Main Article Content

Álvaro Vera-Gómez
Universidad de Alicante
Spain
https://orcid.org/0000-0002-5329-0211
Carmen Carretón-Ballester
Universidad de Alicante
Spain
https://orcid.org/0000-0002-4851-9683
Irene Ramos-Soler
Universidad de Alicante
Spain
https://orcid.org/0000-0003-4616-1494
Vol. 26 No. 2 (2022), Monographic December 2022. Public Relations: praxis and theory, pages 61-77
DOI: https://doi.org/10.17979/redma.2022.26.2.9199
Submitted: Jul 6, 2022 Accepted: Sep 27, 2022 Published: Dec 16, 2022
How to Cite

Abstract

The aim of this paper is to study the relational approach used in crisis research in the fields of communication, and to assess the importance attributed to audiences from this perspective. The study is based on the hypothesis that relational studies of the phenomenon of crisis are considerably less common than those produced from other perspectives. The study consists of an exploratory cross-sectional correlational analysis based on a content analysis of 630 academic publications in the field of communication from the last 50 years. The sample was obtained using Dialnet metrics during February and March 2022. The results show a thematic grouping of the crises into four defined frameworks and a lack of segmentation of the audiences affected by them, thus corroborating the initial hypothesis.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

Alcat, E. (2005). Y ahora ¿qué?: cómo gestionar una crisis y salir fortalecido. Empresa Activa.

Almansa-Martínez, A. y Ponce, D.G. (2021). Comunicación de crisis en entornos digitales. Revista Más Poder Local, (46), 14-24.

Calleja-Reina, M.A. Paniagua-Rojano, F.J y Victoria-Mas, J.S. (2018). Herramientas digitales y Comunicación de crisis: el papel de las redes sociales según la voz de los expertos (2005). Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 24(2), 1147-1167.

Capriotti. P. (2007). El concepto de relación como fundamento de la naturaleza de los públicos en Relaciones Públicas. Sphera Pública, (7), 65-80.

Castillo-Esparcia, A. (2010). Introducción a las relaciones públicas. IIRP: Instituto de Investigación en Relaciones Públicas.

Cobos-Urbina, E. y Recoder-Sellarés, M.J. (2019). La comunicación de crisis en el sector atómico: protocolo, características, y recomendaciones en eventos nucleares. Revista Española de Comunicación en Salud, (1), 19-29. https://doi.org/10.20318/recs.2019.4372

Costa-Sánchez, C. y López-García, X. (2020). Comunicación y crisis del coronavirus en España. Primeras lecciones. El profesional de la Comunicación, 3(29), 1-14.

Crespo-Martínez, I. y Garrido, A. (2020). La pandemia del coronavirus. Estrategias de comunicación de crisis. Más Poder Local, (41), 12-19.

Del Pulgar-Rodríguez, L. (1999). Comunicación de empresas en entornos turbulentos. ESIC Editorial.

Domingo-Monforte, J. y González-Melero, C. (2022). Comunicación de crisis: responsabilidad por contagio. Economis & Jurist, 242(28), 20-23.

Dozier, D; Grunig, L. y Grunig, J. (1995). Manager's Guide to Excellence in Public Relations and Communication Management. Routledge.

Fabbro, G. (2020). Comunicación y cultura. Austral Comunicación, 2(9), 151-157. https://doi.org/10.26422/aucom.2020.0902.fab

Fuentes, E. (2021). La comunicación de crisis como garante reputacional. Actuarios, (48), 48-49.

González-Herrero, A. (1998). Marketing preventivo. La comunicación de crisis en la empresa. Bosch.

Hernández-Rangel, M.J., Cogco-Calderón, R.C. y Gómez-de la Fuente, M.C. (2020). Comunicación de crisis ante la precariedad laboral en las organizaciones. RCS. Revista de Ciencias Sociales, 4(23), 151-123.

Hong, S., Lee, H. y Johnson, E.K. (2019). Testing the impact of physical attractiveness and social media information of spokesperson on message effectiveness during a crisis. Journal of Contingencies and Crisis Management, (27), 257-264. https://doi.org/10.1111/1468-5973.12250

Huang, Y. y Distaso, M. (2020). Responding to a Health Crisis on Facebook: The Effects of Response Timing and Message Appeal. Public Relations Review, (46), 1-8.

Institute for Crisis Management (2020). Global news coverage of business crises in 2020. Recuperado de https://icm.org.mk/

Iñesta-Fernández, N. y Sixto-García, J. (2020). Redes sociales, convergencia y narrativas transmedia en la promoción de las Islas Canarias. Ámbitos: Revista Internacional de Comunicación, 48, 148-170.

Kačinová, V. y Sábada-Chalezquer, C. (2022). Conceptualización de la competencia mediática como una “competencia aumentada”. RLCS, Revista Latina de Comunicación Social, (80), 21-38. https://www.doi.org/10.4185/RLCS-2022-1514

Kochigina, A. (2020). The parallel power in organizations´defense: Exploring faith-holders and their crisis communication. Public Relations Review, 46(4), 1-9. https://doi.org/10.1016/j.pubrev.2020.101950

Mañas-Viniegra, L., Niño-González, J.I., y Martínez-Martínez, L. (2019). La transparencia como variable reputacional de la comunicación de crisis en el contexto mediático del ciberataque WannaCry. Revista De Comunicación de la SEECI, (48), 149-171. https://doi.org/10.15198/seeci.2019.48.149-171

Miranda-Gaibor, C.G., Guamán-Guadalima, N.G. y Ortiz-Chamba, C.N. (2018). La investigación de públicos en la comunicación estratégica: estado de la cuestión. Razón y Palabra, 102(22), 125-151

Piñuel-Raigada, J.L. (1997). Teoría de la comunicación y gestión de las organizaciones. Síntesis

Rodríguez-González, M.M., Marauri-Castillo, I., Armentia-Vizuete, I. y Marín-Murillo, F. (2020). Comunicación de crisis y seguridad alimentaria. Caso listeriosis en la carne mechada. Profesional de la Información, 6(29), 1-18

Sang-Yeal, L. y JI-Young, L. (2020). Fixing the barn door before the horse bolts: Effects of pre-crisis engagement and stealing thunder in crisis communication. Public relations review, 47(1), 1-8. https://doi.org/10.1016/j.pubrev.2020.101930

Saura-Pérez, P. y García-García, F. (2012). La comunicación de crisis como elemento clave de la comunicación empresarial. ICONO 14, 8(2), 42-56. https://doi.org/10.7195/ri14.v8i2.245

Schwartz, A. (2016). La investigación en la comunicación de crisis en la era de la globalización y la hibridación. En M.T. Mercado-Sáez y M. Chávez (Eds.), La comunicación en situaciones en riesgo y crisis (pp.29-58). Tirant Humanidades

Sotelo-Enríquez, C. (2001). Introducción a la comunicación institucional. Ariel

Villena-Alarcón, E. y Fernández-Torres, M.J., (2020). Relaciones con los públicos a través de Instagram: los influencers de belleza como caso de estudio. Revista Internacional de Relaciones Públicas, 19(10), 111-132

Wilcox, D.L., Cameron, G.T. y Xifra, J. (2012). Relaciones públicas. estrategias y tácticas. (10ª ed.). Pearson

Zurro-Anton, N., Moreno, M.A. y Fuentes-Lara, M.C. (2020). Comunicación de crisis (2008-2018). Revisión de los principales avances de conocimiento empírico en gestión de comunicación. Profesional de la comunicación, 1(30), 1-14. https://doi.org/10.3145/epi.2021.ene.07