College Experience Scale (EExU)

Authors

  • Angélica Juárez Universidad Nacional Autónoma de México, Facultad de Psicología.
  • Cecilia Silva Universidad Nacional Autónoma de México, Facultad de Psicología.

DOI:

https://doi.org/10.17979/reipe.2017.4.1.1600

Keywords:

test construction, test validity, college students, university experiences

Abstract

The experience of being a university student (University Experiences) had been poorly studied so far. However, research in this field can provide valuable information about the quality of academic life, wellbeing or stress in this population. There is a lack of psychological tests that explore this theoretical construct. The aim of this study was to develop and validate a scale for measuring Univeristy Experiences, for that reason 314 college students were invited to participate for the validation. This students coursed different careers and reported 20 years old as average age. The University Experiences Scale (EExU) has adequate psychometric properties. It has a structure of four factors: experience satisfaction, support perception, experience perception and life style adjustment. This factors explain 43.1% of the variance. The grouping of the factors of the College Experience Scale concurs with data reported in the literature about such concept, however this is the first questionnaire designed for measuring it. We anticipate that future studies will seek to verify the performance of the scale in different populations of students and analyze its psychometric properties and its possible association with other psychological variables that affect college students and their health.

Downloads

Download data is not yet available.

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
2
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
N/A
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
45%
33%
Days to publication 
386
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Academic society 
N/A
Publisher 
Universidade da Coruña, Servizo de Publicacións

References

Bliuc, A. M., Ellis, R. A., Goodyear, P. y Muntele, H. D. (2011). Understanding student learning in context: relationships between university students’ social identity, approaches to learning, and academic performance. European Journal of Psychology of Education, 26, 417-33. https://doi.org/10.1007/s10212-011-0065-6

Buquet, C. A. G. (2013). Sesgos de género en las trayectorias académicas universitarias: orden cultural y estructura social en la división sexual del trabajo. Tesis de doctorado, de la Universidad Autónoma Metropolitana. México: El autor. https://doi.org/10.13140/RG.2.1.4657.1680

Caballero, D. C., González, G. O. y Palacio, S. J. (2015). Relación del burnout y el engagement con depresión, ansiedad y rendimiento académico en estudiantes universitarios. Salud Uninorte, 31(1), 59-69. https://doi.org/10.14482/sun.31.1.5085

Cabero, A. J., López, M. E. y Ballesteros, R. C. (2009). Experiencias universitarias innovadoras con blogs para la mejora de la praxis educativa en el contexto europeo. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento; 6(2), 1-14. http://dx.doi.org/10.7238/rusc.v6i2.108

Castillo, P. C., Chacón, C. T., Díaz-Véliz, G. (2016). Ansiedad y fuentes de estrés académico en estudiantes de carreras de la salud. Investigación en Educación Médica, 5(20), 230-7. https://doi.org/10.1016/j.riem.2016.03.001

Czernik, G. E., Giménez, S., Mora, M. M. y Almirón, L. M. (2006). Variables sociodemográficas y síntomas de depresión en estudiantes universitarios de Medicina de Corrientes, Argentina. Revista Argentina de Clínica Neuropsiquiatrica, 13(2), 64-73. https://www.alcmeon.com.ar/13/50/6_czernik.htm

Feldman, L., Goncalves, L., Chacón-Puignau, G., Zaragoza, J., Bagés, N. y De Pablo, J. (2008). Relaciones entre estrés académico, apoyo social, salud mental y rendimiento académico en estudiantes universitarios venezolanos. Universitas Psychologica, 7(3), 739-751. ISSN 1657-9267 http://revistas.javeriana.edu.co/index.php/revPsycho/article/view/406

Garbanzo, V. G. M. (2007). Factores asociados al rendimiento académico en estudiantes universitarios, una reflexión desde la calidad de la educación superior pública. Revista Educación, 31(1), 43.63. http://dx.doi.org/10.15517/revedu.v31i1.1252

García-Ros, R., Pérez-González, F., Pérez-Blasco, J. y Natividad, L. A. (2012). Evaluación del estrés académico en estudiantes de nueva incorporación a la universidad. Revista Latinoamericana de Psicología, 44(2), 143-54. http://publicaciones.konradlorenz.edu.co/index.php/rlpsi/article/view/1038

