Main Article Content

Rafaèle Genet-Verney
Universidad de Granada
Spain
https://orcid.org/0000-0003-1615-9481
Biography
Edward Guerrero-Chinone
Universidad Pedagógica Nacional
Colombia
https://orcid.org/0000-0002-5516-4649
Vol. 1 No. 2 (2022), Articles
DOI: https://doi.org/10.17979/ijaber.2022.1.2.8679
Submitted: Sep 7, 2021 Accepted: Dec 19, 2022 Published: Dec 19, 2022
How to Cite

Abstract

This article presents the results of an educational research that relates two concepts formulated as duality during the period of confinement: the home and the city, through the interpretation of the routes in both spaces. The aim is to reveal, through artistic cartography, what happened on a spatial level inside our homes and in the urban setting.


During the months of March-April 2020, an artistic education project based on cartographic drawing was carried out. The students of the Social Education Degree of the Faculty of Education Sciences expressed the enclosure and their need for urbanity, through artistic actions based on visual and spatial experimentation. These compositions guided them towards the construction of an aesthetic discourse on the lived experience and allowed them to connect both the inhabited space and the deprivation of the city from the sensitive point of view.


The results were analysed using Arts-Based Research tools to generate a visual and meaningful interpretation of the data set, constructing an artistic cartography of the students' interior/exterior journeys, thus recovering individual experiences and creating unpublished images of what was experienced at the group level.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

Bachelard, G. (1957). La poétique de l'espace [La poética del espacio]. Presses Universitaires de France.

Barone, T., y Eisner E.W. (2008), “Arts based educational research” en Given J.L, Camilli, G. y Elmore P.B. (eds.), Handbook of complementary methods in educational research, pp. 95-106. Routledge.

Bilbao, I. (2020), Mil casas en tu casa. Universitat Politècnica de Valencia. https://arquitectosdecabecera.org/milcasasentucasa/

Blasco, I. (2004). Thinking about this place [Instalación]. https://isidroblasco.com/section/303737-THINKING-ABOUT-THAT-PLACE.html [21-05-2021].

Careri, F. (2014), Walkscapes. El andar como práctica estética. Editorial Gustavo Gili.

Chaves, M. (2011). Arte, Ciudad y Comunicación. Actas I Jornadas Internacionales Arte y Ciudad (pp. 15-24). Grupo de Investigación Arte, Arquitectura y Comunicación en la Ciudad Contemporánea. Universidad Complutense de Madrid.

Clark, T. (2009). Jste Tady [cartografía visual]. http://www.visualcomplexity.com/vc/project_details.cfm?id=740&index=740&domain=740 [21-05-2021].

Debord, G. (1956). “Théorie de la dérive” [“Teoría de la Deriva”] en Les Lèvres nues No. 9. https://www.larevuedesressources.org/theorie-de-la-derive,038.html

Deleuze, G. y Guattari, F. (1997). Mil mesetas: capitalismo y esquizofrenia. Editorial Pre-textos.

Dewey, J. (2008), El arte como experiencia. Editorial Paidós.

Eisner, E. W. (2004). El arte y la creación de la mente. Editorial Paidós.

Freire-Pérez, E. (2021). “Infancia y Confinamiento. Prácticas Espaciales de Resistencia” en Arte, Individuo y Sociedad 33(2), pp. 553-570. https://doi.org/10.5209/aris.69024

Finkelberg, A. (2007). Space, Place, and Database. Layers of Digital Cartography [Espacio, lugar y bases de datos: capas de cartografía Digital]. Massachusetts Institute of Technology. http://dspace.mit.edu/handle/1721.1/39155

Fogue, U. (2021). “La ciudad dentro de casa” en La ciudad dentro de casa. Formas de habitar y entender “lo doméstico”, pp. 10-17. Urbanbat, Oficina de Innovación Urbana.

Fujimoto, S. (2008). Futuro primitivo [Dibujo]. https://proyectos4etsa.wordpress.com/2012/07/06/futuro-primitivo-sou-fujimoto-2008/ [21-05-2021].

