Main Article Content

Fernando Carcavilla Puey
Universidad San Jorge
Spain
https://orcid.org/0000-0003-3786-4438
Vol. 25 No. 2 (2021), Monograph December 2021. Retromarketing, pages 1-23
DOI: https://doi.org/10.17979/redma.2021.25.2.8666
Submitted: Aug 20, 2021 Accepted: Oct 19, 2021 Published: Dec 14, 2021
How to Cite

Abstract

The uncertainty generated by the transition to electric cars and the concentration of car brands under single manufacturing groups have forced car brands to redefine their identity. In doing so, some have opted to focus on their heritage as a way to set themselves apart from others and strengthen a perception of authenticity. The main aim of this study is to confirm the existence of a retro trend in the automotive sector and to examine how that trend is reflected in the visual identity of the brands. The study consisted of a diachronic study of the main brands in the Spanish market and a content analysis of the graphical features of their visual identity. The results show a general trend towards formal simplicity, reflecting the interest of the brands in projecting an image of cleanliness and simplicity consistent with the new energy sources, and an invocation of the past by some brands in their latest restylings.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

Aaker, D. (1996). Construir marcas poderosas. Gestión 2000.

Álvarez, S. (2016). El renacer de MINI, de la mano de BMW: 15 años de historia, foto a foto. Diario Motor. https://www.diariomotor.com/foto-a-foto/mini-bmw-historia/

ANFAC. (2021). Informe Anual 2020. https://anfac.com/wp-content/uploads/2021/07/Informe-Anual-ANFAC-2020.pdf

Auto Bild. (2021). Renault 5. https://www.autobild.es/coches/renault/5-47433

BMW. (2020). Cómo surgió el logotipo de BMW. https://www.bmw.es/es/topics/mundo-bmw/cultura-bmw/noticias/exclusividad/historia-logotipo.html

Baschiera, S., y Caoduro, E. (2015). Retro, faux-vintage, and anachronism: When cinema looks back at Its Analogue Past. NECSUS European Journal of Media Studies, 4(2), 143-163. https://doi.org/10.5117/NECSUS2015.2.BASC

Berelson B. (1952). Content Analysis in Communication Research. Glencoe. Free Press.

Bermejo Blas, A. y Montes Vozmediano, M. (2015). Análisis de la identidad visual de las empresas en el sector de la fotografía digital. Revista Mediterránea de Comunicación, 6(2), 181-194. https://doi.org/10.14198/MEDCOM2015.6.2.09

Bertola Garbellini, A. y Martín Ramallal, P. (2021). Fragmentación y liquidez del logotipo. Un modelo taxonómico para el estudio de identidades visuales dinámicas desde la técnica hasta su tipología. En Sánchez-Gey Valenzuela, N. y Cárdenas Rica, M. L. (coords.) La comunicación a la vanguardia. Tendencias, métodos y perspectivas (1ª ed., pp. 897-935). Fragua.

Brown, S. (1999). Retro-marketing: yesterday's tomorrows, today! Marketing Intelligence & Planning, 17(7), 363-376. https://doi.org/10.1108/02634509910301098

Campi i Valls, I. (2007). Diseño y nostalgia. El consumo de la historia. Santa & Cole.

Cancela, C. (2021). La incertidumbre sobre el futuro del automóvil también afecta a los fabricantes. El Confidencial. https://www.elconfidencial.com/motor/2021-04-08/incertidumbre-tecnologia-automocion_3023315/

Chaves, N. (2015). La marca: señal, nombre, identidad y blasón. EME Experimental Illustration, Art & Design, 3, 40-49. https://doi.org/10.4995/eme.2015.3432

Citroën. (2021). Patrocinios y asociaciones. https://www.citroen.es/universo-citroen/patrocinios-y-asociaciones/ag2r-citroen-team.html

Comisión Europea (2021). European Green Deal: Commission proposes transformation of EU economy and society to meet climate ambitions. https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/IP_21_3541

