Main Article Content

Cristina Ceinos-Sanz
Universidad de Santiago de Compostela
Spain
Biography
Miguel Anxo Nogueira-Pérez
Vol. Extr., núm. 06 (2015) - XIII CIG-PP, XIII Congreso Internacional G-P de Psicopedagogía. Área 6: FORMACIÓN DE PROFESORES Y AGENTES EDUCATIVOS, pages 255-259
DOI: https://doi.org/10.17979/reipe.2015.0.06.683
Submitted: Jun 23, 2015 Accepted: Aug 13, 2015 Published: Nov 10, 2015
How to Cite

Abstract

From the changes which are produced in the current society, the ones happened in the university system are particularly relevant, context in which to favour the integral capacity of students, the personal maturity process that every student experiments must be considered as well as the Guidance inclusion in such stage. Therefore, the main objective of the present study is focused on analyzing the Guidance actions developed with final-year students of the Faculty of Educational Science (University of Santiago de Compostela) with the aim of formulating proposals for improvement in the developed actions.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

Álvarez, P., Asensio, I., Forner, A.,&Sobrado, L. M. (2006). Los planes de acción tutorial en la Universidad. En T. Escudero & A. D. Correa (Coords.), Investigación en innovación educativa: algunos ámbitos relevantes (pp. 147-206). Madrid: La Muralla.

Álvarez, V., García-Jiménez, E., Gil-Flores, J.,& Romero, S. (2000). La orientación en la universidad en el contexto de una docencia de calidad. En J. Ruiz & A. Medina, Orientación educativa e intervención psicopedagógicas, I Jornadas Andaluzas de Orientación y Psicopedagogía (pp. 209-252). Jaén: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Jaén.

Ceinos, C. (2008). Diagnóstico de las competencias de los orientadores laborales en el uso de las Tecnologías de la Información y de la Comunicación. Tesis Doctoral. Universidad de Santiago de Compostela.

García, B (2010). La tutoría en la Universidad de Santiago de Compostela: Percepción y valoración del alumnado y profesorado. Tesis Doctoral. Universidad de Santiago de Compostela.

García, E.,& Sanz, R. (2006). Nuevas estrategias de apoyo a los estudiantes en la Universidad. En T. Escudero & A. D. Correa (Coords.), Investigación en innovación educativa: algunos ámbitos relevantes (pp. 207-268). Madrid: La Muralla.

Lobato, C.,&Ilvento, M. C. (2013). La orientación y tutoría universitaria: una aproximación actual. Revista de Docencia Universitaria, 11(2), 17-25.

López, E.,& Oliveros, L. (1999). La tutoría y la orientación en la Universidad. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 10(17), 83-98.

Rodríguez, S. (1997). Orientación Universitaria y evaluación de la calidad. En P. Apodaca & C. Lobato (Eds.), Calidad en la universidad: Orientación y Evaluación (pp. 23-52). Barcelona: Laertes.

Sánchez, M. F. (1998). Las funciones y necesidades de orientación en la Universidad: un estudio comparativo sobre las opiniones de universitarios y profesionales. Revista de Orientación y Psicopedagogía, 9(15), 87-107.

Suárez, B. (2013). Servicios de Orientación profesional universitarios: estudio descriptivo. Revista de Docencia Universitaria, 11(2), 27-42.

Valverde, A. (2004). Orientación universitaria: evaluación de un sistema de estudiantes mentores. Tesis doctoral. Universidad de Sevilla.

Vidal, J., Díez, G.,& Vieira, Mª J. (2002). La oferta de los servicios de orientación en las universidades españolas. Revista de Investigación Educativa, 20(2), 431-448.