Pornography and adolescents: the danger of confusing power and pleasure. Sex education as an answer

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17979/reipe.2022.9.1.8653

Keywords:

adolescents, pornography consumption, gender perspective, sexual education

Abstract

Information and Knowledge Technologies (ICTs) favor constant and immediate access to a multiplicity of information and resources. Adolescents, true digital natives, use technological media and virtual spaces to explore their sexual dimension by accessing pornographic content. This bibliographic review starts from a double objective: to evaluate the consumption of pornography in Spanish adolescents and to analyze the associated variables, from a gender perspective. Thus, 11 studies published between 2016 and 2021 focused on the group of Spanish adolescents have been reviewed. Some of the most relevant results are: i. the consumption of pornography in the adolescent stage seems established, being 12 years the average age for the first access to pornographic content; ii. boys consume more pornography than girls; iii. pornography is a source of information for many adolescents, who do not have enough training in the sexual sphere, neither at home nor at school; iv. The consumption of pornography in adolescence is related to a range of consequences that range from: machismo and violence to the relationship with substance use. In short, the consumption of pornography at an early age can lead to an erroneous view of sexuality, marked by an imprint of sexism and violence against women. Consequently, it is necessary to incorporate a true sexual education that provides the necessary educational tools to the youngest to enjoy their sexuality in a full and responsible way.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Patricia Alonso Ruido, Universidad de Santiago de Compostela

Departamento de Pedagogía y Didáctica, Facultad de Ciencias de la Educación
Universidad de Santiago de Compostela:
https://www.usc.gal/es/departamento/pedagogia-didactica
Santiago de Compostela, Galicia – España

María Sande Muñiz, Universidad de Santiago de Compostela

Departamento de Pedagogía y Didáctica, Facultad de Ciencias de la Educación
Universidad de Santiago de Compostela:
https://www.usc.gal/es/departamento/pedagogia-didactica
Santiago de Compostela, Galicia – España

Bibiana Regueiro, Universidad de Santiago de Compostela

Departamento de Pedagogía y Didáctica, Facultad de Ciencias de la Educación
Universidad de Santiago de Compostela:
https://www.usc.gal/es/departamento/pedagogia-didactica
Santiago de Compostela, Galicia – España

References

ALONSO, Patricia; RODRÍGUEZ, Yolanda; LAMEIRAS, María; & CARRERA, María Victoria (2015). Hábitos de uso en las Redes Sociales de los y las adolescentes: análisis de género. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, 13, 54-57. https://doi.org/10.17979/reipe.2015.0.13.317

ALONSO, Patricia; RODRÍGUEZ, Yolanda; & LAMEIRAS, María (2017). El impacto de las Redes Sociales en adolescentes gallegos/as: análisis cualitativo. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, 13, 52-56. https://doi.org/10.17979/reipe.2017.0.13.2281

ALONSO, Patricia (2017). Evaluación del fenómeno del Sexting y de los riesgos emergentes de la red en adolescentes de la provincia de Ourense. [Tesis Doctoral, Universidad de Vigo]. Investigo, Repositorio institucional da UVigo. http://hdl.handle.net/11093/786

ARESTI, Lore (2012). Pornografía hardcore: espejo siniestro del patriarcado. El Cotidiano, 174, 59-67. Disponible en: https://issuu.com/elcotidiano

BALDRY, Anna Costanza; SORRENTINO, Anna; & FARRINGTON, David P. (2019). Cyberbullying and cybervictimization versus parental supervision, monitoring and control of adolescents' online activities. Children and Youth Services Review, 96, 302-307. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2018.11.058

BALLESTER, Lluís; ROSÓN, Carlos; & FACAL, Teresa (2020). Pornografía y educación afectivosexual. Octaedro.

BALLESTER, Rafael; CASTRO, Jesús; GARCÍA, Marta; RUIZ, Estefanía; & GIL, María Dolores (2021). Problematic and non-problematic engagement in Online Sexual Activities across the lifespan. Computers in Human Behavior, 120, 106774. https://doi.org/10.1016/j.chb.2021.106774

BALLESTER, Rafael; GIL, María Dolores; GÍMENEZ, Cristina; RUÍZ, Estefanía; & CECCATO, Roberta (2011). Exposición involuntaria a material sexual en internet: Un análisis en la adolescencia y juventud. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 1(2), 207-214. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5417916

BALLESTER, Rafael; GIMÉNEZ, Cristina; GIL, María Dolores; & CASTRO, Jesús (2016). Cybersex in the “net generation”: online sexual activities among Spanish adolescents. Computers in Human Behaviour, 57, 261-266. https://doi.org/10.1016/j.chb.2015.12.036

BLANCO, Alejandro; VILLENA, Alicia; NORMAND, Enrique; & CHICLANA, Carlos (2019, 17-19 septiembre). Adolescentes, educación sexual y pornografía: una actualización [Presentación de póster]. X Reunión AESEXSAME. Sexualidad, Psiquiatría y Modernidad, Salamanca, España. https://doi.org/10.13140/RG.2.2.33095.11680

CASAS, José; & CEÑAL, María Jesús (2005). Desarrollo del adolescente. Aspectos físicos psicológicos y sociales. Pediatría Integral, 9, 20-4.

