Quality of life and self-determination in Regular Educational Centers: Multiple case study

Authors

  • Jesús Miguel Muñoz-Cantero Universidad de A Coruña
  • Luisa Losada-Puente Universidad de A Coruña

DOI:

https://doi.org/10.17979/reipe.2015.0.11.236

Keywords:

quality of life, self determination, disabilites, special needs students

Abstract

This study examines self-determination and quality of life of ten adolescents with intellectual or developmental disabilities schooled in Regular Educational Centers. A case study methodology, descriptive-interpretative, is selected. The results are positive in five of the seven dimensions of quality of life; improved in the case of self-determinations, where a low perception of the ability of these teens to act self-determined is observed. It stresses the close relationship between higher quality of life and self-determination, and other variables (educational environment, thachers’ attitudes, influence of family-school relationship in opportunities for teens).

Downloads

Download data is not yet available.

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
1
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
N/A
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
45%
33%
Days to publication 
225
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Academic society 
N/A
Publisher 
Universidade da Coruña, Servizo de Publicacións

Author Biographies

Jesús Miguel Muñoz-Cantero, Universidad de A Coruña

Profesor titular de la Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad de A Coruña. Director del Departamento de Filosofía y Métodos de Investigación en Educación. Área de Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación (MIDE). Coordinador del Grupo de Investigación en Evaluación y Calidad en Educación (GIACE)

Luisa Losada-Puente, Universidad de A Coruña

Personal Investigador del Programa de Doctorado en Equidad e Innovación en Educación por la Facultad de Ciencias de la Educación (Universidad de A Coruña)

Contratada Predoctoral de la Xunta de Galicia (Plan I2C 2015). Departamento de Filosofía y Métodos de Investigación en Educación. Área de Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación (MIDE). 

Published

2015-12-11

How to Cite

Muñoz-Cantero, J. M., & Losada-Puente, L. (2015). Quality of life and self-determination in Regular Educational Centers: Multiple case study. Revista De Estudios E Investigación En Psicología Y Educación, (11), 028–032. https://doi.org/10.17979/reipe.2015.0.11.236

Issue

Section

XIII Congreso Internacional G-P de Psicopedagogía. Área 11: NECESIDADES EDUCATIVAS ESPECIALES