Main Article Content

Iago Portela-Pino
Universidad Isabel I
Spain
https://orcid.org/0000-0002-4232-2089
Biography
Victor Domínguez-Rodríguez
Consellería de Cultura, Educación, Formación Profesional e Universidades.
Spain
https://orcid.org/0000-0002-2521-0923
Biography
Vol. 10 No. 2 (2023), Articles, pages 282-300
DOI: https://doi.org/10.17979/reipe.2023.10.2.9903
Submitted: Aug 28, 2023 Accepted: Nov 23, 2023 Published: Dec 15, 2023
How to Cite

Abstract

The aim of this research was to assess the levels of trait anxiety among students of junior- and senior-cycle secondary school in Galicia (Spain). The study used a psychometric-quantitative methodology, including factorial, descriptive and inferential analysis in a sample of 869 students aged between 12 and 18 years (M = 14.44; SD = 1.59), surveyed using the Anxiety Questionnaire (STAI-R) and a sociodemographic data sheet. The results showed moderate levels of trait anxiety among 49% of the sample, low levels among 26.9%, and high levels among 24.1%. Exploratory factor analysis supported a three-factor model (Inadequacy, Hopelessness, and Stability), while confirmatory factor analysis demonstrated that a two-factor theoretical model (Trait anxiety-affirmative, Trait anxiety-negative) also presents an acceptable fit. Reliability was analysed using Cronbach’s alpha and McDonald’s omega, with adequate internal consistency indices found for each measure of the scale (α/ω > .70). Finally, the inferential analysis supported the existence of a higher level of trait anxiety among adolescents who do not engage in physical exercise. The paper concludes that even moderate levels of trait anxiety among young people can be improved through physical exercise.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

AL-ASADI, Ali M.; KLEIN, Britt; & MEYER, Denny (2015). Multiple comorbidities of 21 psychological disorders and relationships with psychosocial variables: a study of the online assessment and diagnostic system within a web-based population. Journal of Medical Internet Research, 17(2), e55. https://doi.org/10.2196/jmir.4143

ÁLVAREZ-MORALES, Norma Esther.; ALFONSO-HERNÁNDEZ, Lázaro; & RODRÍGUEZ-LAFUENTE, María Elena (2019). Bienestar psicológico y ansiedad rasgo-estado en miembros de parejas con infertilidad primaria. Medimay,, 26(1), 75-87. https://revcmhabana.sld.cu/index.php/rcmh/article/view/1349/1617

AMERICAN PSYCHIATRIC ASSOCIATION (2013). Diagnostic and Statistical of Mental Disorders, 5th. Edition (DSM-5). American Psychiatric Press. https://doi.org/10.1176/appi.books.9780890425596

ARRANZ-BETEGÓN, Ángela; GARCÍA-MOLINER, Marta; MONTENEGRO-NADAL, Gala; CAMACHO-SÁEZ, Alba; PARÉS-TERCERO, Sandra; GOBERNA-TRICAS, Josefina; BOTET-MUSSONS, Francesc & GRATACÓS-SOLSONA, Eduard (2017). La influencia del estrés o ansiedad de la gestante en el peso fetal o neonatal: revisión bibliográfica. Matronas Profesión, 18(2), 69-77. http://hdl.handle.net/2445/119722

ARROYO DEL BOSQUE, Rubén; MORAL-GARCÍA, José Enríque; GONZÁLEZ-RODRÍGUEZ, Óscar; & ARRUZA-GABILONDO, José Antonio (2022). Influencia del resultado en la ansiedad de futbolistas iniciados. Revista Iberoamericana De Ciencias De La Actividad Física Y El Deporte, 11(2), 15-30. https://doi.org/10.24310/riccafd.2022.v11i2.14410

AYUSO-MURILLO, Diego; COLOMER-SÁNCHEZ, Ana; & HERRERA-PECO, Iván (2016). Ansiedad rasgo y ansiedad estado en enfermeras gestoras y clínicas de la Comunidad de Madrid. Metas de Enfermería, 19(3), 21-26. https://www.enfermeria21.com/revistas/metas/articulo/80891/ansiedad-rasgo-y-ansiedad-estado-en-enfermeras-gestoras-y-clinicas-de-la-comunidad-de-madrid/

BAZÁN-IZQUIERDO, Lili Claudina (2021). Adaptación, validez y fiabilidad del inventario ansiedad rasgo-estado para adultos en la ciudad de Trujillo. Revista de Investigación en Psicología, 24(1), 101-116. https://doi.org/10.15381/rinvp.v24i1.20614

