Incremento de la seguridad de aprender mediante el aprendizaje de pares asociados
DOI:
https://doi.org/10.17979/reipe.2017.0.01.2232Keywords:
aprendizaje mnemotécnico, imagen mental, memoria, metamemoriaAbstract
El objetivo principal de este estudio era examinar si la utilización de imágenes mentales y la capacidad de control de las mismas influyen en el recuerdo y en la seguridad en la respuesta (CL = Confidence level). El grupo control memorizó la lista de pares de palabras mediante el método de repetición y el grupo experimental utilizó las imágenes mentales. El Gordon Test of Visual Imagery Control (GTVIC) midió la capacidad de control. Los resultados obtenidos confirman el efecto beneficioso de las imágenes mentales sobre el recuerdo y sobre la seguridad en la respuesta.
Downloads
Publication Facts
Reviewer profiles N/A
Author statements
Indexed in
-
—
- Academic society
- N/A
- Publisher
- Universidade da Coruña, Servizo de Publicacións
References
Ameijide, L. & Campos, A. (2015). Confianza en la mnemotecnia de la palabra clave para aprender lenguas. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, 1, 156-159. https://doi.org/10.17979/reipe.2015.0.01.915
Bower, G. H. (1970). Analysis of a mnemonic device. Modern psychology uncovers the powerful components of an ancient system for improving memory. American Scientist, 58, 496-510. http://www.jstor.org/stable/27829239
Camino, E. (2012). La mnemotecnia de la palabra clave favorece los juicios metamnemotécnicos positivos (Tesis doctoral). Universidad de Vigo, Ourense.
Campos, A. (Ed.) (1998). Imágenes mentales. Santiago de Compostela: Universidad de Santiago de Compostela.
Campos, A., & Amejide, L. (2011). Exactitud de los Juicios de aprendizaje (JOLS) y mnemotecnia de la palabra clave en adultos y ancianos. International Journal of Psychological Research, 4, 64-71. http://dx.doi.org/10.21500/20112084.782
Campos, A., & Ameijide, L. (2014). Mnemotecnia de la palabra clave con dibujos y juicios metamnemónicos de personas mayores. Revista Iberoamericana de Psicología y Salud, 5, 23-38.
Campos, A., & Ameijide, L. (2015). Mnemotecnia y metamemoria en las personas mayores. Universitas Psychologica, 14, 57- 66.
http://dx.doi.org/10.11144/Javeriana.upsy14-1.mmpm
Campos, A., Amor, A. & González, M. A. (2002). Presentation of keywords by means of interactive drawings. Spanish Journal of Psychology, 5, 102-109.
http://dx.doi.org/10.1017/S1138741600005874
Campos, A., & Fernández, C. (1995). Imagen mnemónica y recuerdo de series de palabras. Adaxe, 11, 27-33.
Campos, A., González, M. A. & Amor, A. (2004). Different strategies for keyword generation. Journal of Mental Imagery, 28 (3 y 4), 51-58.
Campos, A. & Pérez, M. J. (1996). Viveza de imagen de pares asociados. Cognitiva, 2, 203-214.
Campos, A., & Pérez, M. J. (1997). Mnemonic images and associated pair recall. Journal of Mental Imagery, 21, 73- 82.
Campos, A., Pérez-Fabello, M. J. & Gómez-Juncal, R. (2007). Metamemory: effects of age and imaging control capacity. Imagination, Cognition and Personality, 26, 179-190. http://dx.doi.org/10.2190/J117-VK78-R211-8155
Campos, A., Rodríguez-Pinal, M. D., & Pérez- Fabello, M. J. (2013). Aprendizaje del idioma gallego mediante la mnemotecnia de la palabra clave, en personas bilingües, altas y bajas en control de imagen. Revista de Investigación en Educación, 11, 50-59.
