Análisis del Acoso Sexual y por Razón de Sexo desde la perspectiva de Víctima
DOI:
https://doi.org/10.17979/reipe.2017.0.02.2383Keywords:
Acoso sexual, acoso en función del sexo, mujerAbstract
El objetivo de este estudio consiste analizar las situaciones de Acoso sexual y Acoso en función del sexo que han podido sufrir el estudiantado universitario y cómo se han sentido después de estas situaciones. Han participado en este estudio cualitativo 160 estudiantes. Los principales resultados obtenidos evidencian que más de la mitad del estudiantado han sufrido situaciones de Acoso sexual y Acoso en función del sexo por parte de personas de su entorno. A su vez, los hallazgos también nos permiten visibilizar la magnitud del problema del Acoso sexual que sufren el estudiantado universitario/a.Downloads
Publication Facts
Reviewer profiles N/A
Author statements
Indexed in
-
—
- Academic society
- N/A
- Publisher
- Universidade da Coruña, Servizo de Publicacións
References
Berdahl, J. & Moore, C. (2006). Workplace harassment: double jeopardy for minority women. Journal of Applied Psychology, 91(2), 426-436.
Bosch, E., Ferrer, V. A., Navarro, C., Ferreiro, V., Ramis, M. C., Escarrer, C., & Blahopoulo, I. (2012). El acoso sexual en el ámbito universitario: Elementos para mejorar la implementación de medidas de prevención, detección e intervención. Madrid: Ministerio de Sanidad Servicios Sociales e Igualdad.
Cantor, D., Fisher, B., Chibnall, S., Townsend, R., Lee, H., Bruce, C., & Thomas, G. (2015). Report on the AAU campus climate survey on sexual assault and sexual misconduct. Washington, DC: Association of American Universities.
Cortina, L. M. (2008). Unseen injustice: Incivility as modern day discrimination in organizations. Academy of Management Review, 33(1), 55-75.
Cuenca Piqueras, C. (2015). Factores precipitantes del acoso sexual laboral en España. Revista mexicana de sociología, 77(4), 525-554.
Ferrer, P. V. A., & Bosch, F. E. (2014). La percepción del acoso sexual en el ámbito universitario. Revista de Psicología Social, 29(3), 462-501.
Fitzgerald, L. F., Drasgow, F., Hulin, C. L., Gelfand, M. J., & Magley, V. (1997). Antecedents and consequences of sexual harassment in organizations: A test of an integrated model. Journal of Applied Psychology, 82(4), 578-589.
Flood, M., & Pease, B. (2009). Factors influencing attitudes to violence against women. Trauma, violence, & abuse, 10(2), 125-142.
Glick, P., & Fiske, S. T. (1996). The Ambivalent Sexism Inventory: Differentiating hostile and benevolent sexism. Journal of Personality and Social Psychology, 70(3), 491 512.
Heise, L. L. (1998). Violence against women an integrated, ecological framework. Violence against women, 4(3), 262-290.
Herrera, A., Herrera, M. C., & Expósito, F. (2016). ¿Es lo bello siempre tan bueno? Influencia del atractivo físico en la percepción social del acoso sexual. Revista de Psicología Social, 31(2), 238-253.
Kilmartin, C., Semelsberger, R., Dye, S., Boggs, E., & Kolar, D. (2015). A Behavior Intervention to Reduce Sexism in College Men. Gender Issues, 32(2), 97-110.
Lameiras, M., Carrera, M.V., & Rodríguez, Y. (2011). La violencia sexual contra las mujeres: Abordaje Psicosocial. En Lameiras, M., & Iglesias, I (Eds.), Violencia de género: la violencia sexual a debate (pp. 127-158). Valencia: Tirant lo Blanc.
Magalhães, M. J., Morais, C. & Castro, Y. (2011). Organizaçao e funcionamento duma casa de abrigo de soliedaridade social. Psicología y Sociedad, 23(3), 598-607.
Organización Internacional del Trabajo (OIT). (2007). Acoso sexual en el lugar de trabajo. Recuperado el 3 de mayo de 2017 de https://goo.gl/2jhIgX
Pernas, B., Román, M., Olza, J., & Naredo, M. (2000). La dignidad quebrada. Las raíces del acoso sexual en el trabajo. Madrid: Los Libros de la Catarata.
Protocolo de la Universidad de Vigo. RR 16 de diciembre de 2 014. Diario Oficial de Galicia, 553-569.
Pryor, J. B. (1995). The psychosocial impact of sexual harassment on women in the U.S. Military. Basic and applied social psychology, 17(4), 581-603.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The papers published in this journal are licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors are the holders of the exploitation rights (copyright) of their work, but grant the right of first publication to the Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, which may publish in any language and format as well as publish and distribute their whole or partial content by any technologically available means and via data base.
Authors are allowed and encouraged to disseminate the articles accepted for publication on personal or institutional websites, before and after their publication, provided it is clearly stated that the work is in this journal and all bibliographic data are provided along with access to the document, preferably through the DOI (if it is indispensable to use a pdf, the final version formatted by the journal should be used). In the case of articles resulting from funded studies or projects, this will be done within the deadlines and terms established by the supporting organisation(s) of the published research.