BRENES-ESPINOZA, Miguel (2019). Relación del nivel de actividad física, depresión, estrés y ansiedad, autoconcepto personal y satisfacción laboral en docentes de secundaria de dos colegios públicos de Heredia [Tesis Doctoral, Facultad de Ciencias de la salud, Universidad Nacional de Costa Rica.] Repositorio de la UNA. https://repositorio.una.ac.cr/handle/11056/17188

BUELA-CASAL, Gualberto; GUILLÉN-RIQUELME, Alejandro; & SEISDEDOS-CUBERO, Nicolás (2015) (9ª ed.). STAI. Cuestionario de Ansiedad Estado-Rasgo (Adaptación española) (9ª ed). TEA Ediciones.

CASAFRANCA, Andrea del Carmen (2021). Estrategias de afrontamiento y ansiedad estado - rasgo, en población adulta migrante venezolana que reside en Lima Metropolitana, 2020 [Tesis de licenciatura, Universidad Privada del Norte]. Repositorio de la Universidad Privada del Norte. https://hdl.handle.net/11537/29352

CASTRILLÓN, Diego Alonso; & BORRERO, Pablo Emilio (2005). Validez estructural y confiabilidad del Inventario de Ansiedad Estado-Rasgo (STAIC) para la valoración de la ansiedad en niños no escolarizados entre los 8 y 15 años de la ciudad de Medellín, Colombia. Suma Psicológica, 12(1), 47-60. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2567481

CATAGUA-MEZA, Gabriela Denisse; & ESCOBAR-DELGADO, Gustavo Rafael (2021). Ansiedad en adolescentes durante el confinamiento (Covid 19) del barrio Santa Clara - Cantón Manta - 2020. Polo del Conocimiento, 6(3), 2094-2110. https://polodelconocimiento.com/ojs/index.php/es/article/view/2494

CÉSPEDES, Erika (2015). Propiedades psicométricas del inventario de ansiedad estado y ansiedad rasgo en niños y adolescentes de Lima Sur [Tesis de licenciatura, Universidad Autónoma del Perú]. Repositorio de la Universidad Autónoma del Perú. https://hdl.handle.net/20.500.13067/135

COLUNGA-RODRÍGUEZ, Cecilia; ÁNGEL-GONZÁLEZ, Mario; VÁZQUEZ-COLUNGA, Julio César; VÁZQUEZ-JUÁREZ, Claudia Liliana; & COLUNGA-RODRÍGUEZ, Bertha Alicia (2021). Relationship between anxiety and academic performance among high school students. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, 8(2), 229-241. https://doi.org/10.17979/reipe.2021.8.2.8457

CONTRERAS-OLIVE, Yanetsi; MIRANDA-GÓMEZ, Osvaldo; & TORRES LIO-COO, Vladimir (2020). Ansiedad y depresión en pacientes adictos a sustancias psicoactivas. Revista Cubana de Medicina Militar, 49(1), e492. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0138-65572020000100007

COONEY, Gary; DWAN, Kerry; GREIG, Carolyn A.; LAWLOR, Debbie A.; RIMER, Jane; WAUGH, Fiona R.; MCMURDO, Marion; & MEAD, Gillian E. (2013). Exercise for depression. The Cochrane database of systematic reviews, 2013(9), CD004366. https://doi.org/10.1002/14651858.CD004366.pub6

COTRINA, Anlly Kitty Mishel; & TORRES, Juan Diego (2020). Relación de mindfulness y ansiedad en profesores de la Institución Educativa Tarapoto [Tesis doctoral, Facultad de ciencias de la Salud, Escuela de Psicología, Universidad César Vallejo]. Repositorio de la UCV. https://hdl.handle.net/20.500.12692/52865

CRESWELL, Cathy; WAITE, Polly; & COOPER, Peter J. (2014). Assessment and management of anxiety disorders in children and adolescents. Archives of Disease in Childhood, 99, 674-678. https://doi.org/10.1136/archdischild-2013-303768

CUMMINGS, Colleen M.; CAPORINO, Nicole E.; & KENDALL, Philip C. (2014). Comorbidity of anxiety and depression in children and adolescents: 20 years after. Psychological Bulletin, 140(3), 816-845. https://doi.org//10.1037/a0034733

DE CASTRO-FERNÁNDEZ, Paula (2019). Análisis de la relación entre ansiedad rasgo y experiencia profesional en la danza. European Journal of Child Development, Education and Psychopathology, 7(1), 15-22). https://doi.org/10.30552/ejpad.v7i1.85

