Main Article Content

Belén Galletero-Campos
Universidad de Castilla-La Mancha
Spain
https://orcid.org/0000-0002-9549-9507
José Alberto Valenciano Jiménez
Universidad de Castilla-La Mancha
Spain
https://orcid.org/0000-0003-3583-7794
Vol. 24 No. 2 (2020), Monograph December 2020. New narratives in fashion influencer marketing, pages 144-159
DOI: https://doi.org/10.17979/redma.2020.24.2.7098
Submitted: Oct 30, 2020 Accepted: Nov 20, 2020 Published: Dec 31, 2020
How to Cite

Abstract

The emergence of Instagram and advances in technology have democratised photography in what is an increasingly visual world. In this new environment, the role of professional photographers is constantly changing and evolving in response to trends on social media that have become accepted and expected by most users. Owing to its visual nature, the fashion industry has a very large presence on Instagram. This article explores the perceptions of professional fashion photographers regarding the influence of Instagram on their work. The study uses a qualitative methodology involving semi-structured interviews with ten experts with a proved track record in the sector. The results reveal a number of marked styles, such as the predominance of warm colours, external locations and vertical formats. In general terms, however, the professionals surveyed follow their own styles and canons, and use Instagram mainly to disseminate their work.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

Canga Sosa, M. (2015). Introducción al fenómeno del Selfie: valoración y perspectivas de análisis. Fotocinema, 10, 383-405. DOI: https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2015.v0i10.5991

Castelló Martínez, A. & Del Pino Romero, C. (2015). La comunicación publicitaria con Influencers. Redmarka. Revista De Marketing Aplicado, 14, 21-50. DOI: https://doi.org/10.17979/redma.2015.01.014.4880

Cristofol Rodríguez, C., Alcalá Vidal, A., & Fernández Pérez, L. (2018). Análisis comparativo de las aplicaciones Snapchat e Instagram: nuevas tendencias derivadas de su uso. Redmarka. Revista De Marketing Aplicado, 20, 39-76. DOI: https://doi.org/10.17979/redma.2018.01.020.4801

De Casas Moreno, P., Tejedor-Calvo, S. & Romero-Rodríguez, L. M. (2018). Micronarrativas en Instagram: Análisis del storytelling autobiográfico y de la proyección de identidades de los universitarios del ámbito de la comunicación. Revista Prisma Social, (20), 40-57. Recuperado de https://revistaprismasocial.es/article/view/2288

Eco, U. (2014). Cómo se hace una tesis. Barcelona: Editorial Gedisa.

European Data Journalism Network y Algorithm Watch (2020). Undress or fail: Does Instagram favour posts that show more skin? Recuperado de: https://algorithmwatch.org/en/story/instagram-algorithm-nudity/

Faria, A. P., Cunhaa, J., & Providência, B. (2019). Fashion communication in the digital age: findings from interviews with industry professionals and design recommendations, Procedia 29th CIRP Design Conference 2019, 84, 930-935. DOI: https://doi.org/10.1016/j.procir.2019.04.204

Fontcuberta, J. (2016). La furia de las imágenes. Notas sobre la postfografía (1ª ed.). Barcelona: Galaxia Gutemberg.

Freund, G. (1974). La fotografía como documento social (9ª ed.). Barcelona: Gustavo Gili.

IAB Spain. (2020). Observatorio de marcas en redes sociales 2020. Recuperado de: https://iabspain.es/estudio/observatorio-de-marcas-en-redes-sociales-2020/

IAB Spain. (2020). Estudio anual de redes sociales 2020. Recuperado de: https://iabspain.es/estudio/estudio-redes-sociales-2020/

Lee, E., Lee, J.A., Moon, J., & Sung, Y. (2015). Pictures speak louder than words: Motivations for using Instagram. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 18(9), 552–556.