Campos, A., Rodríguez-Pinal, M. D., & Pérez-Fabello, M. J. (2014). Receptive and productive recall with keywords mnemonics in bilingual students. Current Psychologhy, 33, 64-72. http://dx.doi.org/10.1007/s12144-013-9197-y
Carney, R. N. & Levin, J. R. (2000). Fading mnemonic memories: Here’s looking anew, again! Contemporary Educational Psychology, 25, 499-508. https://dx.doi.org/10.1006/ceps.1999.1035
Díaz, J. M. & Rodrigo, M. J. (1989). Metamemoria y estrategias mnémicas en escolares. Infancia y Aprendizaje,4 6,3-16. http://dx.doi.org/10.1080/02103702.1989.10822232
Dunlosky, J. & Nelson, T. O. (1994). Does the sensitivity of judgements of learning (JOLs) to the effects of various study activities depend on when the JOLs occur? Journal of Memory and Language, 33, 545-565. https://dx.doi.org/10.1006/jmla.1994.1026
Gómez-Juncal, R., Campos, A., & Pérez-Fabello, M. J. (2003). Imagen y edad en la seguridad de los juicios en la memoria de reconocimiento. Revista Galego- Portuguesa de Psicología e Educación, 10, 1007-1013.
González, A. (1997). Metamemoria y aprendizaje de textos. Estudios de Psicología, 58, 59-83. http://dx.doi.org/10.1174/021093997320954854
Higbee, K. L. (1998). Su memoria: Cómo funciona y cómo mejorarla. Barcelona: Ediciones Paidós.
Kole, J. A., & Healy, A. F. (2013). Is retrieval mediated after repeated testing? Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition, 39, 462-472. http://dx.doi.org/10.1037/a0028880
Mueller, M. L., & Dunlosky, J. (2017). How beliefs can impact judgments of learning: Evaluating analytic processing theory with beliefs about fluency. Journal of Memory and Language, 93, 245- 258. http://dx.doi.org/10.1016/j.jml.2016.10.008
Nelson. T. O., & Narens, L. (1990). Metamemory: A theoretical framework and some new findings. In G. H. Bower (Ed.), The psychology of learning and motivation (Vol. 26, pp. 125–173). New York: Academic Press.
Nunnally, J. C. (1978). Psychometric theory (2ª ed.). New York: McGraw-Hill.
Paivio, A. (1975). Imagery and long-term memory. En A. Kennedy y A. Wilkes (Eds.), Studies in long term memory (pp. 57-88). London: Wiley.
Pérez-Fabello, M. J. & Campos, A. (2004). Factor structure and internal consistency of the Spanish version of the Gordon Test of Visual Imagery Control. Psychological Reports, 94, 761-766. http://dx.doi.org/10.2466/pr0.94.3.761-766
Pérez-Fabello, M. J. & Soto-Carballo, J. (2015). En entrenamiento en juicios metamnemónicos y su implicación en el rendimiento académico. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, 1, 138141. http://dx.doi.org/10.17979/reipe.2015.0.01.671
Richardson, A. (1969). Mental imagery. London: Routledge & Kagan Paul.
Richardson, A. (1980). Mental imagery and human memory. London: MacMillan.
Ruíz, M. (2004). Las dos caras de la memoria. Madrid: Pearson.
Shing, Y. L., Werkle-Bergner, M., Li, S. & Lindenberger, U. (2009). Commiting memory errors with high confidence: Older adults do but children don`t. Memory, 17, (2), 169-179. http://dx.doi.org/10.1080/09658210802190596
Valle Arrollo, F. (1998). Normas de imaginabilidad. Oviedo: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Oviedo.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The papers published in this journal are licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors are the holders of the exploitation rights (copyright) of their work, but grant the right of first publication to the Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, which may publish in any language and format as well as publish and distribute their whole or partial content by any technologically available means and via data base.
Authors are allowed and encouraged to disseminate the articles accepted for publication on personal or institutional websites, before and after their publication, provided it is clearly stated that the work is in this journal and all bibliographic data are provided along with access to the document, preferably through the DOI (if it is indispensable to use a pdf, the final version formatted by the journal should be used). In the case of articles resulting from funded studies or projects, this will be done within the deadlines and terms established by the supporting organisation(s) of the published research.