Conraths, H. (s.f.). The creation of the FIAT logo 1968 – a landmark in the perception of a visual industrial identity. http://www.armin-vogt.ch/fileadmin/images/downloads/TheCreationOfTheFIAT-Logo1968.pdf

Fernández Rincón, A. R. (2019). El legado de la Bauhaus en la identidad visual gráfica de las organizaciones: ideología de lo plano y "flat design". Pensar la Publicidad. Revista Internacional de Investigaciones Publicitarias, (13), 65-85. https://doi.org/10.5209/pepu.65020

Fiat. (2021). 120 aniversario. https://www.fiat.es/120-aniversario-hitos

García, M. (2017). ¿Por qué los logos de coches se están volviendo planos? Brandemia. https://brandemia.org/por-que-los-logos-de-coches-se-estan-volviendo-planos

Giménez, P. (2020). Alpine A110, a prueba. ¡Regreso triunfal! Diario Motor. https://www.diariomotor.com/noticia/prueba-alpine-a110/

Guffey, E. (2006). Retro: The culture of revival. Foci.

Kerlinger, F. N. (1986). Foundations of behavioral research. Holt, Rinehart and Winston.

Krippendorff, K. (1990). Metodología de análisis de contenido. Teoría y práctica. Paidós.

López, F. (2015). Fiat 500, todo un éxito de ventas: más de un millón y medio de unidades fabricadas. Motor.es. https://www.motor.es/noticias/fiat-500-exito-ventas-201524180.html

López, N. (2021). Jaguar e-Type 60, así es la versión exclusiva que se vende por parejas. Auto Bild. https://www.autobild.es/noticias/jaguar-type-60-version-exclusiva-vende-parejas-829109

Mecacci A. (2018). Kitsch y Neokitsch. Boletín de Estética, (44), 7-32. http://www.boletindeestetica.com.ar/index.php/boletin/article/view/30

Mecacci, A. (2016). Aesthetics of Fake. An Overview. Aisthesis. Pratiche, linguaggi e saperi dell’estetico, 9(2), 59-69. https://doi.org/10.13128/Aisthesis-19416

Moles, A. (1991). La imagen: comunicación funcional. Trillas.

Moreno, S. (2021). Qué marcas venderán solo coches eléctricos antes de 2035. La Vanguardia. https://www.lavanguardia.com/motor/actualidad/20210716/7603613/que-marcas-venderan-coches-electricos-antes-2035-europa.html

Norman, D. A. (2005). El diseño emocional. Por qué nos gustan (o no) los objetos cotidianos. Paidós.

Ortiz, R. (2016). La historia del coche más cool. La Vanguardia. https://www.lavanguardia.com/motor/coches-bonitos/20160716/403258746748/mini-historia-anos-15-coches-bonitos.html

Piñuel Raigada, J. L. (1998). Abraham A. Moles (1920-1992) y la Teoría de la Información. CIC: Cuadernos de Información y Comunicación, (4), 157-198. https://revistas.ucm.es/index.php/CIYC/article/view/CIYC9899110157A

Salvador Rivero, A. y Montes Vozmediano, M. (2016). La identidad visual del lujo en España. Prisma Social, (17), 1-23. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=353749552001

Sant, M. (2021, 13 de abril). ¿Por qué los coches modernos son tan feos? [video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=b9RJ_PCzajQ&t=1170s

Solera, I. (2015). Logos de coches: Fiat y los continuos cambios. Motorpasión. https://www.motorpasion.com/fiat/logos-de-coches-fiat-y-los-continuos-cambios

Villafañe, J. (1999). La gestión profesional de la imagen corporativa. Pirámide.

Wimmer, R. D. y Dominick, J. R. (1996). La investigación científica de los medios de comunicación. Una introducción a sus métodos. Bosch Comunicación.

Zurutuza, C. (2012). Técnicas de investigación social en comunicación. En Zugasti Azagra, R. (coord.), Investigar en ciencias sociales: el estudio de la comunicación (1ª ed., pp. 101-121). Ediciones Universidad San Jorge.