Lorenzo-Romero, C., Andrés-Martínez, M. E., & Mondéjar-Jiménez, J. A. (2020). Omnichannel in the fashion industry: A qualitative analysis from a supply-side perspective. Heliyon, 6(6), e04198. DOI: https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2020.e04198

Manovich, L. (2016). Instagram & Contemporary Image (online book). Recuperado de: http://manovich.net/index.php/projects/instagram-and-contemporary-image

Martínez-Sanz, R. & González Fernández, C. (2018). Comunicación de Marca en Instagram, ¿Una Cuestión de Género? El Rol del Influencer de Moda. Masculinities and Social Change, 7(3), 230- 254. DOI: https://doi.org/10.17583/MCS.2018.3693

McEnnis, S. (2017). Playing on the same pitch. Attitudes of sports journalists towards fan blogger. Digital journalism, 5(5), 549-566. DOI: https://doi.org/10.1080/21670811.2016.1246374

Medina González, A. (2018). La moda en Roma a través de la numismática: Entre la sencillez y la sofisticación. Historia Digital, XVIII, 32, 43-44.

Padilla Castillo, G. & Oliver González, A. B. (2018). Instagramers e influencers. El escaparate de la moda que eligen los jóvenes menores españoles. Revista Internacional de Investigación en Comunicación aDResearch ESIC, 18, 42-59. DOI: https://doi.org/10.7263/adresic-018-03

Pérez-Curiel, C. & Sanz-Marcos, P. (2019). Estrategia de marca, influencers y nuevos públicos en la comunicación de moda y lujo. Tendencia Gucci en Instagram. Revista Prisma Social, 24, 1-24. Recuperado de https://revistaprismasocial.es/article/view/2826

Pérez-Curiel, C. & Luque-Ortiz, S. (2017). El marketing de influencia en moda. Estudio del nuevo modelo de consumo en Instagram de los millennials universitarios. AdComunica. Revista Científica de Estrategias, Tendencias e Innovación en Comunicación, 15, 255-281. DOI: https://doi.org/10.6035/2174-0992.2018.15.13

Prades, M. & Carbonell, X. (2016). Motivaciones sociales y psicológicas para utilizar Instagram. Communication papers: Media Literacy & Gender Studies, 5(9), 27-36.

Ramos-Serrano, M. & Martínez-García, A. (2016). Personal style bloggers: the most popular visual composition principles and themes on Instagram. Observatorio (OBS*), 10(2), 89-109. DOI: https://doi.org/1646-5954/ERC123483/2016

Rosa Júnior, J. D. (2017). A imagem de moda e a fotografia: justificativas a despeito da imagen em movimiento. dObra[s]: revista da Associação Brasileira de Estudos de Pesquisas em Moda, 10(21), 68-79.

San Miguel, P. & Sádaba, T. (2019). Consumo de información de moda entre los/as millennials. Revista Prisma Social, (24), 186-208. Recuperado de https://revistaprismasocial.es/article/view/2840

Sarmiento-Guede, J. R. & Rodríguez-Terceño, J. (2020). La comunicación visual en Instagram: estudio de los efectos de los micro-influencers en el comportamiento de sus seguidores. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 26(3), 1205-1216.

Silva Roble, S. (2014). Instagram generación de contenidos y marcas de lujo: la narración de historias como estrategias de comunicación. En David Fernández Quijada y Marina Ramos-Serrano (Coords.), Tecnologías de la persuasión: uso de las TIC en publicidad y relaciones públicas (pp. 181-196). Barcelona: UOC.

Simmel, G. (1957). Fashion. American Journal of Sociology, 62(6), 541-558. Recuperado de https://www.jstor.org/stable/2773129

Taylor, S. J. & Bogdan, R. (1994). Introducción a los métodos cualitativos. Barcelona: Paidós.

Teixeira Rainho, M. C. (2014). Moda e revolução nos anos 1960. Rio de Janeiro: Contra Capa.

Tonon, G. (2009). La entrevista semiestructurada como técnica de investigación. En Graciela Tonon (Comp.), Reflexiones latinoamericanas sobre investigación cualitativa (pp. 47-68). Buenos Aires: Prometeo Libros-Unlam.

Walter, E. & Gioglio, J. (2014). The power of visual storytelling. Nueva York: McGraw-Hill Education.