Main Article Content

Cristina González-Chans
Universidad de A Coruña
Spain
https://orcid.org/0000-0002-6437-0401
Matías Membiela-Pollán
Universidad de A Coruña
Spain
https://orcid.org/0000-0003-1657-2815
Manuel Cortés-Cuns
Universidad de A Coruña
Spain
https://orcid.org/0000-0002-1233-277X
Vol. 24 No. 2 (2020), Articles (open section), pages 251-274
DOI: https://doi.org/10.17979/redma.2020.24.2.7157
Submitted: Nov 19, 2020 Accepted: Nov 24, 2020 Published: Dec 31, 2020
How to Cite

Abstract

The aim of this article is to examine the relationship marketing model and the concept of brand community based on a case study of the content platform and production company, Netflix. Relationship marketing places a strong focus on the strategic management of collaborative relationships with customers and other stakeholders as a way of creating and distributing value in an equitable and mutually beneficial way. This study focuses on the idea of ‘community around the brand’, understood as a structured set of social relationships between the ‘fans’ of a brand and between the brand and its customers, who often dictate brand decisions. A theoretical analysis of the subject and a review of the relevant literature are followed by a case study of the leading content streaming company, Netflix, which analyses the company’s relationship marketing and community-building strategies and their role in the brand’s success.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

Best, R. J. (2007). Marketing estratégico. Madrid: Pearson Educación.

Casaló, L. V., Flavián, C., & Guinalíu, M. (2013). La construcción de lealtad en comunidades virtuales de marca. Revista Europea de Dirección y Economía de la Empresa, 22(1), 53-60. Recuperado de https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1019683812000480

Editores, I. C. B. (2017). Community Manager. Málaga: ICB Editores.

Egan (2018). Netflix Is Winning At Email Marketing: Here's Why And What You Can Learn. Recuperado de https://www.forbes.com/sites/forbescommunicationscouncil/2018/05/25/netflix-is-winning-at-email-marketing-heres-why-and-what-you-can-learn/

Fernández-Gómez, E., & Martín-Quevedo, J. (2018). La estrategia de engagement de Netflix España en Twitter. El profesional de la información (EPI), 27(6), 1292-1302. Recuperado de http://profesionaldelainformacion.com/contenidos/2018/nov/12.pdf

Gleano, S. (2019). Tus series de Netflix, en Instagram Stories: la plataforma de streaming se hace más social. Marketing4ecommerce. Recuperado de https://marketing4ecommerce.net/series-netflix-en-instagram-stories-mas-social/

Gómez, R. G. (7 de mayo de 2018). El declive de la TDT. El País. Recuperado de https://elpais.com/cultura/2018/05/06/television/1525619195_451060.html

Gómez, C. A. T., & Innovación, S. L. (2019). Gestión de la atención al cliente/consumidor. COMV0108. IC Editorial.

Gordon, M. E., McKeage, K., & Fox, M. A. (1998). Relationship marketing effectiveness: the role of involvement. Psychology & Marketing, 15(5), 443-459.

Grönroos. (1994). Marketing y gestión de servicios: La gestión de los momentos de la verdad y la competencia en los servicios. Madrid: Ediciones Díaz de Santos.

Guerrero, E. (2017). Nuevas tendencias en el marketing de influencia: el caso de Instagram (Trabajo fin de grado, Universidad Politécnica de Cartagena). Recuperado de https://repositorio.upct.es/handle/10317/6041

Horrigan, D. (2009, Julio 14). Branded Content: A new Model for driving Tourism via Film and Branding Strategies. LRG University of Applied Sciences. Recuperado de https://mpra.ub.uni-muenchen.de/25419/1/MPRA_paper_25419.pdf

Iglesias, L. J. D. (2017). Soy Marca: quiero trabajar con Influencers. Barcelona: Profit.

Kotler, P. & Armstrong, G. (2013). Fundamentos de Marketing. Naulcalpan de Juárez (México): Pearson.

