An analysis of school failure on two secondary schools

Authors

  • Andrés Cernadas Universidad de Santiago de Compostela
  • Mar Pérez-Marsó Xunta de Galicia

DOI:

https://doi.org/10.17979/reipe.2014.1.2.8

Keywords:

secondary compulsory education, school failure, public policy evaluation, educational assessment, school graduation

Abstract

Objectives: This study investigates the causes of school failure in two public secondary schools in Padrón (A Coruña, Galicia, Spain) measures programs and policies implemented for reduction. Method: To address the problem of school failure in the centers studied, with an evaluation study mixed methodological approach is designed. In this design the three main objectives of the LOGSE are measured: 1) compulsory education, 2) equity and equal opportunities, 3) and the quality of education. To do this a number of variables through which to benchmark the efficiency, effectiveness, and sustainability excellence are chosen, and quantitative data from various sources and qualitative data collected through interviews and focus groups. Results: We observed that the increase of schooling to 18 years has been one of the positive consequences of the implementation of LOGSE because it is a mechanism that significantly promotes equal opportunities, although the results in terms cultural and educational level, still appear to be insufficient. The factors that influence school failure are multiple and are closely interrelated, so that instead of focusing resources on some of its components, seem to be more appropriate and more likely to succeed a strategy that implies a global approach to the problem.

Downloads

Download data is not yet available.

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
2
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
N/A
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
45%
33%
Days to publication 
220
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Academic society 
N/A
Publisher 
Universidade da Coruña, Servizo de Publicacións

References

Álvarez Méndez, J.M. (1986). Métodos y técnicas de evaluación desde la perspectiva cualitativa. En: J. Calvo de Mora y F. Torrente (coords.), Teoría y práctica de la evaluación en enseñanzas medias (pp. 85-132). Granada: Universidad de Granada, Instituto de Ciencias de la Educación.

Angulo, J.F. (1992). El caballo de Troya. Calidad de la enseñanza y tecnocracia. Cuadernos de Pedagogía, 206, 62-67. http://www.academia.edu/4163636/El_caballo_de_Troya._Calidad_de_ensenanza_y_Tecnocracia

Beltrán, M. (1994). Cinco vías de acceso a la realidad social. En M. García, J. Ibáñez y F. Alvira (coords.), El análisis de la realidad social (pp. 19-50). Madrid: Alianza.

Besse, J. (2000). Los dilemas de Jano. El rol, la posición y la disposición del investigador en la práctica de evaluación de impacto de políticas a través métodos y técnicas cualitativas. Gestión y Política Pública, IX(1), 5-38. http://www.gestionypoliticapublica.cide.edu/num_anteriores/Vol.IX_No.I_1ersem/BJ_Vol.9_No.I_1sem.pdf

Bryk, A. y K. Hermanson (1994). Observations on the structure, interpretation and use of education indicator systems. En: CERI: Making Education Count. Developing and Using International Indicators (pp. 37-53). Paris: Centre for Educational Research and Innovation – OECD. http://www.files.eric.ed.gov/fulltext/ED411322.pdf#page=36

Cernadas, A. (2009). El uso de la metodología cualitativa como técnica de investigación social y como herramienta útil para evaluar la acción de los gobernantes y la satisfacción de los ciudadanos. Administración & Ciudadanía, 4(1), 43-61. http://www.egap.xunta.es/Documentos/Publicacions/%5B1297937171%5DVOL4.1_GAL.pdf

Comisión Europea (1997). Las cifras clave de la educación en la Unión Europea, 1997. Luxemburgo: Oficina de Publicaciones Oficiales de las Comunidades Europeas.

Comisión Europea (1999). El Nuevo Período de Programación 2000-2006: Documentos de trabajo metodológicos, Documento de trabajo 3, Indicadores de Seguimiento y Evaluación: Orientaciones metodoló-gicas. http://www.ec.europa.eu/regional_policy/sources/docoffic/working/doc/indic_es.pdf .

Fernández-Ballesteros, R. (1995). Evaluación de programas: una guía práctica en ámbitos sociales, educativos y de salud. Madrid, Síntesis.

Guerra, M. A. (1990). Hacer visible lo cuotidiano. Teoría y práctica de la evaluación cualitativa de centros escolares. Madrid: Akal.

INCE (2001). Sistema estatal de indicadores de la educación 2000. Madrid: Ministerio de Educación, Cultura y Deportes. http://www.mecd.gob.es/dctm/ievaluacion/indicadores-educativos/ind2000.pdf?documentId=0901e72b8011107e

Íñiguez, L. (1999). Investigación y evaluación cualitativa: bases teóricas y conceptuales. Atención Primaria, 23(8), 496-502. http://www.201.147.150.252:8080/xmlui/bitstream/handle/123456789/1262/Investigao_e_evoluo.pdf?sequence=1

Martínez García, J.S. (2007). Fracaso escolar, clase social y política educativa. El Viejo Topo, 238, 44-49. http://www.abjoves.es/publicaciones/martinez-garcia-j-s-2007-fracaso-escolar-clase-social-y-politica-educativa-viejo-topo-no-238-pp-44-49/

Oakes, J. (1986). Educational Indicators: a guide for policymakers. Santa Monica, CA: RAND Corporation.

OECD (1996). Evaluating and reforming education systems. Paris: OECD.

Ortí, A. (1988). La apertura y el enfoque cualitativo o estructural: la entrevista abierta semidirectiva y la discusión en grupo. En M. García, J. Ibáñez y F. Alvira (coords.), El análisis de la realidad social (pp. 219-283). Madrid: Alianza.

Patton, M. Q. (1990). Qualitative Evaluation and Research Methods. London: Sage.

Sabirón, F. (1990). Evaluación de centros docentes. Modelo, aplicaciones y guía. Zaragoza: Central de Ediciones.

Tiana, A. (1996). La evaluación de los sistemas educativos. Revista Iberoamericana de Educación de la OEI, 10, 37-61. http://www.rieoei.org/oeivirt/rie10a02.htm

Trinidad, A. (1995). La evaluación de instituciones educativas. Granada, Universidad de Granada.

Published

2014-12-01

How to Cite

Cernadas, A., & Pérez-Marsó, M. (2014). An analysis of school failure on two secondary schools. Revista De Estudios E Investigación En Psicología Y Educación, 1(2), 122–131. https://doi.org/10.17979/reipe.2014.1.2.8

Issue

Section

Articles