Genet, R. (2016). Ciudad y educación artística en la formación inicial del profesorado: Una investigación educativa basada en las artes visuales. Universidad de Granada. http://hdl.handle.net/10481/44551

Gorelik, A. (2004), Miradas sobre Buenos Aires. Historia cultural y crítica urbana. Siglo XXI Editores.

Guerrero, E. (2014b). La ciudad un espacio mental. [Instalación Artística – Palimpsesto Visual]. Universidad Autónoma del Estado de México. https://www.behance.net/gallery/17869147/Ciudad-espacio-mental [21-05-2021].

Hannoun, H. (1977). El niño conquista el medio. Actividades exploradoras en la escuela primaria. Editorial Kapelusz.

Hernández, F. (2008). “La investigación basada en las artes. Propuestas para repensar la investigación en educación” en Educatio Siglo XXI, (26), pp. 85-118. https://revistas.um.es/educatio/article/view/46641

Ito, T. (2000). Escritos. Colección de arquitectura No. 41. Colegio Oficial de Aparejadores y Arquitectos Técnicos de Murcia.

Koch, S. (2010). Borders [Animación digital]. https://www.simonakoch.de/en/grenzen-europa [21-05-2021].

Kuitca, G. (1989). Gran corona de espinas. [Acrílico sobre tela]. https://universes.art/es/magazine/articles/2017/guillermo-kuitca 21-05-2021].

Lefebvre, H. (1991). The production of space [La producción del espacio]. Editorial Blackwell.

Lucas, C. (2017). España y RIF 1939 [Bordado sobre tela]. https://www.artsy.net/artwork/cristina-lucas-espana-y-rif-1939 [21-05-2021].

Lynch, K. (2008). La imagen de la ciudad. Editorial Gustavo Gili.

Marín-Viadel, R. (2005). Investigación en Educación artística: Temas, métodos y técnicas de indagación, sobre el aprendizaje y la enseñanza de las Artes y culturas visuales. Universidad de Granada y Universidad de Sevilla.

Martín, O. (2012). La habitación mutante [Acrílico sobre lienzo] https://osmarval.tumblr.com/post/65329548792/la-habitacion-mutante [21-05-2021].

Mullen, C. (2003). “A self fashioned gallery of aesthetic practice” en Qualitative Inquiry, 9(2), p.165-182. Revistas Sage. https://doi.org/10.1177/1077800402250927.

Neuenschwander, R. (2008), Kontingente [Video Digital]. https://www.youtube.com/watch?v=1_Tm5yHUMSU [21-05-2021].

Nishino, S. (2015). Day drawings [exhibición en línea]. https://www.michaelhoppengallery.com/exhibitions/133/overview/ [21-05-2021].

Nobutaka, A. (2012). From Here to There [Bolígrafos y papel]. https://www.nobutakaaozaki.com/maps.html [21-05-2021].

Ortiz, J. (1998), Metodologías cualitativas en la enseñanza del diseño: arquitectura y espacios urbanos, AEU, Anuario de espacios urbanos, Universidad Autónoma Metropolitana Unidad Azcapotzalco.

Piaget, J. (1985). La Construcción de lo Real en el Niño. Editorial Crítica.

Piaget, J. (2001). La representación del mundo en el niño. Ediciones Morata.

Pineda, M. (2004). Territorios mentales [Instalación]. http://cargocollective.com/lizkueneke/Mental-Territories [21-05-2021].

Saini-Kallat, R. (2011). Woven Chronicle [Instalación]. https://reenakallat.com/works/woven-chronicle-2016/ [21-05-2021].

Tarrazó, A. (2016). Espacios nómadas para la nueva sociedad contemporánea. Universitat Politècnica de València.

Valencia, M. (2009). “Cartografías urbanas. Imaginarios, huellas, mapas” en Revista electrónica DU&P. Diseño Urbano y Paisaje (116). Universidad central de Chile.