Aprendiendo en profundidad en el ámbito de las Ciencias Naturales
DOI:
https://doi.org/10.17979/reipe.2017.0.06.2442Keywords:
Aprendizaje en profundidad, Educación Primaria, profesorado, nutrición.Abstract
Aprendizaje en Profundidad es una metodología innovadora que está aportando avances y beneficios tanto en el comportamiento del alumnado como en el del profesorado. Con este trabajo se pretende averiguar cómo afecta esa metodología en las aulas de Educación Primaria, tomando como hilo conductor el ámbito de las Ciencias Naturales, y más concretamente, la temática de la nutrición humana. Participaron 15 maestros de Primaria y los datos se recogieron mediante un cuestionario. Los resultados muestran que el profesorado considera que es una buena metodología para trabajar en sus aulas y que, concretamente, aporta beneficios para enseñar la nutrición humana
Downloads
Publication Facts
Reviewer profiles N/A
Author statements
Indexed in
-
—
- Academic society
- N/A
- Publisher
- Universidade da Coruña, Servizo de Publicacións
References
Arias, F.G. (2006). El proyecto de investigación. Introducción a la metodología científica. Caracas: Episteme.
Banet, E. (2001). Los procesos de nutrición humana.Madrid: Síntesis.
Banet, E., y López, C. (2010). ¿Cómo mejorar el desayuno de los escolares de Educación Primaria? Investigación en la Escuela, 71, 63-83. http://investigacionenlaescuela.es/articulos/71/R71_6.pdf
Cakici, Y. (2005). Exploring Turkish upper primary level pupils' understanding of digestion. International Journal of Science Education, 27(1), 79-100. http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/0950069032000052036#.VZ0ptfntlBc
Carvalho, G. S., Silva, R., Lima, N., y Coquet, E. (2004). Portuguese Primary School children's conceptions about digestion: identification of learning obstacles. International Journal of Science Education, 26(9), 1111-1130. http://www.journalsonline.tandf.co.uk/media/3pvxje0m5kckvg893t33/contributions/1/n/t/g/1ntgjy119nfr3kj3.pdf
Casas J., Repullo, J.R. y Donado, J. (2003). La encuesta como técnica de investigación. Elaboración de cuestionarios y tratamiento estadístico de los datos (I). Atención Primaria, 31(8), 527-38.
htttp://external.doyma.es/pdf/27/27v31n08a13047738pdf001.pdf
Decreto 105/2014, do 4 de setembro, polo que se establece o currículo da Educación Primaria para a Comunidade Autónoma de Galicia. Diario Oficial de Galicia, 171, 37406-38087.
Egan, K. (2010). Learning in Depth. A Simple Innovation that can transform schooling. Chicago: The University of Chicago Press.
Egan, K. y Judson, J. (2013). Adaptándose a nuevas formas de enseñanza dentro del programa “Aprender en Profundidad”. Praxis Educativa, 17(1), 13-23.
Fullan, M. y Langworthy, M. (2014). Una rica veta. Cómo las nuevas pedagogías logran el aprendizaje en profundidad. London: Pearson.
García Barros, S., Martínez Losada, C., y Garrido, M. (2011). What do Children Aged Four to Seven Know about the Digestive System and the Respiratory System of the Human Being and of Other Animals? International Journal of Science Education, 33(15), 2095-2122. http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/09500693.2010.541528#.VZ0q8fntlBc
Malhorta, N. (2004). Investigación de mercados. México: Pearson Educación.
Núñez, G., Mazzitelli, C., y Vázquez, S. (2007). ¿Qué saben nuestros alumnos sobre alimentación y nutrición? Revista Iberoamericana de Educación, 43(5), 1-8. http://www.rieoei.org/1758.htm
Reiss, M.J. y Tunnicliffe, S. (2001). Student’s understandings of human organs and organ systems. Research in Science Education, 31(3), 383-399.
Rivadulla López, J., García Barros, S., y Martínez Losada, C. (2015). Contenidos y habilidades incluidas en cuestiones de evaluación sobre nutrición humana. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, extra(6).
Rowlands, M. (2004). What do children think happens to the food they eat? Journal of Biological Education, 38(4), 167-171. http://eric.ed.gov/?id=EJ939789
Sanmartí, N. (2002). Didáctica de las Ciencias en la educación secundaria obligatoria. Madrid: Síntesis Educación.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The papers published in this journal are licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors are the holders of the exploitation rights (copyright) of their work, but grant the right of first publication to the Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, which may publish in any language and format as well as publish and distribute their whole or partial content by any technologically available means and via data base.
Authors are allowed and encouraged to disseminate the articles accepted for publication on personal or institutional websites, before and after their publication, provided it is clearly stated that the work is in this journal and all bibliographic data are provided along with access to the document, preferably through the DOI (if it is indispensable to use a pdf, the final version formatted by the journal should be used). In the case of articles resulting from funded studies or projects, this will be done within the deadlines and terms established by the supporting organisation(s) of the published research.