Actividades de ocio y consumo abusivo de alcohol en adolescentes gallegos escolarizados
DOI:
https://doi.org/10.17979/reipe.2017.0.05.2291Keywords:
adolescentes, ocio, alcohol, tabaco, género.Abstract
En el presente estudio pretendemos analizar, en población adolescente escolarizada, la relación entre el ocio y consumo de alcohol, en función del género.
Los resultados del estudio, realizado con 1532 participantes, evidencian la importancia que el estilo de ocio tiene sobre el consumo y abuso de alcohol. En él, se aprecian diferencias en función del género en la prevalencia e intensidad de consumo. Estos datos son de utilidad, para el diseño e implementación de acciones preventivas.
Downloads
Publication Facts
Reviewer profiles N/A
Author statements
Indexed in
-
—
- Academic society
- N/A
- Publisher
- Universidade da Coruña, Servizo de Publicacións
References
Atienza, F. L., Moreno, Y., & Balaguer, I. (2000). Análisis de la dimensionalidad de la Escala de Autoestima de Rosenberg en una muestra de adolescentes valencianos. Revista de Psicología. Universitas Tarraconensis, vol XXII (1-‐2), 29-‐42.
Calafat, A., Juan, M., Becoña, E., Castillo, A., Fernández, C., Franco, M., ... & Ros, M. (2005). El consumo de alcohol en la lógica del botellón. Adicciones, 17(3).
Donnellan, M. B., Trzesniewski, K. H., & Robins, R.W. (2011). Self-Esteem. Enduring issues and controversies. In: Chamorro-Premuzic, T., von Stumm, S., & Furnhan, A. The Wiley-Blackwell handbook of individual differences. Chichester: Blackwell Publishing Ltd.; 718-746.
Pérez, J., Ortet, G., Plá, S. y Simó, S. (1987). Escala de Búsqueda de Sensaciones para Niños y Adolescentes (EBS-J). Evaluación Psicológica, 3, 283-290.
Rosenberg, M. (1965). Society and the adolescent self-‐image. Princeton, NJ: Princeton University Press.
Zuckerman, M., Eysenck, S.B. y Eysenck, A. J. (1978). Sensation seeking in England and American: cross-cultural age and sex comparisons. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 46, 139-149.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The papers published in this journal are licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors are the holders of the exploitation rights (copyright) of their work, but grant the right of first publication to the Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, which may publish in any language and format as well as publish and distribute their whole or partial content by any technologically available means and via data base.
Authors are allowed and encouraged to disseminate the articles accepted for publication on personal or institutional websites, before and after their publication, provided it is clearly stated that the work is in this journal and all bibliographic data are provided along with access to the document, preferably through the DOI (if it is indispensable to use a pdf, the final version formatted by the journal should be used). In the case of articles resulting from funded studies or projects, this will be done within the deadlines and terms established by the supporting organisation(s) of the published research.