The public image of the city of A Coruña

Authors

  • María Ángeles González Universidad de A Coruña (España)
  • Jesús A. Dopico Universidade da Coruña
  • Diego Campos-Juanatey Universidade da Coruña

DOI:

https://doi.org/10.17979/reipe.2015.0.01.1110

Keywords:

Public image, city, inhabitants, questionnaire

Abstract

This work aimed to study the image of the inhabitants of A Coruña (Spain) in this city. For this purpose, the questionnaire used by Boira (1992), with some modifications, was applied to a group of 130 students from the Faculty of Education at the University of A Coruña (Spain). The results confirm the central role of the Hercules Tower in the image of the city, as a symbolic and representative element, the association of this Tower, the sea and the beaches with the idea that most people have of the city, and the perception of the Maria Pita and Pontevedra Square as the heart of the city and the most important node, respectively. The city has been described by many participants as "a small town with all amenities nearby."

Downloads

Download data is not yet available.

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
0
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
N/A
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
45%
33%
Days to publication 
107
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Academic society 
N/A
Publisher 
Universidade da Coruña, Servizo de Publicacións

Author Biographies

María Ángeles González, Universidad de A Coruña (España)

Profesora Titular del departamento de Psicología de la Universidad de A Coruña (área de Psicología Básica)

Jesús A. Dopico, Universidade da Coruña

Profesor Titular de Universidad

Departamento de Economía Aplicada

References

Bernal Santa Olalla, B. (2003). Los jóvenes y la ciudad. Análisis y valoración del patrimonio urbano en quince ciudades históricas. En L. López, C. E. Relea, y J. Somoza (Coord.), La ciudad. Nuevos procesos, nuevas respuestas (pp. 373-387). León: Universidad de León.

Boira, J. V. (1992). La ciudad de Valencia y su imagen pública. Valencia: Universidad de Valencia.

Carreiras, M. (1992). Mapas cognitivos y orientación espacial. En J. Mayor y J L. Pinillos (Eds.), Tratado de psicología general (Vol. 4): Memoria y representación (pp. 375-408). Madrid: Alhambra Universidad.

De Vega, M. (1984). Introducción a la psicología cognitiva. Madrid: Alianza.

Fernández González, A. (2005). The Influence of developmental maturity in the environmental representation of the city: An empirical approach. En R.

García-Mira, D. L. Uzell, J. E. Real y J. Romay (Eds.), Housing, space and quality of life (pp. 139-150). Aldershot, UK: Ashgate.

Fernández González, A. (2014). Cognición ambiental de la ciudad: Una aproximación al caso de Ourense. Tesis Doctoral no publicada. Universidade de Santiago de Compostela.

García Ballesteros, A., y Bosque Sendra, J. (1989). El espacio subjetivo de Segovia. Madrid: Editorial Universidad Complutense.

García Mira, R. (1997). La ciudad percibida. Una psicología ambiental de los barrios de A Coruña. A Coruña: Servicio de Publicaciones de la Universidad de A Coruña.

Lázaro Ruiz, V. (2000). La representación mental del espacio a lo largo de la vida. Zaragoza: Egido Editorial.

Lynch, K. (1960). The image of the city. Cambridge, MA: MIT Press. [Trad. Cast. (2013). La imagen de la ciudad. Barcelona: Gustavo Gili].

Ponce, G., Dávila, J. M., y Navalón, M. R. (1994). Análisis urbano de Petrer. Estructura urbana y ciudad percibida. Alicante: Universidad de Alicante.

Tolman, E. C. (1948). Cognitive maps in rats and men. Psychological Review, 55, 189-208.

Published

2015-10-26

How to Cite

González, M. Ángeles, Dopico, J. A., & Campos-Juanatey, D. (2015). The public image of the city of A Coruña. Revista De Estudios E Investigación En Psicología Y Educación, (01), 182–186. https://doi.org/10.17979/reipe.2015.0.01.1110

Issue

Section

XIII Congreso Internacional G-P de Psicopedagogía. Área 1: APRENDIZAJE, MEMORIA Y MOTIVACIÓN