Satisfaction degree of tourists that visited acapulco along summer 2015 holidays
Main Article Content
Abstract
The document presents the satisfaction rate that had tourists from the public and private services that were offered to them during their stay in Acapulco. It is an instrument that was proposed to the Municipal Tourism Secretariat, and that was utilized during holiday periods (Easter, summer and year end) from 2012 to 2015.The purpose of the study and application of the questionnaire was to identify the socioeconomic and demographic profile of visitors, besides spending they made. For the construction of satisfaction index, Methodological proposal made by the Federal Ministry of Tourism was taken as a starting point, and to make the results more reliable Crobanch's Alpha was used to analyze the constructs of survey. A time obtained and analyzed the results. What follows? What approaches and/or programs of public policy should be make (vulnerabilities) weaknesses that were identified to become strengths to address the risks that could arise in the coming holidays and be more competitive?
Keywords:
Downloads
Article Details
References
Agaton Lorenzo, D., N. Añorve F. & M. A. Cruz V. (2015). La confiabilidad del instrumento que mide el grado de satisfacción del turista y derrama económica en Acapulco, Guerrero. Memorias del XXX Foro Internacional de Estadística. Acapulco, Guerrero.
Anaya Ortiz, J. S. & Alejandro Palafox M. (2015). Perfil del excursionista de cruceros que visita la isla de Cozumel. [En línea] Revista El Periplo Sustentable, Universidad Autónoma del Estado de México. Disponible: http://rperiplo.uaemex.mx/ ISSN: 1870-9036, Publicación Semestral, Número: 28, Enero/Junio, pp. 166-185.
Centro de Estudios Superiores en Turismo. (2013). Metodología del estudio de perfil y satisfacción del turista. Secretaría de Turismo Federal, México.
Centro de Estudios en Turismo (2010). Perfil y Grado de Satisfacción del Turista: Reporte de Acapulco. Disponible: http://ictur.sectur.gob.mx/pdf/estudioseinvestigacion/calidadycompetitividad/reportesdetallados/playas/ACAPULCO.pdf (24/06/2016).
García Castro, N. (2013). El impacto del turismo en las orientaciones sectoriales de los municipios costeros de Guerrero: México. [En línea] Revista Turismo y Desarrollo, Vol 6, Nº 15 (diciembre/dezembro). Disponible: http://www.eumed.net/rev/turydes/15/municipios-costeros-mexico.html (22/06/2016).
H. Ayuntamiento Constitucional de Acapulco de Juárez. Plan Municipal de Desarrollo 2012-2015. Acapulco, Guerrero; México.
Hayes, B. (2012). Como medir la satisfacción del cliente. Editorial Alfaomega. México.
Instituto Nacional de Estadística Geografía e Informática (INEGI). Censo General de Población y Vivienda (varios años).
Organización Mundial del Turismo OMT. (2016). Entender el turismo: Glosario Básico. [En línea] Media.unwto.org. Disponible: http://media.unwto.org/es/content/entender-el-turismo-glosario-basico (20/06/2016).
Oliveira, B. (2011). Determinantes de la satisfacción del turista. Un estudio en la ciudad de Guarujá-Brasil. Centro de Investigaciones y Estudios Turísticos, Buenos Aires, Argentina. Estudios y Perspectivas en Turismo, vol. 20, núm. 1, pp. 229-242.