González, M. G. y Zayas, P. F. (2011). Tipos de experiencias de estudiantes universitarios en su trayectoria. Mesa de discusión “Relación entre la tutoría y trayectorias escolares: Reflexiones” del III Foro Institucional de Tutorías “Experiencias y reflexiones para el seguimiento y mejora de las trayectorias escolares en la Universidad de Sonora”. http://www.dise.uson.mx/TUTORIAS/IIIFOROTUTORIAS/25.PDF

Guzmán, C. y Saucedo, C. (2005). La investigación sobre alumnos en México: recuento de una década, 1992-2002. En: Ducoing, P. (Coord.), Sujetos y procesos de formación, tomo II (pp. 641-668). México: Consejo Mexicano de Investigación Educativa. http://www.comie.org.mx/doc/portal/publicaciones/ec2002/ec2002_v08_t2.pdf

Guzmán, C. y Saucedo, C. (2007). La investigación sobre estudiantes en México (1992-2002). Un acercamiento a los estudiantes de primer ingreso a la universidad. Ponencia presentada en el Coloquio Internacional “Los estudiantes de nuevo ingreso. Un desafío para la universidad del siglo XXI”, México, 17-19 de abril.

Juárez, L. A. y Silva, G. C. (2016). La experiencia de ser universitario, un estudio cualitativo. Manuscrito presentado para su publicación.

Langa, R. D. (2006). Las experiencias académicas de los estudiantes universitarios y la clase social. Iniciación a la investigación, A18, I-X. http://revistaselectronicas.ujaen.es/index.php/ininv/article/view/299

Lee, S. (2008). Challenges and Difficulties: A Reflection on the Graduate Student Experience. Journal of Undergraduate Life Sciences. http://juls.library.utoronto.ca/index.php/juls/article/view/11162

Martínez, A. D. B. (2010). Reseña de “Cómo vivo la escuela: oficio de estudiante y micro-culturas juveniles” de Velázquez Reyes, Luz María. CPU-e Revista de Investigación Educativa, 11, 1-6. http://www.redalyc.org/pdf/2831/283121723006.pdf

Martínez, A. D. B. (2011). Reseña de “La voz de los estudiantes. Experiencias en torno a la escuela” de Carlota Guzmán Gómez y Claudia Saucedo Ramos (coordinadoras). CPU-e Revista de Investigación Educativa, 12, 1-10. http://www.redalyc.org/pdf/111/11114473011.pdf

Massachusetts Institute of Technology (2010). Holistic Graduate Student Experience. Massachusetts: MIT. http://odge.mit.edu/wp-content/uploads/2012/09/Holistic-Experience.pdf

Salanova, S. M., Martínez, M. I. M., Bresó, E. E., Llorens, G. S. y Grau, G. R. (2005). Bienestar psicológico en estudiantes universitarios: facilitadores y obstaculizadores del desempeño académico. Anales de Psicología, 21(1), 170-80. http://www.um.es/analesps/v21/v21_1/16-21_1.pdf

Silva, L. M. (2011). El primer año universitario. Un tramo crítico para el éxito académico. Perfiles Educativos, XXXIII, 102-14. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-26982011000500010

Vanderbilt University (2002). The Graduate Student Experience: An Interview with Ann E. Austin. CFT’s Newsletter, Teaching Forum. https://cft.vanderbilt.edu/library/articles-and-essays/the-teaching-forum/the-graduate-student-experience-an-interview-with-ann-e-austin/

Velázquez, R. L. M. (2007). Cómo vivo la escuela: oficio de estudiante y micro-culturas juveniles. México: SEIEM/Gobierno del Estado de México.

Vries, W., León, A. P., Romero, M. J. F. y Hernández, S. I. (2011). ¿Desertores o decepcionados? Distintas causas para abandonar los estudios universitarios. Revista de la Educación Superior, XL(160), 29-49. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-27602011000400002

Published

2017-07-01

How to Cite

Juárez, A., & Silva, C. (2017). College Experience Scale (EExU). Revista De Estudios E Investigación En Psicología Y Educación, 4(1), 26–33. https://doi.org/10.17979/reipe.2017.4.1.1600

Issue

Section

Articles