Main Article Content

Aurelio Chao-Fernández
Universidade da Coruña
Spain
María Cristina Pérez Crego
Universidade da Coruña
Spain
https://orcid.org/0000-0001-5937-0047
Biography
Rocío Chao-Fernández
Universidade da Coruña
Spain
https://orcid.org/0000-0002-6584-0049
Biography
Vol. 7 No. 1 (2020), Articles, pages 71-83
DOI: https://doi.org/10.17979/reipe.2020.7.1.6520
Submitted: May 6, 2020 Accepted: Jun 15, 2020 Published: Jul 1, 2020
How to Cite

Abstract

ICT has become an integral part of everyday life. Education cannot ignore this reality but must instead move with the times and take advantage of the educational potential of technology to provide students with the tools to become competent citizens. In music education, digital tools, such as recordings, are an underused resource. The aim of this study is to assess the teaching-learning implications of digital music recording for students. Interviews were conducted with 41 music teachers from public, municipal and private music schools to find out their opinion about the contribution of digital recordings to music learning. The results confirm the educational value and effectiveness of recordings, both as a model for students to follow and as a method of self-correction. The study concludes that recordings are also an excellent motivational and creative resource and a way to improve students’ self-listening, self-awareness, self-criticism and assessment of their own aural exposure.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

Adell, J. y Castañeda L. (2012). Tecnologías emergentes, ¿pedagogías emergentes? En J. Hernández, M., Pennesi, D. Sobrino y A. Vázquez (Coord.), Tendencias emergentes en educación con TIC (pp. 13-32). Barcelona: Asociación Esperial, Educación y Tecnología.

Area, M. y Ribeiro, M.T. (2012). De lo sólido a lo líquido: Las nuevas alfabetizaciones ante los cambios culturales de la Web 2.0 [From Solid to Liquid: New Literacies to the Cultural Changes of Web 2.0]. Comunicar, 38, 13-20. https://doi.org/10.3916/C38-2012-02-01

Arques, R. y Navas, L. (2012). Las actitudes de los docentes de música ante las TIC. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 1(4), 403-410. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=349832337043

Belloch, C. (2012). Las tecnologías de la Información y Comunicación en el aprendizaje. Material docente [on-line]. Departamento de Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación. Universidad de Valencia. Disponible en: https://www.uv.es/bellochc/pedagogia/EVA1.pdf

Brendel, A. (2013). De la A a la Z de un pianista. Un libro para amantes del piano. Barcelona: Acantilado.

Cabero, J. y Barroso, J. (2013). La utilización del juicio de experto para la evaluación de TIC: el coeficiente de competencia experta, Bordón, 65(2), 25-38. https://recyt.fecyt.es/index.php/BORDON/article/view/brp.2013.65202

Carrascosa, R. y Ruiz-Silva, J. C. (1977). Pro y contra: artistas a favor del disco, artistas en contra del disco. Ritmo, 48(477), 119-124.

Carrera, E., Román, S. y Chao-Fernández, R. (2017). Free software in music education: an interdisciplinary practical approach in Primary School. En J.M. Dodero, M. Ibarra e I. Ruiz (Coord.). Fifth International Conference on Technological Ecosystems for Enhancing Multiculturality (pp.1-7). New York: ACM Digital Library. https://doi.org/10.1145/3144826.3145428

Chao-Fernández, A.; Pérez Crego, M. C. y García Armas, N. J. (2019). Percepción del profesorado de los conservatorios de Galicia sobre las grabaciones de la compañía de la Radio Televisión de Galicia (CRTVG), en Tomás Sola et al (ed.) (2019). Innovación educativa en la sociedad actual. Madrid: Dykinson. 2003-2014.

Clarke, E. (2006). Escuchar la interpretación, en Rink, J (ed.). La interpretación musical. Madrid: Alianza editorial.

De Castro, C. (2015). Recursos educativos TIC en la enseñanza musical pianística. Revista Electrónica Complutense de Investigación en Educación Musical - RECIEM, 12, 37-52. https://doi.org/10.5209/rev_RECIEM.2015.v12.49004

Denzin, N. K. (1989). The Research Act. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.

Díez, N. y Carrera, X. (2018). Integración de las TIC en los procesos de enseñanza-aprendizaje de la especialidad de Pedagogía en los conservatorios superiores de música. Revista interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa, 5, 40-55. https://doi.org/10.6018/riite/2018/342681

Ferro, C., Martínez, A. y Otero, M. (2009). Ventajas del uso de las TICs en el proceso de enseñanza-aprendizaje desde la óptica de los docentes universitarios españoles. EDUTEC. https://doi.org/10.21556/edutec.2009.29.451

Flick, U. (2004). Introducción a la investigación cualitativa. Madrid: Ediciones Morata.

Gértrudix Barrio, M. (2003). Música, narración y medios audiovisuales. Madrid: Ediciones del Laberinto.

Gisbert Caudeli, V. (2018). La creatividad musical como herramienta educativa para el cambio social. Creatividad y Sociedad, 27, 26-46. http://creatividadysociedad.com/wp-admin/Art%C3%ADculos/27/2.La%20creatividad%20musical%20como%20herramienta%20educativa%20para%20el%20cambio%20social.pdf?_t=1576012033

Goetz, J. y LeCompte, M. (1998). Etnografía y diseño cualitativo en investigación educativa. Madrid: Ediciones Morata.

Marqués, P. (2012). Impacto de las TIC en la educación: funciones y limitaciones. 3 c TIC: cuadernos de desarrollo aplicados a las TIC. 2(1), 1-15. https://doi.org/10.17993/3ctic.2013.21.%20

Miles, Huberman, M. y Saldaña, J. (2014). Qualitative Data Analysis. A Methods Sourcebook. London: Sage.

Miles, M. & Huberman, M. (1994). Qualitative Data Analysis. An expanded sourcebook. California: Sage.

Ministerio de Educación, Cultura y Deporte (2001). Los desafíos de las Tecnologías de la Información y las Comunicaciones en la Educación. España: OCDE.

Miranda Regojo, F. (1990). La fonoteca. Madrid, Pirámide.

Pérez Sánchez, A. (2012). El legado sonoro de Iberia de Isaac Albéniz. La grabación integral: un estudio de caso. Tesis doctoral, Facultad de Geografía e Historia, Departamento de Musicología, leída el 29-06-2012. Universidad Complutense de Madrid. https://eprints.ucm.es/21838

Pujadas, J. (2000). El método biográfico y los géneros de la memoria. Revista de antropología social, 9,127-158. https://revistas.ucm.es/index.php/RASO/article/view/RASO0000110127A

Román-García, S.; Chao-Fernández, R. y Mato-Vázquez, D. (2018). La PDI como facilitadora del aprendizaje de música y matemáticas en Educación Infantil. En E. Martínez Rodríguez (Coord.), Aportaciones de vanguardia en la investigación actual (pp. 363-376). Madrid: TECNOS.

Stake, R. (1998). Investigación con estudio de casos. Madrid. Morata.

Valcárcel, A. y González, L. (2013). Uso pedagógico de materiales y recursos educativos de las TIC: sus ventajas en el aula. Departamento de Didáctica, Organización y Métodos de Investigación. Universidad de Salamanca. Disponible en: http://postitulo.secundaria.infd.edu.ar/archivos/repositorio/1000/1111/USalamanca_Recursos_TIC.pdf