Adolescents’ quality of life and influential personal factors
Main Article Content
Abstract
Keywords:
Downloads
Article Details
References
Bautista-Rodríguez, L.M. (2017). La calidad de vida como concepto. Revista Ciencia y Cuidado, 14(1), 5-8. http://revistas.ufps.edu.co/ojs/index.php/cienciaycuidado/issue/view/66
Biggs, E.E., & Carter, E.W. (2016). Quality of life for transition-age youth with autism or intellectual disability. Journal of Autism and Developmental Disorders, 46(1), 190-204. https://doi.org/10.1007/s10803-015-2563-x
Cancino, N., González, C., Gallardo, I., & Estrada, C. (2016). Evaluación de un modelo de calidad de vida construido desde los datos. Acta colombiana de Psicología, 19(1), 297-309. https://doi.org10.14718/ACP.2016.19.1.13
Casas, F., Buxarrais, M.R., Figuer, C., González, Tey, M., Tey, A., … Rodriguez, J.M. (2008). Values and their influence in the life satisfaction of adolescents aged 12 to 16: a study of some correlates. Psychology in Spain, 9(1), 21-33. http://www.psychologyinspain.com/content/full/2005/frame.asp?id=9003
Claes, C., Van Hove, G., Van Loon, J., Vandevelde, S., & Schalock, R.L. (2010). Quality of life measurement in the field of intellectual disabilities: eight principles for assessing quality of life-related personal outcomes. Social Indicators Research, 98(1), 61-72. https://doi.org/10.1007/s11205-009-9517-7
Dias, P.C., Bastos, A.S., Marzo, J.C., & García, J.A. (2015). Bienestar, calidad de vida y regulación afectiva en adolescentes portugueses. Atención Primaria, 19(5), 432-439. https://doi.org/10.1016/j.aprim.2015.09.005
Echeita, G. (2006). Educación para la inclusión o educación sin exclusiones. Madrid: Narcea.
Echeita, G. y Ainscow, M. (2011). La educación inclusiva como derecho. Marco de referencia y pautas de acción para el desarrollo de una revolución pendiente. Tejuelo: Didáctica de la Lengua y la Literatura, 12, 26-46. http://hdl.handle.net/10486/661330
Edwards, T.C., Patrick, D.L., & Topolski, T. (2003). Quality of life of adolescents with perceived disabilities. Journal of Pediatric Psychology, 28(4), 233-241. https://doi.org/10.1093/jpepsy/jsgon
Faragher, R., & Van Ommen, M. (2016). Conceptualizing educational quality of life to understand the school experiences of students with intellectual disability. Journal of Policy and Practice in Intellectual Disabilities, 14(1), 39-50. https://doi.org/10.11117jo/ppi.12213
Gómez-Vela, M. (2007). La calidad de vida de alumnos con necesidades educativas especiales y sin ellas. Elaboración de un marco conceptual y un instrumento de evaluación. Educación y Diversidad, 1, 113-136. http://www.grupo-edi.com/anuario_list.php?ano=2007
Gómez-Vela, M., & Verdugo, M.A. (2004). Cuestionario de evaluación de la calidad de vida de alumnos de educación secundaria obligatoria: descripción, validación inicial y resultados obtenidos tras su aplicación en una muestra de adolescentes con discapacidad y sin ella. Siglo Cero, 35(4), 212-517. http://hdl.handle.net/11181/3096
Gómez-Vela, M., & Verdugo, M.A. (2006). La calidad de vida en la adolescencia: evaluación de jóvenes con discapacidad y sin ella. En M.A. Verdugo (Coord.), Cómo mejorar la calidad de vida de las personas con discapacidad. Instrumentos y estrategias de evaluación (pp. 77-102). Salamanca: Amarú.
Gómez-Vela, M., & Verdugo, M.A. (Eds.). (2009). Cuestionario de evaluación de la calidad de vida en alumnos adolescentes (CCVA). Madrid: CEPE.
Gómez-Vela, M., Verdugo, M.A., & González-Gil, F. (2007). Calidad de vida y autoconcepto en adolescentes con necesidades educativas especiales y sin ellas. Infancia y aprendizaje: Journal for the Study of Education and Development, 30(4), 523-536. https://doi.org/10.1174/021037007782334300
González, E., Martínez, V., Molina, T., George, M., Sepúlveda, R., Molina, R., & Hidalgo-Rasmussen, C. (2016). Diferencias de género en la calidad de vida relacionada con la salud en adolescentes escolarizados chilenos. Revista Médica Chile, 144(3), 298-306. https://doi.org/10.4067/S0034-98872016000300004
Hernández, R., Fernández, F. Baptista, P., Méndez, S., & Mendoza, C.P. (2015). Metodología de la investigación (6ª ed). México D.F.: McGraw Hill.
Instituto Galego de Estatística (2015). Ensinanza non universitaria. Alumnado matriculado en centros segundo o sexo, nivel de ensinanza e titularidade do centro [Archivo de datos y libro de códigos].
