Main Article Content

Laura Pereira
Universidade da Coruña
Spain
https://orcid.org/0000-0002-3041-6467
Biography
Manuel Peralbo
Universidade da Coruña
Spain
https://orcid.org/0000-0002-0013-3423
Biography
Alberto Veleiro
Universidade da Coruña
Spain
https://orcid.org/0000-0002-5669-2128
Biography
Begoña Zubiauz
Universidad de Salamanca
Spain
https://orcid.org/0000-0002-5906-0337
Biography
Vol. 10 No. 2 (2023), Articles, pages 301-317
DOI: https://doi.org/10.17979/reipe.2023.10.2.9794
Submitted: Jun 27, 2023 Accepted: Nov 24, 2023 Published: Dec 15, 2023
How to Cite

Abstract

The LolEva test for the assessment of phonological awareness (PA) and initial reading competence (ILC) is a computerized instrument aimed at identifying the existence of problems in the development of skills that could lead to difficulties in learning to read. Previous analyses of its psychometric properties with a sample between 3 and 8 years of age showed high reliability, good item discrimination, as well as the presence of three factors that explained 75% of the variance: PA performance, ILC, and word reading times. With the results obtained in a subsequent sample of 343 boys and girls aged 3-6 years schooled in public and charter schools, the resulting model was subjected to a confirmatory factor analysis (CFA). The results provide evidence in support of the reliability and construct validity of the test and support the continuity relationship between the development of phonological awareness and reading learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

AGUILAR, Manuel; MARCHENA, Esperanza; NAVARRO, José Ignacio; MENACHO, Inmaculada; & ALCALDE, Concepción (2011). Niveles de dificultad de la conciencia fonológica y aprendizaje lector. Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología, 31(2), 96-105. https://doi.org/10.1016/S0214-4603(11)70177-2

DEFIOR, Sylvia; & SERRANO, Francisca (2011). La conciencia fonémica, aliada de la adquisición lenguaje escrito. Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología, 31(1), 2-13. https://doi.org/10.1016/S0214-4603(11)70165-6

GUTIÉRREZ, Raúl (2018). Efectos de la lectura compartida y la conciencia fonológica para una mejora en el aprendizaje lector. Revista Complutense de Educación, 29(2), 441. https://doi.org/10.5209/RCED.52790

GUTIÉRREZ, Raúl; & DÍEZ, Antonio (2017). Efectos de un programa de conciencia fonológica en el aprendizaje de la lectura y la escritura. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 28(2), 30-45. https://doi.org/10.5944/reop.vol.28.num.2.2017.20117

GUTIÉRREZ, Raúl, & DÍEZ, Antonio (2018). Conciencia fonológica y desarrollo evolutivo de la escritura en las primeras edades. Educación XX1, 21(1), 395-416. https://doi.org/10.5944/educxx1.20212

GUTIÉRREZ, Raúl; DE VICENTE, María Isabel; & ALARCÓN, Rafael (2020). Desarrollo de la conciencia fonológica en el inicio del proceso de aprendizaje de la lectura. Revista Signos, 53(104), 664-681. https://doi.org/10.4067/S0718-09342020000300664

JIMÉNEZ, Juan Eugenio; & GARCÍA, Eduardo (2012). Evaluación asistida a través del ordenador en la dislexia. En Juan Eugenio Jiménez (coord.): Dislexia en español: prevalencia e indicadores cognitivos, culturales, familiares y biológicos (pp. 212-235). Pirámide.

MAYOR, María Ángeles; FERNÁNDEZ, María Luz; TUÑAS, Alejandro; ZUBIAUZ, Begoña; & DURÁN, Montserrat (2012). La relación entre funciones ejecutivas y conciencia fonológica en educación primaria. En Lourdes Mata, Francisco Peixoto, José Morgado, José Castro y Vera Monteiro (eds). 12° Colóquio Psicología e Educaçao. Educaçao, aprendizajem e desenvolvimento: olhares contemporâneos a través da investigaçao e da prática (pp.1792-1806). ISPA, http://hdl.handle.net/10400.12/5184

PERALBO, Manuel; MAYOR, María Ángeles; ZUBIAUZ, Begoña; RISSO, Alicia; AMADO, María Luz; & TUÑAS, Alejandro (2015). The loleva oral and written language test: Psychometric properties. The Spanish Journal of Psychology, 18, 1-12. https://doi.org/10.1017/sjp.2015.15

PÉREZ, María; & GONZÁLEZ, María José (2004). Desarrollo del conocimiento fonológico, experiencia lectora y dificultad de la tarea. Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología, 24(1), 2-15. https://doi.org/10.1016/s0214-4603(04)75770-8

TOURÓN, Javier (Ed.); LIZASOAIN, Luis; NAVARRO, Enrique; & LÓPEZ, Emelina (2023). Análisis de datos y medida en educación. Volumen 1. UNIR Editorial.

TREIMAN, Rebecca; & ZUKOWSKI, Andrea (2001). Levels of phonological awareness. En Susan A. Brady y Donald P. Shankweiler (Eds.), Phonological processes in literacy. A tribute to Isabelle Y. Liberman (pp. 67-83). Routledge.