Consumo de alcohol
DOI:
https://doi.org/10.17979/reipe.2017.0.14.2932Keywords:
alcohol, adolescencia, educaciónAbstract
Se busca conocer cómo es el consumo de alcohol entre los adolescentes. Es un estudio descriptivo y transversal sobre una muestra de 1.128 sujetos. El análisis estadístico se realiza con el SPSS.20 para Windows. El 46% bebe alcohol los fines de semana, el 46.4% comenzó entre los 16 y 18 años, el 56.2% consume mezclas, el 79.97% lo hace en compañía y el 24.6% tuvo una o dos borracheras en el último mes. El consumo de alcohol es una conducta presente en un alto porcentaje de adolescentes con inicio muy temprano. Es necesario educar para la prevención.
Downloads
References
Abel, T. (1991). Measuring health lifestyles in a comparative analysis: Theoretical issues
and empirical findings. Social Science and Medicine, 32 (8), 899-908.
Abel, Cockerham, Lüeschen y Kunz, 1989. Abel, T., Cockerham, C., Lüeschen, G., e Kunz, G. (1989). Health lifestyles and selfdirection in employment among American men: A test of the spillover effect. Social Science and Medicine, 28 (12), 1269-1274.
Antona, A., Madrid, J. y Aláez, M. (2003). Adolescencia y Salud. Papeles del Psicólogo, 84, 45-53. American Psychiatric Association, (1995). DSM-IV. Madrid: Toray-Masson.Barnes, G. (1977). The development of adolescent drinking behaviour: an evaluative review of the impact of the socialisation process within the family. Adolescence,12, 571- 591.
Balaguer, I., Tomás, I., Castillo, I., Martínez, V., Blasco, M.P., e Arango, C. (1994). Healthy lifestyles and physical activity. Póster presentado en The 8th Conference of the European Health Psychology Society , Alicante.
Baumrind, D. (1986). A developmental perspective on adolescent risk-taking in contemporary America. Comunicación presentada en la National Invitational Conference, Health Futures of Adolescents, Society for Adolescent Medicine, Daytona Beach, Fla.
Barnes, 1977 Barnes, G. (1977). The development of adolescent drinking behaviour: an evaluative review of the impact of the socialisation process within the family. Adolescence, 12, 571-591.
Bellis y Hughes, 2003;;Bellis, M.A. e Hughes, K. (2003). Consumo recreativo de drogas y reducción de danos en la vida nocturna global. Adicciones, 15, 289-309.
Brannen, J., Dood, K., Oakley, A., e Storey, P. (1994). Young people, health and family life. Philadelphia, Open University Press
Breslow, L. (1990). Lifestyle, fitness, and health. En C. Bouchard. Exercise, fitness and health: the consensus statement (pp. 155-163). Human Kinetic. Champaign.
Calafat A., Juan M., Becoña E. (2009). Sexualidad de riesgo y consumo de drogas en el contexto recreativo. Una perspectiva de género. Psicotema. 2009; 21:227-33.
Castillo, I. (1995). Socialización de los estilos de vida y de la actividad física: Un estudio piloto con jóvenes valencianos. Tesis de Licenciatura. Universitat de València, Facultad de Psicología
ESPAD (European School Survey Project on Alcohol and Other Drugs) (2003). The ESPAD Report 2003. Alcohol and other Drug Use Among students in 35 European Countries.(consulta 6 de Maio 2015) Accesible en: http://www.espad.org/en/ReportsDocuments/ESPAD-Reports
Elzo, J. (1999). Papel del alcohol en la facilitación y construcción de patrones juveniles de
policonsumo de drogas. Ponencia presentada al IV Congreso Europeo sobre Política de Drogas. Marbella.
Elliot, D.S. (1993). Health-enhancing and health-compromising lifestyles. En S.G.
Millstein, A.C. Petersen, y E.O. Nightingale (Ed.), Promoting the health of adolescents. New directions for the twenty-first century (pp. 119-145). Oxford, Oxford University Press.
Heaven, P.C.L. (1996). Adolescent health: The role of individual differences. London: Roudledge.
Hendry, L.B., Shucksmith, J., Love, J.G., e Glendinning, A. (1993). Young people's leisureand lifestyles. London: Routledge.
INJUVE (2013). Informe Juventud en España 2012. Madrid: Instituto de la Juventud.
Krauskopof, D. (2004). El desarrollo psicologico en la adolescencia. Las trasformaciones en una época de cambios. Adolescencia y salud, 1(2). http://www.binasss.sa.crf/revistas/ays/1n2/0517.html.
Laespada, M.T. e Salazar, L. (1999). Las actividades no formalizadas de los jovenes. En J. Elzo, F.A. Orizo, J. Gonzalez-Anleo, P. Gonzalez Blasco, M.T. Laespada e L. Salazar: Jóvenes españoles’99 (pp. 355- 400). Madrid: Fundacion Santa Maria.