DELGADO-SALAZAR, Cristhian Felipe; MATEUS-AGULIERA, Erika Tatiana; RINCÓN-BOLIVAR, Laura Alejandra; & VILLAMIL-PARRA, Wilder Andres (2019). Efectos del ejercicio físico sobre la depresión y la ansiedad. Revista Colombiana de Rehabilitación, 18(2), 128-145. https://doi.org/10.30788/RevColReh.v18.n2.2019.389

DEL RÍO OLVERA, Francisco Javier; CABELLO-SANTAMARÍA, Francisco; CABELLO-GARCÍA, Marina A.; & ARAGÓN-VELA, Jerónimo (2018). Cuestionario de Ansiedad Estado Rasgo (STAI): análisis psicométrico y funcionamiento en una muestra de drogodependientes y controles. Universitas Psychologica, 17(1), 1-10. https://doi.org/10.11144/Javeriana.upsy17-1.caer

ESPINOSA, Yairelys; DÍAZ, Yolanda; & HERNÁNDEZ, Elicex (2020). Una mirada especial a la ansiedad y depresión en el adulto mayor institucionalizado. Revista Cubana de Medicina General Integral, 36(4), 1-13. https://revmgi.sld.cu/index.php/mgi/article/view/1081

FERNÁNDEZ-MARTÍNEZ, María; GARCÍA-CABALLERO, Isabel; PORTERO DE LA CRUZ, Silvia; & CEBRINO-CRUZ, Jesús (2021). Nivel de ansiedad en estudiantes universitarios. NURE investigación: Revista Científica de enfermería, 18(112), 1-11. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7961466

FONSECA-PEDRERO, Eduardo; PAINO, Mercedes; SIERRA-BAIGRIE, Susana; LEMOS-GIRÁLDEZ, Serafín; & MUÑIZ, José (2012). Propiedades psicométricas del “Cuestionario de Ansiedad Estado-Rasgo” (STAI) en universitarios. Behavioral Psychology/Psicología Conductual, 20(3), 547-561.

GARCÍA-ÁLVAREZ, Diego; RINCÓN-GILL, Blanca; & URDANETA-BARROETA, María Paula (2022). Self-perception of emerging adulthood and its relationships with gratitude, anxiety, and well-being. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, 9(2), 166-206. https://doi.org/10.17979/reipe.2022.9.2.9085

GARCÍA-BATISTA, Zoilo Emilio; GUERRA-PEÑA, Kiero; CANO-VINDEL, Antonio; HERRERA-MARTÍNEZ, Solmary Xiomara; FLORES-KANTER, Pablo Ezequiel; & ADRIÁN-MEDRANO, Leonardo (2017). Propiedades psicométricas del Inventario de ansiedad estado-rasgo en población general y hospitalaria de República Dominicana, Ansiedad y Estrés, 23(2-3), 53-58. https://doi.org/10.1016/j.anyes.2017.09.004

GARCÍA-RODRÍGUEZ, Danyelo; & GARCÍA-RODRÍGUEZ, Crover (2021). Funcionamiento familiar y ansiedad estado-rasgo en adolescentes. Journal of neuroscience and public health, 1(1), 19-26. https://doi.org/10.46363/jnph.v1i1.3

GIANNONI, Elisa (2015). Procrastinación crónica y ansiedad estado-rasgo en una muestra de estudiantes universitarios [Tesis de pregrado, Pontificia Universidad Católica del Perú]. Repositorio de Tesis PUCP. http://hdl.handle.net/20.500.12404/6022

GODOY, Antonio; GAVINO, Aurora; CARRILLO, Francisco; COBOS, María Pilar; & QUINTERO, Carolina (2011). Composición factorial de la versión española de la Spence Children Anxiety Scale (SCAS). Psicothema, 23(2), 289-294. https://www.psicothema.com/pi?pii=3884

GUERRA-SANTIESTEBAN, José Ramón; GUTIÉRREZ-CRUZ, Manuel; ZAVALA-PLAZA, Melvin; SINGRE-ÁLVAREZ, Juan; GOOSDENOVICH-CAMPOVERDE, David; & ROMERO-FRÓMETA, Edgardo (2017). Relación entre ansiedad y ejercicio físico. Revista Cubana de Investigaciones Biomédicas, 36(2), 169-177. https://revibiomedica.sld.cu/index.php/ibi/article/view/21

GUILLEN-RIQUELME, Alejandro; & BUELA-CASAL, Gualberto (2015). Estructura factorial del cuestionario de Ansiedad Estado-Rasgo (STAI) para pacientes diagnosticados con depresión. Salud Mental, 38(4), 293–298. https://doi.org/10.17711/sm.0185-3325.2015.040

