Conflictos, mediación y resolución en la Escuela Infantil
DOI:
https://doi.org/10.17979/reipe.2017.0.02.2725Keywords:
conflictos, causas, mediación, resolución, prevención.Abstract
La Comunidad Autónoma de Castilla y León emitió hace una década normativa específica sobre la prevención y resolución pacífica de conflictos. Incluye diseño de instrumentos para favorecer la convivencia y la mediación escolar. La indagación presentada se centra en registrar durante siete semanas las diferentes situaciones conflictivas que se producen en un aula de 4 años y la observación de sus causas. También se describen las diferentes estrategias que, con la finalidad de resolverlas, pone en práctica la maestra tutora. Tras el análisis se identifican fórmulas productivas para la resolución de conflictos, diseñar programas de prevención e invitar al diálogo.
Downloads
References
Araújo S.B. (2013). Dimensões da pedagogia em creche: Princípios e práticas ancorados em perspetivas pedagógicas de natureza participativa. En S. Araújo y J. Formosinho, Educação em Creche: Participação e Diversidade (pp. 29-74). Porto: Porto Editora.
Bisquerra, R. (Coord.). (2009). Metodología de la Investigación Educativa. Madrid: La Muralla.
Gil, C., Redondo, F.J. y Arribas, M.C. (2002). La asamblea de clase. Una experiencia en el segundo ciclo de Educación Infantil. Barcelona: Praxis.
Martínez, M. (2007). La investigación cualitativa etnográfica en educación. Manual teórico-práctico. México: Trillas.
Rodríguez, G., Gil, J. y García, E. (1996). Metodología de la investigación cualitativa. Málaga: Aljibe.
Zabalza, M.Á. (2006). Didáctica de la Educación Infantil. Madrid: Narcea.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The papers published in this journal are licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors are the holders of the exploitation rights (copyright) of their work, but grant the right of first publication to the Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, which may publish in any language and format as well as publish and distribute their whole or partial content by any technologically available means and via data base.
Authors are allowed and encouraged to disseminate the articles accepted for publication on personal or institutional websites, before and after their publication, provided it is clearly stated that the work is in this journal and all bibliographic data are provided along with access to the document, preferably through the DOI (if it is indispensable to use a pdf, the final version formatted by the journal should be used). In the case of articles resulting from funded studies or projects, this will be done within the deadlines and terms established by the supporting organisation(s) of the published research.