Maag, Irvin, Reid y Vasa, 1994. Maag, J.W., Irvin, D.M., Reid, R., e Vasa, S.F. (1994). Prevalence and predictors of substance use: a comparison between adolescents with and without learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 27(4), 223-234
Megías, I., Rodríguez, E., Méndez, S. e Pallarés, S. ( 2005). Jóvenes y sexo. Madrid: FAD, INJUVE.
Mendoza, R., Sagrera M. R., e Batista J. M. (1994) Conductas de los escolares españoles relacionadas con la salud (1986-1990). Madrid: C.S.I.C.
Ministerio de Sanidad, Servicios Sociales e Igualdad (2013). Interrupción voluntaria del embarazo. Datos definitivos correspondientes al año 2011. Madrid: Ministerio de Sanidad,Servicios Sociales e Igualdad.
Ministerio de Sanidad, Política Social e Igualdad (2014). Informe de la encuesta Estatal sobre uso de drogas en estudiantes de enseñanzas secundarias (ESTUDES) 2012-2013. Madrid: Ministerio de Sanidad, Política Social e Igualdad.
Ministerio de Sanidad y Consumo (2004). Informe de la encuesta Estatal sobre uso de drogas en estudiantes de enseñanzas secundarias (ESTUDES). Madrid: Ministerio de Sanidad y Consumo.
Ministerio de Sanidad y Consumo (2007). Alcohol. Informe nº 2 de la comisión clínica 2007. Madrid: Ministerio de Sanidad y Consumo.
Ministerio de Sanidad y Consumo (2007). Informe de la encuesta Estatal sobre uso de drogas en estudiantes de enseñanzas secundarias (ESTUDES) 2006-2007. Madrid: Ministerio de Sanidad y Consumo.
Ministerio de Sanidad y Política Social (2008). Interrupción voluntaria del embarazo. Datos definitivos correspondientes al año 2008. Madrid: Ministerio de Sanidad y Política Social.
Ministerio de Sanidad, Política Social y Igualdad (2011) Observatorio Español de la Droga y las Toxicomanías. Informe 2011. Madrid: Ministerio de Sanidad, Política Social y Igualdad
Moral, M.V., Rodríguez, F.J. e Sirvent, C. (2006). Factores relacionados con las actitudes juveniles hacia el consumo de alcohol y otras sustancias psicoactivas. Psicothema,18 (1), 52-58. OEDT, 2011
Paniagua, S., García, G., Castellano,R., Sarrallé S. e Redondo , C. (2001). Consumo de tabaco, alcohol y drogas no legales entre adolescentes y relación con los hábitos de vida y el entorno. An Esp Pediatr 55: 121-128
Pastor, Y., Balaguer, I. e García-Merita, M. L. (2003). El autoconcepto y la autoestima en la adolescencia media: análisis diferencial por curso y género. Revista de Psicología Social, 18 (2), 141-159.
Sharp, D. y Lowe, G. (1989). Adolescents and alcohol: A review of the recent British research. Journal of Adolescence, 12, 295-307.
Silberstein, L.R., Striegel-Moore, R.H., Timko, C. e Rodin, J. (1988). Behavioral and psychologycal implications of body dissatisfaction: Do men and women differ? Sex Roles, 19, 219-232.
Stacey, B., e Davies, J. (1970). Drinking behaviour in childhood and adolescence: an evaluative review. British Journal of Addiction, 65, 203-212.
Talbott, L.L., Martín, R.J., Usdan, S.L. Leeper, J.D. Umstattd, M.R., Cremeens, J.L. e Geiger, B.F. (2008). Drinking likelihood alcohol problems, and peer influence among first-year college students. The Amertican Journal of Drug and Alcohol Abuse, 34, 433-440
Vázquez, M.E., Muñoz, M.F.,Fierro, A., Alfaro, M., Rodríguez-Carbajo, M.L. e Rodríguez-Molinero, L. (2014). Consumo de sustancias adictivas en los adolescentes de 13 a 18 años y conductas de riesgo relacionadas. Rev. Pediatria Atención Primaria, 16, 125-34
WHO (1986). Life styles and health. Social Science and Medicine, 22, 2, 117-124.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The papers published in this journal are licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors are the holders of the exploitation rights (copyright) of their work, but grant the right of first publication to the Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, which may publish in any language and format as well as publish and distribute their whole or partial content by any technologically available means and via data base.
Authors are allowed and encouraged to disseminate the articles accepted for publication on personal or institutional websites, before and after their publication, provided it is clearly stated that the work is in this journal and all bibliographic data are provided along with access to the document, preferably through the DOI (if it is indispensable to use a pdf, the final version formatted by the journal should be used). In the case of articles resulting from funded studies or projects, this will be done within the deadlines and terms established by the supporting organisation(s) of the published research.