GUTIÉRREZ, Mónica Alicia (2017). Bienestar psicológico y ansiedad en estudiantes de una Universidad Nacional del Norte del Perú [Tesis de Licenciatura, Universidad Privada del Norte]. Repositorio Institucional UPN. https://hdl.handle.net/11537/10781

HEEREN, Alexandre; BERNSTEIN, Emily E.; & MCNALLY, Richard J. (2018). Deconstructing trait anxiety: A network perspective. Anxiety, Stress, & Coping, 31(3), 262-276. https://doi.org/10.1080/10615806.2018.1439263

HUERTA-OJEDA, Álvaro; BARAHONA-FUENTES, Guillermo; GALDAMES, Sergio; CÁCERES, Pablo; & ORTIZ, Paula (2020). Efectos de un programa de Zumba® sobre niveles de ansiedad-rasgo, ansiedad-estado y condición física en estudiantes universitarias chilenas. Cuadernos de Psicología del Deporte, 20(3), 1-14. https://doi.org/10.6018/cpd.412371

HUERTA-OJEDA, Álvaro Cristian; BARAHONA-FUENTES, Guillermo; GALDAMES-MALIQUEO, Sergio; CÁCERES-SERRANO, Pablo; CASTILLO-HERNÁNDEZ, Nelson; & ORTIZ-MARHOLZ, Paula (2021). Fuerza prensil como factor predictor de Ansiedad-Rasgo en estudiantes universitarias. Universidad y Salud, 23(2), 100-108. https://doi.org/10.22267/rus.212302.221

KLINE, Rex B. (2011). Principles and practice of Structural equation modeling. Guilford Press.

KUBA, Clara Milagros (2017). Relación entre creencias irracionales y ansiedad social en estudiantes de la facultad de psicología de una Universidad Privada de Lima Metropolitana [Tesis de Licenciatura, Universidad Peruana Cayetano Heredia]. Repositorio institucional UPCH. https://repositorio.upch.edu.pe/handle/20.500.12866/659

LADER, Malcolm. (2015) Generalized Anxiety Disorder. In STOLERMAN, Ian P. and PRICE, Lawrence H. (eds) Encyclopedia of Psychopharmacology (2nd ed.). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-642-36172-2_317

MARTÍNEZ-OTERO, Valentin (2014). Ansiedad en una muestra de alumnos de educación. Revista INFAD de Psicología, 1(1), 439-449. https://doi.org/10.17060/ijodaep.2014.n1.v1.392

MCMAHON, Elaine M.; CORCORAN, Paul; O'REGAN, Grace; KEELEY, Helen; CANNON, Mary; CARLI, Vladimir; WASSERMAN, Camilla; HADLACZKY, Gergö; SARCHIAPONE, Marco; APTER, Alan; BALAZS, Judit; BALINT, Maria; BOBES, Julio; BRUNNER, Romuald; COZMAN, Doina; HARING, Christian; IOSUE, Miriam; KAESS, Michael; KAHN, Jean-Pierre; & WASSERMAN, Danuta (2017). Physical activity in European adolescents and associations with anxiety, depression and well-being. European Child & Adolescent Psychiatry, 26(1), 111-122. https://doi.org/10.1007/s00787-016-0875-9

MEDINA-GÓMEZ, María Begoña; MARTÍNEZ-MARTÍN, María Ángeles; ESCOLAR-LLAMAZARES, María Camino; GONZÁLEZ-ALONSO, Yolanda; & MERCADO-VAL, Elvira (2019). Ansiedad e insatisfacción corporal en universitarios. Acta Colombiana de Psicología, 22(1), 13-21. https://doi.org/10.14718/acp.2019.22.1.2

MEDRANO, Wendy Joselin (2017). Ansiedad y síndrome de burnout en el personal del área de informática de una empresa del distrito de Cercado de Lima - 2017 [Tesis de Licenciatura, Universidad Cesar Vallejo]. UCV Repositorio digital institucional. https://hdl.handle.net/20.500.12692/3326

MÉNDEZ-SÁNCHEZ, María del Pilar; PEÑALOZA-GÓMEZ, Rafael; & GARCÍA-MÉNDEZ, Mirna (2021). Relaciones interpersonales en medios virtuales, personalidad y ansiedad estado-rasgo en adolescentes. Health and Addictions / Salud y Drogas, 21(2), 29-43. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8044635

