emotions among children with autism. Journal of Autism and Developmental Disorders, 30 (3), 195-203.
Rivas, R.M., López, S. y Taboada, E.M. (2009). Etiología del autismo: un tema a debate. Psicología Educativa, 15(2), 107-121.
Rizzolatti, G. & Craighero, L. (2004). The mirror-neuron system. Annual Review of Neuroscience, 27, 169-192.
Rizzotatti, G. & Sinigaglia, C. (2010). The functional role of the parieto-frontal mirror circuit: interpretations and misinterpretations. Nature Reviews Neuroscience, 11, 264-274. doi:10.1038/nrn2805
Stodgell, C.J., Ingram, J.I. y Hyman, S.L. (2001). The role of candidate genes in unravelling the genetics of autism. International Review of Research in Mental Retardation, 23, 57-81.
Valente, M. (1997). Autism: symptomatic and idiopathic and mental retardation. Pediatrics, 48, 495-496.
Volkmar, F.R. & Pauls, D. (2003). Autism. Lancet, 362, 1133-1141.
Wilkerson, D.S., Volpe, A.G., Dean, R.S. y Titus, J.B. (2002). Perinatal complications as predictors of infantile autism. International Journal of Neuroscience, 112, 1085-1098.
Williams, J.H., Whiten, A., Suddendorf, T. & Perrett, D.I. (2001). Imitation, mirror neurons and autism. Neuroscience & Biobehavioral Reviews, 25(4), 287-295.
Ypma, R.J.F., Moseley, R.L., Holt, R.J., Rughooputh, N., Floris, D.L., Chura, L.R.,… Rubinov, M. (2016). Default Mode Hypoconnectivity Underlies a Sexrelated Autism SpectrumDMN Connectivity Defines a Sex-related Autism Spectrum. Biological Psychiatry: Cognitive Neuroscience and Neuroimaging, 1(4), 364-371.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The papers published in this journal are licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors are the holders of the exploitation rights (copyright) of their work, but grant the right of first publication to the Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, which may publish in any language and format as well as publish and distribute their whole or partial content by any technologically available means and via data base.
Authors are allowed and encouraged to disseminate the articles accepted for publication on personal or institutional websites, before and after their publication, provided it is clearly stated that the work is in this journal and all bibliographic data are provided along with access to the document, preferably through the DOI (if it is indispensable to use a pdf, the final version formatted by the journal should be used). In the case of articles resulting from funded studies or projects, this will be done within the deadlines and terms established by the supporting organisation(s) of the published research.