Leclercq, G., y Teijeiro, M. (2019). Fenómeno Netflix: secretos de un imperio. Revista Noticias. Recuperado de https://noticias.perfil.com/noticias/informacion-general/2019-04-12-fenomeno-netflix-secretos-de-un-imperio.phtml

Lorena (14 de Agosto de 2018). Las lecciones que podemos aprender de Netflix en redes sociales. Recuperado de https://hablemosdeempresas.com/empresa/netflix-redes-sociales/

Mamani Pari, I. O., Leque, Q., & Lenin, V. (2019). Uso de las estrategias de marketing relacional y su contribución en la fidelización de los clientes en las empresas comerciales (Trabajo de Investigación, Universidad Peruana Unión). Recuperado de https://repositorio.upeu.edu.pe/bitstream/handle/UPEU/2861/Ivan_Trabajo_Bachiller_2019.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Marín Rives, L., & Ruiz de Maya, S. (2007). La identificación del consumidor con la empresa: más allá del marketing de relaciones. Universia Business Review, (13), 62-75. Recuperado de https://journals.ucjc.edu/ubr/article/view/587

McCarthy, E. (1960). Basic Marketing - A Managerial Approach. New York: Irwin Mcgraw-Hill.

McDonald, K., & Smith-Rowsey, D. (Eds.). (2016). The Netflix effect: Technology and entertainment in the 21st century. New York: Bloomsbury Publishing USA.

Membiela-Pollán, M. (2019). Social Capital: its role in marketing praxis through 17 ideas. Redmarka. Revista de Marketing Aplicado, 23(2), 75-96. Recuperado de https://ruc.udc.es/dspace/bitstream/handle/2183/24642/Redmarka_23_2_2019_art_5.pdf?sequence=3&isAllowed=y

Mesa, J. C. C. (2005). Del Marketing de servicios al marketing relacional. Revista colombiana de marketing, 4(6), 60-67. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/109/10900606.pdfc

Mondragón-Cabellos, J. L. (2018). Influencia del marketing relacional de redes sociales sobre la fidelización de marca: caso fan page Pilsen en jóvenes y adultos (Trabajo de Investigación, Universidad de Lima). Recuperado de https://repositorio.ulima.edu.pe/handle/ulima/6627?locale-attribute=en

Morgan, R. M., & Hunt, S. (1994). The commitment-trust theory of marketing relationships. Journal of Marketing, 58(3), 20-38.

Muñiz, A. M, O’Guinn, Jr., & Thomas, C. (2001). ‘Brand community’. Journal of Consumer Research, 27(4), 412-432. Recuperado de https://academic.oup.com/jcr/article-abstract/27/4/412/1810411

Neira, E. (3 de Marzo de 2019). Así es como Netflix ha conseguido ser la influencia cultural más relevante de nuestra época. Recuperado de https://www.xataka.com/streaming/asi-como-netflix-ha-conseguido-ser-influencia-cultural-relevante-nuestra-epoca

Nisbet, R. (1984 [1966]). La tradition sociologique. París: Presses Universitaires de France.

Palazón, M., Delgado, E., & Sicilia, M. (2014). El papel de las redes sociales como generadoras de "amor a la marca”. UCJC Business and Society Review (formerly known as Universia Business Review, 1(41). Recuperado de https://journals.ucjc.edu/ubr/article/view/897

Pino, C. D., & Aguado, E. (23 y 25 mayo, 2012). Comunicación y tendencias de futuro en el escenario digital: el universo “sisomo” y el caso de la plataforma Netflix. En Virginia Guarinos, María Jesús Ruiz (Eds.) I Congreso Internacional de la Red Iberoamericana de Narrativas Audiovisuales (Red INAV) (pp. 1497-1508). Málaga-Sevilla. Recuperado de https://idus.us.es/xmlui/handle/11441/36498

Pino, C. D., & Castelló-Martínez, A. (2015). La comunicación publicitaria se pone de moda: branded content y fashion films (Trabajo de Investigación, Universidad de Alicante). Recuperado de http://rua.ua.es/dspace/handle/10045/44253

Pino, C. D., & Castelló-Martínez, A. (2015). Prescriptores, marcas y tuits: el marketing de influencia. Revista Internacional de Investigación en Comunicación, (12), 86-106. Recuperado de http://rua.ua.es/dspace/handle/10045/44253

Piñeiro-Otero, T. (2015). Del jingle a las radios corporativas. Prisma Social: revista de investigación social, (14), 663-668. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5435340.pdf

Ramos, J. (2016). Email marketing. Berlín: Xinxii.

