Main Article Content

Sabela Rivas Barrós
University of A Coruña
Spain
Vol. 2 (2001), Notes, pages 167-179
DOI: https://doi.org/10.17979/rgf.2001.2.0.5389
Published: May 17, 2001
How to Cite

Abstract

For centuries, the Galician language remained invisible at all levels of education. The educational status of Galician declined even further in the second half of the nineteenth century with the enactment of new laws, such as the Moyano Act (1857), which prescribed Castilian as the only language of instruction in schools. Against these developments, voices in defence of the inclusion of Galician and of its recognition as a valid language of instruction began to be heard at the end of the nineteenth century and particularly during the early decades of the twentieth century. The aim of this article is to offer a historical analysis of the situation of Galician in schools from 1900 to the proclamation of the Second Republic, a situation encapsulated by the title phrases ‘absent knowledge’ and ‘silenced voices’.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

References

Brañas, A. (1889): El Regionalismo (Barcelona: Jaime Molinas Editor).

Costa Rico, A. (1989): Escolas e mestres. A Educación en Galicia da Restauración á Segunda República (Santiago: Xunta de Galicia).

Costa Rico, A. (1997): "El libro escolar en gallego", en Escolano Benito, A. (dir.): Historia ilustrada del libro escolar en España. Del Antiguo Régimen a la Segunda República (Madrid: Fundación Sánchez Ruipérez).

De Gabriel Fernández, N. (1990): Leer, escribir y contar. Escolarización popular y Sociedad en Galicia (1875-1900) (Sada: Ediciós do Castro).

Fernández, L. (1928): "La Pedagogía moderna y la escuela de aldea", Vida escolar (610-1928).

Fernández Rei, F. (1991)[1990]: Dialectoloxía da lingua galega (Vigo: Xerais).

Ferrer i Girones F. (1986): La persecució política de la llengua catalana (Barcelona: Edicions 62).

Garcia Negro, P. (1991): O Galego e as Leis. Aproximación sociolingüística (Vilaboa / Pontevedra: Ed. Do Cumio) .

Hermida, C. (1992): Os precursores da normalización. Defensa e reivindicación da lingua galega no Rexurdimento (1840-1891) (Vigo: Xerais).

Mariño Paz, R. (1998): Historia da lingua galega (Santiago: Sotelo Blanco).

Monteagudo, H. (1999): Historia social da lingua galega. Idioma, sociedade e cultura a través do tempo (Vigo: Galaxia).

Murguía, M. (1996) [reimpr. facs.da de 1859]: La Primera Luz. Estudio Introductorio de Peña Saavedra, V. / Fernández González, M. (Santiago: Xunta de Galicia).

Pensado, J. L. (1984): La educación de la juventud de Fray Martín Sarmiento. Edición y estudio crítico (Santiago: Xunta de Galicia).

Puelles Benítez, M. (1986): Educación e ideología en la España contemporánea (Barcelona: Labor).

Rodríguez Castelao, A. D (1976) [1944]: Sempre en Galiza (Madrid: Akal).

Roxerius [Rogelio Pérez] (1934): "A Pedagoxía y-o bilingüísmo", El Pueblo Gallego (25-7-1934).

Sergude, L. de (1916): "PoI-as Escolas Galegas", A Nosa Terra (25-12-1916).

Soto Campos, J. (1898): "En las provincias del Norte y del Este de España, donde no es nativa la lengua castellana, ¿qué procedientos deben emplearse para enseñarla a los niños" [discurso lido no Congreso Nacional Pedagógico] (Barcelona: Tipografía de la Casa de la Caridad).

Sueiro, J. (1935): "Realidad de la Escuela rural", La Voz de Galicia (16-2-1935).

Taibo, V. (1917): "A fala no enseño", A Nosa Terra (5-1-1917).

Villar Ponte, A. (1935): "El serio problema del bilingüismo en la escuela", La Voz de Galicia (23-1-1935).

Viqueira, X. V. (1974): Ensayos e poesías (Vigo: Galaxia).