Main Article Content

Ana Isabel Rodríguez Salinas
Universidad Carlos III
Spain
https://orcid.org/0000-0002-4071-6607
Vol. 25 No. 2 (2021), Articles (open section), pages 131-145
DOI: https://doi.org/10.17979/redma.2021.25.2.8689
Submitted: Sep 16, 2021 Accepted: Oct 15, 2021 Published: Dec 14, 2021
How to Cite

Abstract

In a sector in which audiences have an increasingly pivotal role, film companies must seek new methods of analysing and understanding audience tastes and behaviours within the context of competition, uncertainty and financial risk that characterises the creative and cultural industries. Based on neuromarketing technologies, neurocinema is a new filmmaking process designed to improve the effectiveness and predictability of media productions by analysing key aspects of cinema, such as emotion. The aim of this study is to investigate the application of neurocinema in the context of the audiovisual industry in Spain. The study consisted of a focus group analysis of the possible implementation of neurocinema in the context of Spanish cinema, exploring the advantages, ethical and artistic implications and possible future impact of the methodology. The results highlight the ongoing debate around this objective way of analysing the subjective nature of cinema from the point of view of academia and business, art and industry.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

Buren, R. (2017). La Emoción. En Guion de Videojuegos. Proyecto Editorial: Tecnologías Digitales (81-101). Editorial Síntesis

Ceciu, R. (2020). Neurocinema/tics, the (brain)child of film and neuroscience. Journal of Communication and Behavioural Sciences, 1(2), 46-62.

Crespo-Pereira, V., y Cruz-Silva, J. (2021). Neuromarketing as a New Methodology for Broadcasters: A Comparison of European Public and Private Channels. En Marketing and Smart Technologies (pp. 585-593). Springer, Singapore.

Crespo-Pereira, V., y Legerén-Lago, B. (2018). El uso de la neurociencia en el diseño de contenidos transmedia en los canales de televisión públicos de Europa: videojuegos y social TV. Edmetic, 7(2), 37-56.

Crespo-Pereira, V., Martínez-Fernández, V. A., y Campos-Freire, F. (2017). La Neurociencia para la innovación de contenidos en la televisión pública europea. Comunicar, 25(52), 8-12.

Crespo-Pereira, V., Martínez-Fernández, V. A., y García-Soidán, P. (2016). El profesional del neuromarketing en el sector audiovisual español. Profesional de la Información, 25(2), 209-216.

Contreras, F.P. y Gasca, L.F. (2015). El neuromarketing aplicado a los tráilers cinematográficos del año 2009 al 2013. Khatarsis – Institución Universitaria de Envigado, (19), 265-288.

García Palomo, J.P. y Martínez Montes, E. (2011). Neuromarketing Alicia y el espejo. El otro lado del marketing. Starbook.

Gil Ochando, J.C. (2018). Neurocomunicación audiovisual: intereses comunes entre la neurociencia y la comunicación audiovisual [Tesis Doctoral, Universidad Complutense de Madrid] E-prints Complutense. https://eprints.ucm.es/id/eprint/47777/

Hasson, U., Landesman, O., Knappmeyer, B., Vallines, I., Rubin, N., y Heeger, D. J. (2008). Neurocinematics: The neuroscience of film. Projections, 2(1), 1-26.

Loiseleux, J. (2005) Una técnica al servicio de la emoción. En La luz en el cine. Paidós: Barcelona, Buenos Aires, México.

Martín Guerra, E. (2013). Aportaciones del neuromarketing a la comunicación con fines sociales [Tesis de Máster, Universidad de Valladolid]. UvaDoc. http://uvadoc.uva.es/handle/10324/3776

Martín Guerra, E. (2017). Selección eficaz de insights en estrategias de comunicación a partir del estudio unificado de reacciones conscientes y no conscientes [Tesis Doctoral, Universidad Complutense de Madrid]. E-Prints Complutense. https://eprints.ucm.es/id/eprint/56675/

Mehrbakhsh, N., Sarminah S., Neda, A., Ali, A., Rabab Ali, A., Shahla, A., Rusli, A., Othman, I. y Elaheh, Y. (2020). Neuromarketing: A Review of Research and Implications for Marketing. Journal of Soft Computing and Decision Support Systems, 7(2), 23-31.

Morin, C. (2011). Neuromarketing: the new science of consumer behavior. Society, 48(2), 131-135. https://doi.org/10.1007/s12115-010-9408-1

Naser Moghadasi, A. (2015). Neurocinema: A brief overview. Current Journal of Neurology, 14(3), 180 -184. https://www.researchgate.net/publication/285426031_Neurocinema_A_brief_overview

Pardo, A. (2014). Fundamentos de producción y gestión de proyectos audiovisuales. Eunsa: Ediciones Universidad de Navarra Pamplona.

Scanagatta, C. (2021) Exploring the consumer’s brain: a new neuromarketing approach. [Final Master Thesis, Ca’ Foscari University of Venice] DSpace http://dspace.unive.it/bitstream/handle/10579/19632/877635-1246840.pdf?sequence=2

Sociograph, S.L. (s.f) Marketing Science Consulting. https://www.sociograph.es/

Sorlin, P. (1997). ¿Existen los cines nacionales? Secuencias, nº7, pp. 33-40.

Tapia Frade, A. y Martín Guerra, E. (2017). Neurociencia y publicidad. Un experimento sobre atención y emoción en publicidad televisiva. Innovar: Revista de ciencias administrativas y sociales, 27(65), 81-92. https://doi.org/10.15446/innovar.v27n65.65063

Wang, Y., y Wang, Y. (2020). A Neurocinematic Study of the Suspense Effects in Hitchcock's Psycho. Frontiers in Communication, 5, 102. https://doi.org/10.3389/fcomm.2020.576840

Zumalde Arregi, I. (2011). La emoción fílmica. Un análisis comparativo de las teorías cinematográficas. Revista Latina de Comunicación Social, 66, 326-349. https://doi.org/10.4185/RLCS-66-2011-936-326-349