Bullying: Theoretical review, instruments and intervention programmes
DOI:
https://doi.org/10.17979/reipe.2015.0.02.1299Keywords:
bullying, acoso escolar, maltrato entre iguales, ciberbullyingAbstract
El bullying o acoso escolar, puede considerarse como un problema global y multifactorial. En este artículo se analizan de manera sintética las teorías acerca del mismo basándonos en autores relevantes. Se concretan los tipos de bullying centrándonos en un tipo de acoso escolar que está de actualidad en nuestros días y que es el ciberbullying. Se señalan algunos de los instrumentos que se utilizan para analizar esta problemática y algunos programas de intervención que se han aplicado en diferentes países. Finalizaremos señalando algunas consecuencias que aparecen como consecuencia del bullying y en el ciberbullying.
Downloads
Publication Facts
Reviewer profiles N/A
Author statements
Indexed in
-
—
- Academic society
- N/A
- Publisher
- Universidade da Coruña, Servizo de Publicacións
References
Álvarez-Garcia, D., Núñez, J.C., Rodríguez, C., Alvarez, L., & Dobarro, A. (2011) Propiedades psicométricas del Cuestionario de Violencia Escolar Revisado /CUVE-R). Revista de Psicodidáctica, 16(1), 59-83.
Arora, T. measuring bullying withtlhe “Live in school” Journal of personal, social and emotional Vol Issue 3, 11-15
Avilés, J.M. & Monjas I. (2005): Estudio de la incidencia de la intimidación y el maltrato entre iguales en la enseñanza secundaria obligaroria mediante el Cuestionario (CIMEI) de Avilés 1999, Anales de Psicología, Vol. 21, nº 1 (junio), 27-41
Avilés, J.M. (2006). Bulling: el maltrato entre iguales. Salamanca. Amarú
Avilés, J.M.; Irurtia, M.J. &García-López, L.J. Caballo, V.E. (2011).El maltrato entre iguales: “Bulling”. Behavioral Psychology/Psicología Conductual.Nº 1,pp.57-90
Díaz, JM (2006). Del acoso escolar a la cooperación en las aulas. Madrid. Pearson.
Fernández I. y Ortega, R. Prevención violencia y resolución de conflictos. El clima escolar como factor de calidad. Madrid. Narcea Eds.
Ferro, J.M. (2013). Acoso escolar a través de las nuevas tecnologías. Ciberacoso y grooming. Jaén. Editorial Formación Alcalá.
Gairín, J., Armengol, C. & Silva, B.P. (2013). El Bullying escolar. Consideraciones organizativas y estrategias para la intervención. Universidad Autónoma de Barcelona. Educación S XXI.16.1, pp. 17-38.a
Garaigordobil M. & Márínez-Valderrey V. (2014). Efecto del Cyberprogram 2.0 sobre la reducción de la victimización y la mejora de la competencia social en la adolescencia. Revista de Psicodidáctica, 2014, 19(2), 289-305.
Garaigordobil M. (2011). Prevalencia y consecuencias del cyberbullying: una revisión. International Journal of Psychology and Psychological Therapy 2011,11,2,pp.233-254
López,A., Domínguez, J., & Álvarez, E. (2010). Bullying vertical: variables predictivas de la violencia escolar. Revisra de Investigación en Educación nº 8, 2010 pp-24-38.
Monjas, I. (2000). La timidez en la infancia y en la adolescencia. Madrid: Pirámide
Ortega, R. & del Rey, R. (2001). Aciertos y desaciertos del Proyecto Sevilla de antiviolencia. Revista de Educación nº 324 pp 253-270.
Ortega R., Mora-Merchan J.A. (1995): Cuestionario sobre intimidación y maltrato entre iguales. Sevilla. Proyecto Sevilla antiviolencia. U.S.
Olweus, D. (1993). Bullying at school: What we know and what we can do, Oxford, Blackwell Publishers
Piñuel I. & Oñate A. (2007). Informe Cisneros X: Violencia y acoso escolar en España. Madrid. Instituto de Innovación Educativo y desarrollo Directivo.
Reyzábal, Mª.L. & Sanz, A.I. (2014).Resiliencia y acoso escolar: La fuerza de la educación. Madrid. Editorial Muralla.
Rey del, R. Casas, J.M. & Ortega, R. (2012): Revista Científica de Educomunicación. Pg. 129-138
Sánchez A. (2009). Acoso escolar y convivencia en las aulas. Manual de prevención e intervención. Jaen. Formación Alcalá
Santaella López, J. & Santaella Sáez, J.L. (2007). Manual de acoso escolar o bullying para docentes y educadores. Granada. GOF S.L.
Smith, P., Mahadavi, J., Carvalho, M., Fisher, S., Russell, S., & Tippett, N., (2008). Cyberbullying: Its nature an impact in secondary school pupils. Jornal of Child Psychology and Psychiary, 49(4), 376-385
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The papers published in this journal are licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors are the holders of the exploitation rights (copyright) of their work, but grant the right of first publication to the Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, which may publish in any language and format as well as publish and distribute their whole or partial content by any technologically available means and via data base.
Authors are allowed and encouraged to disseminate the articles accepted for publication on personal or institutional websites, before and after their publication, provided it is clearly stated that the work is in this journal and all bibliographic data are provided along with access to the document, preferably through the DOI (if it is indispensable to use a pdf, the final version formatted by the journal should be used). In the case of articles resulting from funded studies or projects, this will be done within the deadlines and terms established by the supporting organisation(s) of the published research.