CERRETTI, Gabrielle; & NAVARRO, Capilla (2018). Análisis de las diferencias de género en cuanto a las relaciones sexuales y afectivas en parejas adolescentes. Feminismo/s, 31, 23-38. https://doi.org/10.14198/fem.2018.31.01

COBO, Rosa (2020). Pornografía. El placer del poder. Penguin Random House.

COLLINS, Rebecca; STRASBURGER, Victor; BROWN, Jane; DONNERSTEIN, Edward; LENHART, Amanda; & WARD, Monique (2017). Sexual media and childhood well-being and health. Pediatrics, 140 (Supplement 2), S162-S166. https://doi.org/10.1542/peds.2016-1758X

COOPER, Al; DELMONICO, David; & BURG, Ron (2000). Cybersex users, abusers, and compulsives: New findings and implications. Sexual Addiction y Compulsivity: The Journal of Treatment and Prevention, 7(1-2), 5-29. https://doi.org/10.1080/10720160008400205

COWAN, Gloria; & CAMPBELL, Robin (1995). Rape causal attitudes among adolescents. Journal of Sex Research, 32(2), 145–153. https://doi.org/10.1080/00224499509551784

CHASSIAKOS, Yolanda; & STAGER, Margaret (2020). Current trends in digital media: How and why teens use technology. En Technology and Adolescent Health (pp. 25-56). Academic Press. https://doi.org/10.1016/B978-0-12-817319-0.00002-5

DE MIGUEL, Ana (2015a). La revolución sexual de los sesenta: una reflexión crítica de su deriva patriarcal. Investigaciones femeninas 6, 20-38. https://doi.org/10.5209/rev_INFE.2015.v6.51377

DE MIGUEL, Ana (2015b). ¿Revolución sexual o revolución patriarcal? En DE MIGUEL, Ana (Ed.), Neoliberalismo sexual. El mito de la libre elección (pp. 122-148). Cátedra.

DE MIGUEL, Ana. (2021). Sobre la pornografía y la educación sexual: ¿puede el sexo” legitimar la humillación y la violencia? Gaceta Sanitaria, 35(4), 379-382. https://doi.org/10.1016/j.gaceta.2020.01.001

FARRÉ, Josep; MONTEJO, Ángel; AGULLÓ, Miquel; GRANERO, Roser; CHICLANA, Carlos; VILLENA, Angel; MAIDEU, Eudald; SÁNCHEZ, Marta, FERNÁNDEZ, Fernando; JIMÉNEZ, Susana; & MESTRE, Gemma (2020). Pornography use in adolescents and its clinical implications. Journal of Clinical Medicine, 9(11), 3625. https://doi.org/10.3390/jcm9113625

FONT, Pere (1990). Pedagogía de la sexualidad. Graó.

FUNDACIÓN TELEFÓNICA (2015). La Sociedad de la Información en España 2015. Ariel.

GARCÍA, Marta; NEBOT, Juan Enrique; GIMÉNEZ, Cristina; & BALLESTER, Rafael (2017). Patrón de consumo de internet con fines sexuales en adolescentes españoles. [Presentación de póster]. 61º Congreso de AEPNYA. Integrando miradas, Castellón de la Plana, España. https://doi.org/10.13140/RG.2.2.14724.37765

GARMENDIA, Maialen Sorkunde; JIMÉNEZ, Estefanía; KARRERA, Iñaki; LARRAÑAGA, Nekane; CASADO, Miguel Ángel; MARTÍNEZ, Gemma; & GARITAONANDIA, Carmelo (2019). Actividades, mediación, oportunidades y riesgos online de los menores en la era de la convergencia mediática. http://hdl.handle.net/10810/49632

GIL, Beatriz; CASTRO, Jesús; RUIZ, Estefanía; GARCÍA, Marta; & BALLESTER, Rafael (2018). Consecuencias de la exposición involuntaria a material sexual en adolescentes. International Journal of Developmental ans Educational Psychology, 2(1), 33-44. https://doi.org/10.17060/ijodaep.2018.n1.v2.1159

GOLPE, Sandra; GÓMEZ, Patricia; HARRIS, Sion; BRAÑA, Teresa; & RIAL, Antonio (2017). Diferencias de sexo en el uso de internet en adolescentes españoles. Behavior Psychology, 25(1), 129-146.

