Main Article Content

Julio Antonio González-Pienda
Universidad de Oviedo
Spain
Juan Carlos San-Pedro
Universidad de Oviedo
Spain
Celestino Rodríguez
Universidad de Oviedo
Spain
Rebeca Cerezo
Universidad de Oviedo
Spain
Paloma González-Castro
Universidad de Oviedo
Spain
Vol. 2 No. 1 (2015), Articles, pages 1-10
DOI: https://doi.org/10.17979/reipe.2015.2.1.680
Submitted: Jun 22, 2015 Accepted: Jun 22, 2015 Published: Jul 1, 2015
How to Cite

Abstract

Updating of the educational methodology to build the European Higher Education Area stands as a key goal to the Spanish universities. In the case of primary and kindergarten teacher training was necessary to design qualifications as the teacher's professional profile and identify the skills that make up that profile. The present work illustrates an example of this situation with a specific case of this new training carried out in the Faculty of Teacher Training and Education at the University of Oviedo. Firstly the structure of the new undergraduate degrees in teacher training is described followed by a description of management and structural aspects. The implications of the change lead us to think about the chance to improve the training of future primary and kindergarten teacher.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

ANECA (2008). PROGRAMA AUDIT, Guía para el diseño de Sistemas de Garantía Interna de Calidad de la Formación universitaria. Madrid.

Arraiz, A., Sabirón, F., Cortés, A., Bueno, C., & Escudero, T. (2006). El portafolio-etnográfico de evaluación de competencias. En I Jornadas de innovación docente, tecnologías de la información y la comunicación e investigación educativa en la Universidad de Zaragoza, Zaragoza, España.

Bulwik, M. (2003). La evaluación de los aprendizajes y el portafolios. Revista chilena de Educación Científica, 1(2), 12-15.

Baños, J., y Pérez, J. (2005). Cómo fomentar las competencias transversales en los estudios de Ciencias de la Salud: una propuesta de actividades. Educación médica, 8(4), 216-225.

Collis, D.J. y Montgomery, C.A. (2007). Estrategia Corporativa. Madrid. McGraw-Hill, 2ª edición.

Gómez, E., García, M.G., y Villalba, G. (2005). Una experiencia con el uso del portafolio del alumno en una asignatura de primer curso. En XI Jornadas de la enseñanza de universitaria de la informática, Madrid, España.

Lasnier, F. (2000). Réussir la formation par compétences. Montréal. Guérin.

Lubatkin, M. (1983). Mergers and the Performance of the Acquiring Firma. Academy of Management Review, 8(2), 218-225.

Mace, M.L. y Montgomery, G.G. (1962). Management Problems of Corporate Acquisitions. Harvard University. Boston, USA.

Ministerio de Educación, Cultura y Deporte (2003). La integración del sistema universitario español en el espacio europeo de enseñanza superior. Madrid.

Navas López, J.E. y Guerras Martín, L.A. (2007). La Dirección Estratégica de la Empresa. Teoría y Aplicaciones. Thomson-Civitas, Madrid, 4ª edición.

Pozo. M.T., y García, B. (2006). El portafolios del alumnado: una investigación-acción en el aula universitaria. Revista de Educación, 341, 737-756.

Pritchett, P. (1985). After the merger: Managing the shockwaves. Homewood, Ill.: Dow Jones-Irwin.

Sastre, P., (2004). Evaluación alternativa: el uso de portafolios en matemática en la universidad. En XVI Simposio Iberoamericano de enseñanza Matemática "Matemáticas para el Siglo XXI", Castellón, España.

Simpson, R.L, Whelan, R.J., y Zabel, R.H. (1993). Special Personnel preparation in the 21st century: issues and strategies. RASE (Remedial and Special Education). 14(2), 7-22.

Skrtic, T.H.S., Sailor, W., y Gee, K. (1996). Voice, collaboration and inclusion. Democratic themes in educational and social reform iniciatives. Remedial and Special Education. 17(3), 142-147