Research on university education and socio-emotional skills training for students with intellectual disability
DOI:
https://doi.org/10.17979/reipe.2020.7.1.5791Keywords:
university education, intellectual disability, social and emotional skills, professional inclusionAbstract
People with intellectual disability face major barriers to accessing and remaining in university education and employment. In order to respond to this need, the Rey Juan Carlos University introduced a university training programme aimed at young people aged between 18 and 30 with a diagnosed degree of intellectual disability of 33% or more. The purpose of this proposal is to address the social interaction and emotional regulation needs of people with this profile through the introduction of two specific training modules focusing on social and communication skills and emotional management. The active participation model for these modules helps students to enhance their socio-emotional skills, develop their personal autonomy and improve their employment prospects. To assess the effectiveness of the course, students’ skills were measured using a rubric before and after training. Social and emotional skills both showed improved scores following the course, thus confirming the effectiveness of the proposal. However, in order to ensure these skills are maintained over time and extended into other contexts, the programme should aim to equip students with the tools they need to continue to enhance their personal, emotional and social development, and ensure their social and professional inclusion.
Downloads
References
American Association on Intellectual and Developmental Disabilities (2019). Frequently asked questions on intellectual disability. https://aaidd.org/intellectual-disability/definition/faqs-on-intellectual-disability
Bermejo, B. (2001). Déficits en habilidades sociales en personas con retraso mental. Diseño específico de procedimientos de evaluación e intervención. En Verdugo (Coord.) Apoyos, autodeterminación y calidad de vida. IV Jornadas Científicas de Investigación sobre personas con discapacidad. Salamanca, España.
Borland, J. y James, S. (1999). The learning experience of students with disabilities in higher education. A case study of a UK university. Disability & Society, 14 (1), 85-101. https://doi.org/10.1080/09687599926398
Caballo, V. (2007). Manual de evaluación y entrenamiento de las habilidades sociales. Madrid: Siglo XXI.
Cerrillo, R., Izuzquiza, D. y Egido, I. (2013). Inclusión de jóvenes con discapacidad intelectual en la universidad. Revista de Investigación en Educación. 11(1), 41-57. http://reined.webs.uvigo.es/index.php/reined/article/view/161
De Miguel, S. y Cerrillo, R. (2010). Formación para la inclusión laboral de personas con discapacidad intelectual. Madrid: Pirámide.
Diario Oficial de la Unión Europea (2015). Decisión (UE) 2015/1848 del Consejo de 5 de octubre de 2015 relativa a las orientaciones para las políticas de empleo de los Estados miembros para 2015. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/ES/TXT/PDF/?uri=CELEX:32015D1848&from=DE
Echeita, G. y Ainscow, M. (2011). La educación inclusiva como un derecho: marco de referencia y pautas de acción para el desarrollo de una revolución pendiente. Tejuelo, 12, 26-46. https://mascvuex.unex.es/revistas/index.php/tejuelo/article/view/2497
Garaigordobil, M. y Peña, A. (2014). Intervención en las habilidades sociales: efectos en la inteligencia emocional y la conducta social. Psicología conductual, 22(3), 551-567. https://www.behavioralpsycho.com/producto/intervencion-en-las-habilidades-sociales-efectos-en-la-inteligencia-emocional-y-la-conducta-social/
Giménez, M. (2020). Inserción socio-laboral de la discapacidad intelectual en la Universidad Católica de Murcia. Madrid: ACCI Ediciones.
Goldstein, A., Sprafkin, R., Gershaw, N. y Klein, P. (1989). Habilidades sociales y autocontrol en la adolescencia. Un programa de enseñanza. Barcelona: Ediciones Martínez Roca.
Goleman, D. (1996). Emotional Intelligence. London: Bloomsbury.
Gutiérrez, B. y Prieto, M. (2002). Manual de evaluación y entrenamiento en habilidades sociales para personas con retraso mental. Valladolid: Consejería de Sanidad y Bienestar Social. https://serviciossociales.jcyl.es/web/jcyl/ServiciosSociales/es/Plantilla100Detalle/1246991411473/Publicacion/1138974044256/Redaccion
Izuzquiza, D. y Rodríguez, P. (2017). Inclusión de personas con discapacidad intelectual en la universidad. Resultados del programa Promentor. Siglo Cero, 47(260), 27-43. https://doi.org/10.14201/scero20164742743
Ley Orgánica 4/2007, de 12 de abril, por la que se modifica la Ley Orgánica 6/2001, de 21 de diciembre, de Universidades. Boletín Oficial del Estado, 89, de 13 de abril de 2007. https://www.boe.es/eli/es/lo/2007/04/12/4/con
Moreno-Rodríguez, R., Felgueras, N. y Díaz, M. (2019). Planteamiento y desarrollo de un itinerario formativo universitario dirigido a personas con discapacidad intelectual: estructura y resultados de su implantación. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 8(2), 177-197. https://doi.org/10.15366/riejs2019.8.2.010
Riddell, S., Tinklin, T., y Wilson, A. (2005). New Labour, social justice and disabled students in higher education. British Educational Research Journal, 31(5), 623-643. https://doi.org/10.1080/01411920500240775
Ryan, J., y Struths, J. (2004). University education for all? Barriers to full inclusion of students with disabilities in Australian universities. International Journal of Inclusive Education, 8(1), 73-90. https://doi.org/10.1080/1360311032000139421
Schalock, R., Borthwick-Duffy, S., Bradley, V., Buntinx, W., Coulter, D., Craig, E., … Yeager, M. (2010). Intellectual disability: Definition, classification and systems of supports. Washington D.C.: American Association on Intellectual and Developmental Disabilities.
SIIS Centro de Documentación y Estudios (2012). Vivir mejor. Cómo promover el bienestar emocional. Serie: Buenas Prácticas en la Atención a Personas con Discapacidad. Vitoria-Gasteiz: Diputación Foral de Álava. https://www.ifbscalidad.eus/es/iniciativas/vivir-mejor-cmo-promover-el-bienestar-emocional/24/
Verdugo, M. A. (1997). Programa de habilidades sociales: programas conductuales alterativos. Salamanca: Amarú Ediciones.
Verdugo, M. A., Amor, A. M., Fernández, M., Navas, P. y Calvo, I. (2018). La regulación de la inclusión educativa del alumnado con discapacidad intelectual: una reforma pendiente. Siglo Cero, 49(2), 27-58. https://doi.org/10.14201/scero20184922758
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The papers published in this journal are licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors are the holders of the exploitation rights (copyright) of their work, but grant the right of first publication to the Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, which may publish in any language and format as well as publish and distribute their whole or partial content by any technologically available means and via data base.
Authors are allowed and encouraged to disseminate the articles accepted for publication on personal or institutional websites, before and after their publication, provided it is clearly stated that the work is in this journal and all bibliographic data are provided along with access to the document, preferably through the DOI (if it is indispensable to use a pdf, the final version formatted by the journal should be used). In the case of articles resulting from funded studies or projects, this will be done within the deadlines and terms established by the supporting organisation(s) of the published research.