Main Article Content

Pascual García Macías
Universidad Tecnica Particular de Loja
Ecuador
https://orcid.org/0000-0001-8368-0811
Yuber Rojas Ariz
Universidad Pontificia Bolivariana
Colombia
https://orcid.org/0000-0002-7564-0681
Biography
Vol. 24 No. 1 (2020), Monograph June 2020. Marketing in the contemporary medium scenario, pages 53-69
DOI: https://doi.org/10.17979/redma.2020.24.1.6060
Submitted: Mar 25, 2020 Accepted: May 7, 2020 Published: Jun 30, 2020
How to Cite

Abstract

The dialogue between political economy and social communication brings an interdisciplinary field of study that leads to the Political Economy of Communication. From that relationship, that can be sustained economically is critical to understanding the transformation of the same communication. Two parts in this study are set out in that order of ideas: the first one, focuses on the social foundation of communication and how it acquires clarity from the political economy of communication; and the second,  provide a critical review can be done from Latin American decolonial perspective.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

Adorno T. y Horkheimer(1998). Dialéctica de la Ilustración. [Trad. Juan José Sánchez]. Madrid: Editorial Trotta.

Anzaldúa, G. (1987). Borderlands/la frontera (Vol. 3). San Francisco: Aunt Lute Books.

Becerra, M. y Mastrini G. (2006). La Economía Política de la comunicación vista desde América Latina. Revista Associaçao de Pós-Graduaçao em comunicaçao, e-compós, (7), 20-32.

Dussel, E. (2001). Hacia una filosofía política crítica. Bilbao: Descleé de Brouwer.

Dilthey, W. (2010). The formation of the historical world in the human sciences (Vol. 3). Princeton University Press.

Follari, R (2000). Comunicología latinoamericana: disciplina a la búsqueda de objeto. Fundamentos en Humanidades, 1 (1), 6.

García Leiva, T. (2006). La televisión digital terrestre en América Latina. Intentos de desarrollo propio y dependencia estructural. Ponencia presentada en IX Congreso IBERCOM, Sevilla-Cádiz.

Galindo, J. (Coord.) (2006). Sociología y Comunicología. Historias y posibilidades. Salta-Argentina: Eucasa.

Galindo, J. (2014). La Comunicología Histórica y la Comunicología Posible. Un apunte sobre las bases del Pensamiento Científico en Comunicación. Revista de Estudios para el Desarrollo Social de la Comunicación, (10), 41.

Gramsci, A. (1999). Cuadernos de la cárcel. Ediciones Era.

Grosfoguel, R. (2016). La descolonización de la Economía Política y los estudios postcoloniales: transmodernidad, pensamiento fronterizo y colonialidad global. Tabula Rasa, (4), 17-46.

Horkheimer, M. (1973). Crítica de la razón instrumental. [Trad. H.A Murena y D. J. Vogelmann]. Buenos Aires: Editorial Sur.

Martín-Barbero, J. (2000). Globalización y multiculturalidad: notas para una agenda de investigación. Nuevas perspectivas desde/sobre América Latina: el desafío de los estudios culturales, 17-23.

Mignolo, W. (2009). La idea de América Latina (la derecha, la izquierda y la opción decolonial). Medellín: CLACSO.

Mosco, V. (1996). The political economy of communication: Rethinking and renewal (Vol. 13). Sage.

Mosco, Vicent (2011). La Economía Política de la comunicación: una tradición viva. En Albornoz, L (Comp.). Poder, Medios, Cultura. Mirada crítica desde la Economía Política de la comunicación (pp. 61-90). Buenos Aires: editorial Paidós SAICF.

Mosco, V. (2009). The Political Economy of Communication. London: SAGE Publications Ltd.

Mosco, V. (2006). La Economía Política de la comunicación: una actualización diez años después [Trad. María Trinidad García Leiva] Cuadernos de Información y Comunicación (CIC), 11 (11), 57-79.

Smith, A. (1994). La riqueza de las naciones [Trad. Carlos Rodriguez Braun]. Madrid: Alianza editorial.

Zallo, R. E. (2011). Estructuras de la comunicación y la cultura: Políticas para la era digital (Vol. 35). Editorial Gedisa.