Reinares, P., & Ponzoa, J. M. (2004). Marketing relacional, un nuevo enfoque para la seducción y fidelización del cliente (2ª ed.). Madrid: Pearson.

Ruiz, P. G. (2005). Comunidades de marca. El consumo como relación social. Política y sociedad, 42(1), 257-272. Recuperado de https://revistas.ucm.es/index.php/POSO/article/viewFile/POSO0505130257A/

Ruiz, V. H. (2017). Revolución Netflix: desafíos para la industria audiovisual. Revista Latinoamericana de Comunicación, (135), 275-295. Recuperado de http://200.41.82.22/handle/10469/13253

Saavedra, J., Linero, Ó., & Gutiérrez, R. (2011). Community Manager y la marca como estrategia organizacional en las redes sociales online. REDHECS, 10(6), 168-181. Recuperado de http://ojs.urbe.edu/index.php/redhecs/article/view/243

Sachon, M. (2016). Netflix: el desafío del streaming. IESE Business School, Universidad de Navarra. Recuperado de http://onlinecases.iese.edu/wpcontent/uploads/2016/09/P-1114.pdf

Santesmases, M. (2012). Marketing: Conceptos y Estrategias (6ª. Ed.). Madrid: Pirámide.

Serrano, L. (2017). ¿Por qué la reciente estrategia de email marketing de Netflix funciona? Informa BTL. Recuperado de https://www.informabtl.com/por-que-la-reciente-estrategia-de-email-marketing-de-netflix-funciona/

Siles, I. (2005). Internet, virtualidad y comunidad. Revista de Ciencias Sociales (Cr.), 2(108). Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/153/15310805.pdf

Siri, L. (2016). El rol de Netflix en el ecosistema de medios y telecomunicaciones: ¿El fin de la televisión y del cine? Hipertextos, 4(5). Recuperado de http://revistahipertextos.org/rol-netflix-ecosistema-medios-telecomunicaciones-fin-la-television-del-cine/el-rol-de-netflix-en-el-ecosistema-de-medios-y-telecomunicaciones-siri/

Statista (2020). Number of Netflix paid subscribers worldwide from 3rd quarter 2011 to 2nd quarter 2020 (in millions). Recuperado de https://www.statista.com/statistics/250934/quarterly-number-of-netflix-streaming-subscribers-worldwide/

Statista (2019). Netflix's annual revenue from 2002 to 2019 (in millions of dollars). Recuperado de https://es.statista.com/

Statista (2018). Main motivations why internet users began to follow a brand on social networks in Spain in 2016. Recuperado de https://es.statista.com/

Statista (2018). Ranking of the most used professional skills in marketing according to professionals in the sector in Spain (March 2018). Recuperado de https://es.statista.com/

Statista (2020). Brands accounts with more followers on Twitter in Spain as of April of 2020. Recuperado de https://es.statista.com/

Talaya, Á. E. (2008). Principios de marketing. Marketing relacional y CRM. Madrid: Esic.

Tavira, E. G., & Estrada, E. M. R. (2015). Marketing relacional: valor, satisfacción, lealtad y retención del cliente. Análisis y reflexión teórica. Ciencia y sociedad, 40(2), 307-340. Recuperado de http://revistas.intec.edu.do/index.php/ciso/article/view/1018

Vargas, M. (2018). Pasos esenciales para construir una marca valiosa. Recuperado de http://www.academia.edu/download/51777277/Branding.pdf

Vázquez-Casielles, R., y Cachero-Martínez, S., (2018). Engagement del cliente con las marcas: Revisión de las principales escalas de medida de customer engagement. En Trespalacios Gutiérrez, J. A., Vázquez Casielles, R., Estrada Alonso, E., González Mieres, C. (Coords.), Nuevos horizontes de Marketing (pp. 377-403). Ediciones Álvarez Lorenzana.

Wirtz, J., Den Ambtman, A., Bloemer, J., Horváth, C., Ramaseshan, B., Van De Klundert, J., & Kandampully, J. (2013). Managing brands and customer engagement in online brand communities. Journal of Service Management, 24(3), 223-244.