OLAECHEA-TERÁN, Déborah (2021). Propiedades psicométricas del inventario de ansiedad: rasgo-estado en adultos jóvenes. [Tesis Doctoral, Universidad Científica del Sur]. Repositorio Académico. https://doi.org/10.21142/tl.2021.1872

ORTIZ-MARHOLZ, Paula Francisca; VALENZUELA-CONTRERAS, Luis Marcel; & BARRERA, Joel (2022). Niveles de ansiedad rasgo y bienestar en jugadores de fútbol profesional de Chile durante la cuarentena por COVID-19. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, 44, 1037-1044. https://doi.org/10.47197/retos.v44i0.91316

PÉREZ, Edgardo R.; & MEDRANO, Leonardo A. (2010). Análisis factorial exploratorio: Bases conceptuales y metodológicas. Revista Argentina de Ciencias del Comportamiento, 2(1), 58-66. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3161108

POLANCZYK, Guilherme; SALUM, Giovanni; SUGAYA, Luisa; CAYE, Arthur; & ROHDE Luis (2015). Annual research review: A meta-analysis of the worldwide prevalence of mental disorders in children and adolescents. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 56(3), 345-365. https://doi.org/10.1111/jcpp.12381

POZOS-RADILLO, Blanca Elizabeth; PRECIADO-SERRANO, María de Lourdes; PLASCENCIA-CAMPOS, Ana Rosa; VELASCO, María de los Ángeles; & ACOSTA-FERNÁNDEZ, Martín (2021). Ansiedad rasgo-estado, estrés académico y estilos de afrontamiento en estudiantes de enfermería en México. Index de Enfermería, 30(1-2), 134-138. https://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962021000100029

PUIG-LAGUNES, Angel; RICAÑO-SANTOS, Kevin Asiel; QUIROZ-ROJAS, Eliseo; GONZÁLEZ-GUTIÉRREZ, Román Darío; & PUIG-NOLASCO, Angel (2021). Anxiety and burnout symptomatology at the end of medicine career. Revista de la Facultad de Ciencias Médicas de Córdoba, 78(1), 25-28. https://doi.org/10.31053/1853.0605.v78.n1.28447

RODRICH-ZEGARRA, Alejandra (2020). Self-esteem and state-trait anxiety in Lima’s university adults. Interacciones, 6(2), e107. https://doi.org/10.24016/2020.v6n2.107

SANTOS-PAZOS, Diego Armando; PONCE-GUERRA, César Eduardo.; PAZOS-GÁLVEZ, Pamela Estefanía; & MOYA-SILVA, Tamara Jacqueline (2021). Niveles de ansiedad-rasgo en estudiantes de la carrera de Odontología de la Universidad Central del Ecuador. Revista Eugenio Espejo, 15(3), 81-89. https://doi.org/10.37135/ee.04.12.09

SERRANO, Lilí; MELGAREJO, Montserrat; ACOSTA, Héctor Gabriel; CAMPOS, Yolanda; ORTEGA, María Erika; EHRENZWEIG, Yamilet; & HERRERA, María del Socorro (2020). Ansiedad como modificador de sueño e ingesta alimentaria en madres. Psicología y Salud, 30(1), 5-13. https://doi.org/10.25009/pys.v30i1.2613

SIMÓN-GRIMA, Javier; SAN MARTÍN-SALVADOR, Andrés; ESTRADA-MARCÉN, Nerea; & CASTERAD-SERAL, Jaime (2021). Relación entre la adicción al ejercicio, el uso de dispositivos fitness y la ansiedad rasgo. Retos, 39, 525-531. https://doi.org/10.47197/retos.v0i39.80078

SPIELBERGER, Charles D.; GORSUCH, Richard; & LUSHENE, Robert E. (1970). STAI Manual for State-Trait Anxiety Inventory. Consulting Psychologists Press.

VAUTIER, Stéphane; & POHL, Steffi (2009). Do balanced scales assess bipolar constructs? The case of the STAI scales. Psychological Assessment, 21, 187-193. https://doi.org/10.1037/a0015312

VERA-VILLARROEL, Pablo; BUELA-CASAL, Gualberto; & SPIELBERGER, Charles D. (2007). Preliminary analysis and normative data of the State-Trait Anxiety Inventory (STAI) in adolescent and adults of Santiago, Chile. Terapia Psicológica, 25, 155-162. https://doi.org/10.4067/S0718-48082007000200006

VIGNEAU, François; & CORMIER, Stéphanie (2008). The factor structure of the State-Trait Anxiety Inventory: an alternative view. Journal of Personality Assessment, 90, 280-285. https://doi.org/10.1080/00223890701885027