Main Article Content

Pablo Escandón
Universidad Andina Simón Bolívar
Ecuador
https://orcid.org/0000-0001-7806-6657
Franklin Aguilera
Centro Internacional de Estudios Superiores para América Latina (CIESPAL)
Ecuador
https://orcid.org/0000-0002-2472-800X
María Isabel Calle
Consejo de Comunicación del Ecuador
Ecuador
https://orcid.org/0000-0002-8202-1977
Vol. 24 No. 1 (2020), Monograph June 2020. Marketing in the contemporary medium scenario, pages 70-82
DOI: https://doi.org/10.17979/redma.2020.24.1.6342
Submitted: Apr 13, 2020 Accepted: May 12, 2020 Published: Jun 30, 2020
How to Cite

Abstract

This article looks at the content of two journalistic YouTube channels, La Mesa de Centro and La Pulla, linked to lasillavacía.com and elespectador.com, respectively. The aim of the study is to identify common features between the two in terms of their conception of media platforms, new media and the hybrid media system, bastard journalism and cybercultural journalistic convergence. The study involves a formal analysis of the videos uploaded by both between December 2019 and February 2020 to identify similarities between them and assess how media convergence on YouTube has resulted in a mutant, bastard form of journalism: part journalistic narration and interpretation of events, part YouTuber spectacle and performance.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

Aran-Ramspott, S., Fedele, M.,Tarragó, A. (2018). Funciones sociales de los Youtubers y su influencia en la preadolescencia. Comunicar, 57, 71-80.

Berzosa, M. (2017). Youtubers y otras especies. El fenómeno que ha cambiado la manera de entender los contenidos audiovisuales. Madrid: Ariel-Fundación Telefónica.

Campos-Rodríguez, J. (2007). Broadcast yourself! Identidad, comunidad y masas inteligentes para la nueva sociedad del conocimiento. Revista ICONO14 Revista Científica De Comunicación Y Tecnologías Emergentes, 5(1), 160-192.

Carlón, M. (2016). Después del fin. Una perspectiva no antropocéntrica sobre la post-tv, el post-cine y youtube. Buenos Aires: Crujía.

De Aguilera-Moyano, M.; Castro-Higueras, A. y Pérez-Rufí, J. (2018). Between broadcast yourself and broadcast whatever: YouTube’s homepage as a synthesis of its business strategy. El profesional de la información, 28(2) e280206.

Escandón, P. (2009). Desarrollo de cibergéneros periodísticos: una propuesta desde la cibercultura. Recuperado de https://www.academia.edu/907454/Desarrollo_de_ciberg%C3%A9neros_period%C3%ADsticos_una_propuesta_desde_la_cibercultura

Fernández, J. (2016). Plataformas mediáticas y niveles de análisis. Inmediaciones de la Comunicación, 11 (2016). DOI: https://doi.org/10.18861/ic.2016.11.11.2618

La Mesa de Centro. (2020). El caso Uber en Colombia. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=hyFFulyIVNE&list=PLgVF5dNG4aPBVy7uOch8MaAMGzwjsrNrE&index=3&t=0s

La Pulla (2020). Aida Merlano se entregará (y otras predicciones para 2020). Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=PBj8kNwci60

Manovich, L. (2012). El software toma el mando. Recuperado de https://www.academia.edu/7425153/2014_-_El_software_toma_el_mando_traducci%C3%B3n_a_Lev_Manovich_

Oller Alonso, M., (2017). Cultura(s) Periodística(s) Iberoamericana(s). La diversidad de un periodismo propio. En Cuadernos Artesanos de Comunicación, 125. La Laguna (Tenerife): Latina.

Perrin, A. y Anderson, M. (2019). Share of U.S. adults using social media, including Facebook, is mostly unchanged since 2018. Recuperado de https://www.pewresearch.org/fact-tank/2019/04/10/share-of-u-s-adults-using-social-media-including-facebook-is-mostly-unchanged-since-2018/

Rincón, O. (2017). Periodismo mutante y bastardo. Revista CS, 22 (2017), 15-31. DOI: https://doi.org/10.18046/recs.i22.2394

Van Dijck, J. (2016). La cultura de la conectividad: Una historia crítica de las redes sociales. Buenos Aires: Siglo Veintiuno Editores.

Van Kessel, P. (2019). 10 facts about Americans and YouTube. Recuperado de https://www.pewresearch.org/fact-tank/2019/12/04/10-facts-about-americans-and-youtube

Vilches, L. (coord.) (2011). La investigación en comunicación. Métodos y técnicas en la era digital. Barcelona: Gedisa.