GUADARRAMA, Rosalinda; HERNÁNDEZ, Julio; & VEYTIA, Marcela (2018). "Cómo me percibo y cómo me gustaría ser": un estudio sobre la imagen corporal de los adolescentes mexicanos. Revista de Psicología Clínica con niños y adolescentes, 5(1), 37-43. https://doi.org/10.21134/rpcna.2018.05.1.5

GÜEMES, María; CEÑAL, María Jesús; & HIDALGO, María Inés (2017). Desarrollo durante la adolescencia. Aspectos físicos, psicológicos y sociales. Pediatría integral, 21(4), 233-244. https://www.pediatriaintegral.es/publicacion-2017-06/desarrollo-durante-la-adolescencia-aspectos-fisicos-psicologicos-y-sociales/

INSTITUTO NACIONAL DE ESTADÍSTICA (INE) (2020). Encuesta sobre Equipamiento y Uso de Tecnologías de Información y Comunicación en los hogares 2020. Disponible en: https://www.ine.es/dynt3/inebase/es/index.htm?padre=6898

INTECO (2010). Estudio sobre seguridad y privacidad en el uso de los servicios móviles por los menores españoles. Disponible en: https://www.observatoriodelainfancia.es/oia/esp/documentos_ficha.aspx?id=2699

JASSOGNE, Carole; & ZDANOWICZ, Nicolas (2020). Real or virtual relationships: does it matter to teens? Psychiatria Danubina, 32(1), 172-175. Disponible en: https://www.psychiatria-danubina.com/2020-vol-32-sup-1/2181?tip=&datum_od=&datum_do=&detalji=2181&z=&page=7

JIMÉNEZ, Paloma; JIMÉNEZ, Arturo; & BACARDÍ, Montsserat (2017). Insatisfacción con la imagen corporal en niños y adolescentes: revisión sistemática. Nutrición Hospitalaria, 34(2), 479-489. https://doi.org/10.20960/nh.455

LAMEIRAS, María; CARRERA, María Victoria; & RODRÍGUEZ, Yolanda (2013). Sexualidad y Salud. El estudio de la sexualidad humana desde una perspectiva de género. Servicio de Publicaciones de la Universidad de Vigo.

LAMEIRAS, María; CARRERA, María Victoria; & RODRÍGUEZ, Yolanda (2016). Caso abierto: la educación sexual en España, una asignatura pendiente. En GAVIDIA, Valentín (Ed.), Los ocho ámbitos de la Educación para la Salud en la escuela (pp. 197-210). Tirant lo Blanch.

LAMEIRAS, María; FERNÁNDEZ, María Victoria; & RODRÍGUEZ, Yolanda (2019). La educación sexual: un derecho en la “lista de espera” del sistema educativo en España. Convives, 26, 10-16. Disponible en: https://convivesenlaescuela.blogspot.com/p/numeros-de-la-revista.html

LIBERATI, Alessandro; DOUGLAS, Altman; TETZLAFF, Jennifer; MULROW, Cynthia; GØTZSCHE Peter; IOANNIDIS, Jonh; CLARKE, Mike; DEVEREAUX, Philip; KLEIJNEN, Jos; & MOHER, David (2009). The PRISMA statement for reporting systematic reviews and meta-analyses of studies that evaluate health care interventions: Explanation and elaboration. Journal of Clinical Epidemiology, 62(10), e1-e34. https://doi.org/10.1016/j.jclinepi.2009.06.006

LIVINGSTONE, Sonia; & SMITH Peter (2014). Annual research review: Harms experienced by child users of online and mobile technologies: The nature, prevalence and management of sexual and aggressive risks in the digital age. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 55(6), 635-654. https://doi.org/10.1111/jcpp.12197

LIVINGSTONE, Sonia; & HADDON, Leslie (2009). EU Kids Online: final report 2009. EU Kids Online, Deliverable D6.5. EU Kids Online Network. http://eprints.lse.ac.uk/24372/

MARTIN, José María; CASAS, José Antonio; ORTEGA, Rosario; & DEL REY, Rosario (2021). Supervisión parental y víctimas de ciberbullying: influencia del uso de redes sociales y la extimidad online. Revista de Psicodidáctica, 26(2), 161-168. https://doi.org/10.1016/j.psicod.2020.12.005

OGIEN, Ruwen (2005). Pensar la pornografía. Paidós.