Jovanovic, V., & Zuljevic, D. (2013). Psychometric evaluation of the Serbian version of the multidimensional students’ life satisfaction scale. Social Indicators Research, 110(1), 55-69. https://doi.org/10.1007/s11205-011-9916-4
AUTOR (en prensa)
AUTOR (en prensa)
Martin, M.A., & Sánchez, M.C. (2016). Análisis cualitativo de tópicos vinculados a la calidad de vida en personas con discapacidad. Ciência & Saúde coletiva, 21(2), 2365-2374. https://doi.org/10.1590/1313-81232015218.04182016
Muntaner, J.J. (2013). Calidad de vida en la escuela inclusiva. Revista Iberoamericana de Educación, 63, 35-49. https://rieoei.org/RIE/article/view/421
Muntaner, J.J. (2014). Prácticas inclusivas en el aula ordinaria. Revista Educación Inclusiva, 7(1), 63-79. www.revistaeducacioninclusiva.es/index.php/REI/article/view/163
Pazey, B.L., Schalock, R.L., Schaller, J., & Burkett, J. (2015). Incorporating quality of life concepts into educational reform: Creating real opportunities for students with disabilities in the 21st century. Journal of Disability Policy Studies, 27(2), 96-105. https://doi.org/10.1177/1044207315604364
Pegalajar, C., & Colmenero, M.J. (2017). Actitudes y formación docente hacia la inclusión en Educación Secundaria Obligatoria. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 19(1), 84-97. https://doi.org/10.24320/redie.2017.19.1.765
Raboteg-Saric, Z., Brajsa-Zganec, A., & Sakic, M. (2008). Life satisfaction in adolescents: The effects of perceived family economic status, self-esteem and quality of family and peer relationships. Journal for General Social Issues, 18(3), 547-564. https://www.bib.irb.hr/379437
Rodríguez, P., Matud, M.P., & Álvarez, J. (2017). Género y calidad de vida en la adolescencia. Journal of Behavior, Health & Social Issues, 9(2), 89-98. https://doi.org/10.1016/j.jbhsi.2017.11.001
Sacks, G., & Kern, L. (2008). A comparison of quality of life variables for students with emotional and behavioral disorders and students without disabilities. Journal of Behavioral Education, 17, 111-127. https://doi.org/10.1007/s10864-007-9052-z
Schalock, R.L., Gardner, J.F., & Bradley, V.J. (Eds.). (2007). Quality of life for people with intellectual and other developmental disabilities. Applications across individuals, organizations, communities and systems. Washington, DC: American Association on Intellectual and Developmental Disabilities.
Schalock, R.L., & Verdugo, M.A. (2002). Quality of life for human service practitioners. Washington, DC: American Association on Mental Retardation.
Schalock, R.L., & Verdugo, M.A. (2007). El concepto de calidad de vida en los servicios y los apoyos para personas con discapacidad intelectual. Siglo Cero: Revista Española sobre Discapacidad Intelectual, 38(4), 21-36. http://riberdis.cedd.net/handle/11181/3169
Schalock, R.L., Verdugo, M.A., Gómez, L.E., & Reinders, H.S. (2016). Moving us toward a theory of individual quality of life. American Journal on Intellectual and Developmental Disabilities, 121(1), 1-12. https://doi.org/10.1352/1944-7558-121.1.1
Shogren, K.A., López, S.J., Wehmeyer, M.L., Little, T.D., & Pressgrove, C.L. (2006). The role of positive psychology constructs in predicting life satisfaction in adolescents with and without cognitive disabilities. The Journal of Positive Psychology, 1(1), 37-52. https://doi.org/10.1080/17439760500373174
Taheri, A., Perry, A., & Minnes, P. (2016). Examining the social participation of children and adolescents with intellectual disabilities and autism spectrum disorder in relation to peers. Journal of Intellectual Disability Research, 60(5), 435-443. https://doi.org/10.1111/jir.12289
Tint, A., Maughan, A.L., & Weiss, J.A. (2016). Community participation of youth with intellectual disability and autism spectrum disorder. Journal of Intellectual Disability Research, 61(2), 168-180. https://doi.org/10.1111/jir.12311
Tosi, I., Peláez, L., D’Orazio, L., Larrañaga, M., Saavedra, E., & Baeza, E. (2016). Educación inclusiva y vida independiente. Universitas. Revista de Filosofía, Derecho y Política, 24, 134-164. https://doi.org/10.20318/universitas.2016.3178
Urzúa, A., & Caqueo-Urizar, A. (2012). Calidad de vida: una revisión teórica del concepto. Terapia Psicológica, 30(1), 61-71. https://doi.org/10.4067/S0718-48082012000100006.
Urzúa, A., & Mercado, G. (2008). La evaluación de la calidad de vida de los y las adolescentes a través del Kiddo-Kindl. Terapia psicológica, 26(1), 133-141. https://doi.org/10.4067/S0718-48082008000100012
Verdugo, M. (2009). El cambio educativo desde una perspectiva de calidad de vida. Revista de educación, 349, 23-43. http://redined.mecd.gob.es/xmlui/handle/11162/74527
Verdugo, M.A., Sainz, F., Gómez, L.E., & Gómez, S. (2011). Bases para el desarrollo de un modelo evaluación para personas con discapacidad intelectual adultas que viven en servicios residenciales. Salamanca: INICO.
Viñas, F., González, M.., García, Y., Malo, S., & Casas, F. (2015). Coping strategies and styles, and their relationship to personal wellbeing in a sample of adolescents. Anales de Psicologia, 31(1), 226-233. https://doi.org/10.6018/analesps.31.1.163681
Wehmeyer, M.L., & Smith, M.L. (2017). Historical understanding of intellectual disability and the emergence of special education. En M.L. Wehmeyer y K.A. Shogren (Eds.). Handbook of research-based practices for educating students with intellectual disability (pp. 1-16). New York (NY): Routledge.