Animación Sociolaboral y Educación Social: perfil profesional en el municipio de Ourense
DOI:
https://doi.org/10.17979/reipe.2017.0.14.2241Keywords:
educación social, transición escuela-trabajo, inserción laboral.Abstract
El acceso al trabajo es un instrumento de integración social. Si la Educación Social se concibe como un instrumento de mejora de la conducta del ser humano en sus relaciones con los demás, pero también de la misma sociedad que crea los desajustes que hacen necesaria la intervención del educador y educadora social, no es de extrañar que la Animación Sociolaboral sea una de sus salidas laborales. Con el fin de conocer el perfil profesional de estos titulados y tituladas, que en el municipio de Ourense están realizando funciones de Animación Sociolaboral, se presenta esta investigación.
Downloads
Publication Facts
Reviewer profiles N/A
Author statements
Indexed in
-
—
- Academic society
- N/A
- Publisher
- Universidade da Coruña, Servizo de Publicacións
References
Blanch, J. M. (1990). Del viejo al nuevo paro. Un análisis psicológico y social. Barcelona: PPU.
Dapía, M. D. (2016). Investigación de los perfiles profesionales de educación social. El TFG, una oportunidad para la investigación aplicada. Educación Social. Revista de Intervención Socioeducativa, 62, 89-103.
Fernández González, M.R. y Dapía Conde, M.D. (2015). La Animación Sociolaboral, un ámbito emergente de la Educación Social. Sensos Revista Multimédia de Investigacão em Educação, 1,43-58.
Itúrbide, P. y Serrano, U. (2004). Manual de orientación laboral para personas con discapacidad. Loiu (Bizkais): Autor. Recuperado de http://sid.usal.es/idocs/F8/FDO10458/manualorientacion.pdf
Jiménez, M.J. (2013). Guía metodológica de la Inserción Laboral de las personas en situación de vulnerabilidad. Madrid: EAPN España.
Maya, P. y Caballero, J. J. (2001). El animador sociolaboral. Madrid: CCS.
Red de Inserción Sociolaboral de Castilla-La Mancha (2007). Guía para la aplicación del itinerario integrado y personalizado de inserción sociolaboral. http://empleoyformacion.jccm.es/fileadmin/user_upload/Fondo_Social_Europeo/Equal/GuiaItinerariosCLM08.pdf
Salanova, M., Gracia, F.J. y Peiró, J.M. (1996). Significado del trabajo y valores laborales. En J.M. Peiró y F. Prieto (eds.). Tratado de Psicología del Trabajo. Vol. II: Aspectos psicosociales del trabajo (pp. 35-64). Madrid: Síntesis.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The papers published in this journal are licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors are the holders of the exploitation rights (copyright) of their work, but grant the right of first publication to the Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, which may publish in any language and format as well as publish and distribute their whole or partial content by any technologically available means and via data base.
Authors are allowed and encouraged to disseminate the articles accepted for publication on personal or institutional websites, before and after their publication, provided it is clearly stated that the work is in this journal and all bibliographic data are provided along with access to the document, preferably through the DOI (if it is indispensable to use a pdf, the final version formatted by the journal should be used). In the case of articles resulting from funded studies or projects, this will be done within the deadlines and terms established by the supporting organisation(s) of the published research.