Main Article Content

José Luis Reinoso Guzmán
Spain
Biography
Vol. Extr., núm. 06 (2017) - XIV CIG-PP, XIV Congreso Psicopedagogía. Área 6: FORMACIÓN DE PROFESORES Y AGENTES EDUCATIVOS, pages 359-363
DOI: https://doi.org/10.17979/reipe.2017.0.06.2842
Submitted: Jul 17, 2017 Accepted: Dec 13, 2017 Published: Dec 17, 2017
How to Cite

Abstract

This research involves analyzing the role of practicum in the curriculum of initial teacher training. The goal is to show the usefulness of practicum in Preschool and Primary Education at the Salomé Ureña Higher Teacher Training Institute (ISFODOSU), in order to promote improvements in the evaluation system that entail to an educational work of higher quality, focused on the increase of the graduate's knowledge. The study has been conducted by using discussion groups, interviews and questionnaires with practicum teachers and tutors, student teachers, practicum graduates, non-practicum graduates, and school's host teachers. The research is oriented in the hermeneutic-interpretative paradigm.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

Imbernón, F. (2007). La formación y el desarrollo profesional del profesorado. Hacia una nueva cultura profesional. Barcelona: Graó.

Instituto Superior de Formación Docente Salome Ureña (ISFODOSU) (2013). Área de Práctica y Pasantía Profesional. Sistema de Práctica y Pasantía Profesional. Santo Domingo, 2013. URL: https://docs.google.com/viewer?a=v&pid=sites&srcid=ZGVmYXVsdGRvbWFpbnxjb211bmlkYWR2aXJ0dWFsaXNmb2Rvc3V8Z3g6M2UyMzI3NGQxMGJmNjRjZg

Medina, J.L., Jarauta, B. y Urquizu, C. ((2006). Evaluación del impacto de la formación del profesorado universitario novel: un estudio cualitativo. Barcelona: Universidad de Barcelona. FODIP.

Medina, J.L. y Carnicero, P. (2009). La formación inicial de docentes para la Educación Primaria en la Región Centroamericana y República Dominicana. Análisis de la situación y propuestas para convergencia regional. Colección IDER. URL: http://www.oei.es/noticias/spip.php?article5654

MESCyT (2015). Normativa 9-2015 para la Formación Docente de Calidad en la República Dominicana. Santo Domingo: MESCyT.

Sandin, M. (2003). Investigación Cualitativa en Educación. Fundamentos y tradiciones. Madrid: McGrawHill.

Schön, D. (1983). The reflective student teachers: How Professionals Think in Action. New York: Basic Books.