Variables críticas pre-adopción y dificultades de aprendizaje
DOI:
https://doi.org/10.17979/reipe.2017.0.01.2606Keywords:
adopción internacional, dificultades de aprendizaje, institucionalización temprana, deprivación temprana, trastorno del apego.Abstract
Las dificultades de aprendizaje en los niños adoptados se relacionan cada vez más con la ausencia de un trato lo suficientemente bueno en sus primeros años antes de ser adoptados, tal y como muestran las investigaciones más recientes. En una muestra de 33 niños adoptados, analizamos distintas variables del itinerario vital y su relación con las dificultades de aprendizaje y conductuales que los padres y los docentes refieren sobre ellos. Los resultados apuntan a que las variables pre-adopción significativas son el “tiempo que el niño pasó en la institución/orfanato” y el “tiempo que pasó con la familia biológica”.
Downloads
Publication Facts
Reviewer profiles N/A
Author statements
Indexed in
-
—
- Academic society
- N/A
- Publisher
- Universidade da Coruña, Servizo de Publicacións
References
Brodzinsky, D.M, Schechter, M.D, & Heing, R.M. (1992). Being adopted: The lifelong search for self. New York: Anchor Books.
Barudy, J.; Dantagnan, M. (2010). Los desafíos invisibles de ser padre o madre: manual de evaluación de las competencias y la resiliencia parental. Barcelona: Gedisa.
Fuentes-Peláez, N. (2009). Adoption internationale en Catalogne (Espagne). Adaptation et processus d’intégration familiale. La Revue Internationale de l’Éducation Familiale. 25, 37-62. https://www.cairn.info/revue-la-revue-internationale-de-l-education-familiale-2009-1-page-37.htm
Juffer, F. (2006). Children‘s awareness of adoption and their problema behavior in Families with 7-year-old internationally adopted children. Adopt Q. 9: pp.1-22. http://hdl.handle.net/1887/11749
Juffer, F. & Van Ijzendoorn, M.H. (2005). Behavior problems an mental heald referrals of international adoptees. A meta-analitic approach. Journal of the American Medical Assciation, 293, 2501-2515. http://dx.doi.org/10.1001/jama.293.20.2501
Leve, L.D., Kim, H.K. & Pears, K.C. (2005). Childhood temperament and family environment as predictors of internalizing and externalizing trajectories from ages 5 to 17. Journal of Abnormal Child Psychological.33, 505-20. http://dx.doi.org/10.1007/s10802-005-6734-7
Loizaga, F., Louzao, I, Aranzábal M. & Labayru M. (2009). Adopción internacional. ¿Cómo evolucionan los niños, niñas y sus familias?. Bilbao: Editorial Mensajero. http://www.bizkaia.eus/home2/Archivos/DPTO3/Temas/Pdf/ADOPCION%20INTERNACIONAL.pdf
Gonzalo, J.L. (2015). Vincúlate: relaciones reparadoras del vínculo en los niños adoptados y acogidos. Bilbao: Desclee de Brouwer.
Oliván Gonzalvo, G. (2005). Medicina y adopción internacional. Jano, Vol. LXVIII N.º 1.561 (4), 15-21. http://www.jano.es/ficheros/sumarios/1/68/1561/30/1v68n1561a13074040pdf001.pdf
Palacios, J., Sánchez-Sandoval, Y., León, E. & Román, M. (2008). Adopción: evolución tras la adversidad inicial en adopción internacional. En Berástegui, A. y Gómez-Bengoechea, B. (2008). Los retos de la post-adopción: balance y perspectivas. Madrid: Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales y Universidad de Comillas. https://www.msssi.gob.es/ssi/familiasInfancia/docs/retosPostadopcion2008.pdf
Reinoso, M. & Forns, Mª (2012). Adaptación psicosocial en niños adoptados internacionalmente: percepción personal y parental. Anales de Pediatría, 76 (5), 268-278. http://hdl.handle.net/2445/33053
Sánchez-Sandoval, Y., León, E. & Román, M. (2012). Adaptación familiar de niños y niñas adoptados internacionalmente. Anales de Psicología, 28 (2), 558-566. http://dx.doi.org/10.6018/analesps.28.2.128711
Siegel, D.J. (2014). Tormenta cerebral: el poder y el propósito del cerebro adolescente. Barcelona: Alba Editorial.
Siegel, D.J.; Bryson, T.P. (2012). El cerebro del niño: 12 estrategias revolucionarias para cultivar la mente en desarrollo de tu hijo. Barcelona: Alba Editorial.
Siegel, D.J.; Bryson, T.P. (2016). El cerebro del niño: libro de ejercicios. Barcelona: Alba Editorial.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The papers published in this journal are licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors are the holders of the exploitation rights (copyright) of their work, but grant the right of first publication to the Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, which may publish in any language and format as well as publish and distribute their whole or partial content by any technologically available means and via data base.
Authors are allowed and encouraged to disseminate the articles accepted for publication on personal or institutional websites, before and after their publication, provided it is clearly stated that the work is in this journal and all bibliographic data are provided along with access to the document, preferably through the DOI (if it is indispensable to use a pdf, the final version formatted by the journal should be used). In the case of articles resulting from funded studies or projects, this will be done within the deadlines and terms established by the supporting organisation(s) of the published research.