OSBORNE, Raquel (1995). De Ciertas Insuficiencias De Un Cierto Liberalismo. Doxa, Cuadernos de Filosofía del Derecho, 17–18, 499–512.

PARRÓN, Nina; GELABERT, Noemí; & SEDANO, Sandra (2020). Programas de educación afectivosexual en España: una revisión sistemática. Octaedro.

PETER, Jochen; & VALKENBURG, Patti (2010). Processes underlying the effects of adolescents’ use of sexually explicit internet material: The role of perceived realism. Communication Research, 37(3), 375–399. https://doi.org/10.1177/0093650210362464

PETER, Jochen; & VALKENBURG, Patti (2016) Adolescents and Pornography: A Review of 20 Years of Research. The Journal of Sex Research, 53(4-5), 509-531. https://doi.org/10.1080/00224499.2016.1143441

REAL ACADEMIA DE LA LENGUA ESPAÑOLA (RAE) (2021). Definición de pornografía. https://dle.rae.es/pornografía

RIAL, Antonio; GÓMEZ, Patricia; BRAÑA, Teresa; & VARELA, Jesús (2014). Actitudes, percepciones y uso de Internet y las redes sociales entre adolescentes de la comunidad gallega (España). Anales de Psicología, 30(2), 642-655. https://doi.org/10.6018/analesps.30.2.159111

RODRÍGUEZ, Yolanda; MARTÍNEZ, Rosana; ALONSO, Patricia; ADÁ, Alba; & CARRERA, María Victoria (2021). Intimate partner cyberstalking, sexism, pornography, and sexting in adolescents: new challenges for sex education. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(4), 2181. https://doi.org/10.3390/ijerph18042181

SANJUÁN, Cristina (2020). (Des)información sexual: pornografía y adolescencia. Save the Children España. Disponible en: https://www.savethechildren.es/informe-desinformacion-sexual-pornografia-y-adolescencia

SERRANO-ROMERO, Gabriel; VILLENA-MOYA, Alejandro; & CHICLANA-ACTIS, Carlos (2020). Uso de pornografía en adolescentes y educación sexual. Revista de Sexología, 9(2), 52-59. Disponible en: https://www.desexologia.com/volumen-9-num-2.html

SIRIA, Sandra; ECHEBURÚA, Enrique; & AMOR, Pedro (2020). Characteristics and risk factors in juvenile sexual offensors. Psicothema, 32(3), 314-321. https://doi.org/10.7334/psicothema2019.349

SMAHEL, David; MACHACKOVA, Hana; MASCHERONI, Giovana; DEDKOVA, Lenka; STAKSRUD, Elisabeth; ÓLAFSSON, Kjartan; LIVINGSTONE, Sonia; & HASEBRINK, Uwe (2020). EU Kids Online 2020: Survey results from 19 countries. EU Kids Online. https://doi.org/10.21953/lse.47fdeqj01ofo

STANLEY, Nicky; BARTER, Christine; WOOD, Marsha; AGHTAIE, Nadia; LARKINS, Cath; LANAU, Alba; & ÖVERLIEN, Carolina (2018). Pornography, sexual coercion and abuse and sexting in young people’s intimate relationships: A European study. Journal of Interpersonal Violence, 33(19), 2919-2944. https://doi.org/10.1177/0886260516633204

VILLENA, Alicia; NORMAND, Enrique; & CHICLANA, Carlos (2019). Adolescents, sexual education and pornograhpy. [Presentación de póster]. World Association for Sexual Health Congress 2019, Mexico. https://doi.org/10.13140/RG.2.2.17063.70561

YEN, Ju-Yu; KO, Chih-Hung; YEN, Cheng-Fang; WU, Hsiu-Yueh; & YANG, Ming-Jen, (2007). The comorbid psychiatric symptoms of Internet addiction: attention deficit and hyperactivity disorder (ADHD), depression, social phobia, and hostility. Journal of adolescent health, 41(1), 93-98. https://doi.org/10.1016/j.jadohealth.2007.02.002

Published

2022-07-01

How to Cite

Alonso Ruido, P., Sande Muñiz, M. ., & Regueiro, B. (2022). Pornography and adolescents: the danger of confusing power and pleasure. Sex education as an answer. Revista De Estudios E Investigación En Psicología Y Educación, 9(1), 1–18. https://doi.org/10.17979/reipe.2022.9.1.8653

Issue

Section

Articles

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
3
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
N/A
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
45%
33%
Days to publication 
328
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Academic society 
N/A
Publisher 
Universidade da Coruña, Servizo de Publicacións