Trainings of the metamneconics judgments and involvement in the academic achievement

Authors

  • María José Pérez-Fabello Universidad de Vigo
  • Jorge Soto-Carballo

DOI:

https://doi.org/10.17979/reipe.2015.0.01.671

Keywords:

mental imagery, metamnemonic judgments, academic achievement

Abstract

This study was developed during the course of the teaching of the subject of Psychology of Art in Fine Arts degree (second year of the Faculty of Fine Arts at the University of Vigo). The aim of this study was to determine the relationship between different variables metamemory (Ease of Learning, Judgment of Learning and Confidence Level) during the course, and the relationship between these variables and academic performance and capacity image on a sample of 90 students. From the results it should be noted that training in the assessment of metamnemonic judgments increased the correlation between judgments as they passed the course, generating a trend in the response we believe is the result of learning. Furthermore, showed high and significant correlations between metamnemonic judgments and final evaluation in the subject.

Downloads

Download data is not yet available.

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
0
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
N/A
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
45%
33%
Days to publication 
126
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Academic society 
N/A
Publisher 
Universidade da Coruña, Servizo de Publicacións

Author Biography

María José Pérez-Fabello, Universidad de Vigo

Profesora de Psicología Básica

Dpto. AIPSE Universidad de Vigo

References

Ameijide, L., y Campos, A. (2013a). Percepción de facilidad de aprender (EOL) listas de palabras mediante la mnemotecnia de la palabra clave con dibujos. En R. González Cabanach, R. Fernández Cervantes, F. Fariña Rivera, M. Vilariño Vázquez, y C. Freire Rodríguez (Eds). Psicología y salud I. Educación, aprendizaje y salud (pp. 103-111). A Coruña: GEU Editorial.

Ameijide, L., y Campos, A. (2013b). Influencia de la viveza de imagen en los juicios de aprendizaje (EOL) utilizando la mnemotrecnia de la palabra clave reforzada con dibujos. En R. González Cabanach, R. Fernández Cervantes, F. Fariña Rivera, M. Vilariño Vázquez, y C. Freire Rodríguez (Eds). Psicología y salud I. Educación, aprendizaje y salud (pp. 113-120). A Coruña: GEU Editorial.

Beltrán, J. A. (1993). Procesos, estrategias y técnicas de aprendizaje. Madrid: Síntesis, S. A.

Campos, A. (2009). Spatial imagery: A new measure of the visualization factor. Imagination, Cognition and Personality, 29, 31-39.

Campos, A., y Ameijide, L. (2014). Mnemotecnia de la palabra clave con dibujos y juicios metamnemónicos de personas mayores. Revista Iberoamericana de Psicología y Salud, 5, 23-38.

Campos, A., González, M. A., y Amor, A. (2002). The Spanish version of the Vividness of Visual Imagery Questionnaire: Factor structure and internal consistency reliability (VVIQ). Psychological Reports, 90, 503-506.

De la Fuente, J., y Justicia, F. (2003). Regulación de la enseñanza para la autorregulación del aprendizaje. Aula Abierta, 82, 161-171.

Escanero, J. F., Soria, M., Escanero, M. L., y Guerra, M. (2013). Estilos, metacognición y estrategias de aprendizaje en estudiantes de medicina. Una propuesta para la mejora de la enseñanza/aprendizaje. Revista de Farmacología de Chile, 6, 39-47.

Li, X. (2000). Differently adapatative pupils projets responses to the open-ended task: A research on the mechanism of self-regulation. Psychological Science China, 23, 664-668.

Marks, D. (1973). Visual imagery differences in the recall of pictures. British Journal of Psychology, 64, 17-24.

Martinez-Fernández, R., Tubau, E., Gilera, Ll., Rabanaque, S., y Sanchez, E. (2008). Utilidad de distintas ayudas en la resolución de un problema de insight y su relación con las estrategias metacognitivas. Anales de Psicología, 24, 16-24.

Mayor, J., Suengas, A., y González-Marqués, J. G. (1993). Estrategias metacognitiva. Aprender a aprender y aprender a pensar. Madrid: Síntesis.

Monereo, C. (1997). Estrategias de aprendizaje. Barcelona: Visor-UOC.

Nelson, T. O., y Narens, L. (1990). Metamemory: A theoretical framework and new findings. En G. H. Bower (Coord.). The psychology of learning and motivation: Advances in research and theory (Vol. 22, pp. 227-259). San Diego, CA: Academic Press.

Pérez Cabaní, M. L. (1997). La enseñanza y el aprendizaje de estrategias desde el currículum. Barcelona: Horsori.

Pérez-Fabello, M. J. (2011). Los juicios metacognitivos y el rendimiento académico: Un estudio preliminar. Actas del XI Congresso Internacional Galego-Português de Psicopedagogía (pp.4155-4160). A Coruña: Universidade da Coruña. ISBN: 1138-1663.

Pérez-Fabello, M. J., y Campos, A. (2004). Factor structure and internal consistency of the Spanish version of the Gordon Test of Visual Imagery Control. Psychological Reports, 94, 761-766.

Richardson, A. (1969). Mental imagery. Routledge & Kagan Paul.

Ruiz, M. (2008). Las caras de la memoria. Madrid: Pearson Educación, S.A.

Vandenberg, S. G., y Kuse, A. R. (1978). Mental rotations, a group test of three-dimensional spatial visualization. Perceptual and Motor Skills, 47, 599-604.

Published

2015-10-26

How to Cite

Pérez-Fabello, M. J., & Soto-Carballo, J. (2015). Trainings of the metamneconics judgments and involvement in the academic achievement. Revista De Estudios E Investigación En Psicología Y Educación, (01), 138–141. https://doi.org/10.17979/reipe.2015.0.01.671

Issue

Section

XIII Congreso Internacional G-P de Psicopedagogía. Área 1: APRENDIZAJE, MEMORIA Y MOTIVACIÓN