Main Article Content

Eliana Alejandra Quijandría
Universidad de San Martín de Porres
Peru
https://orcid.org/0000-0003-0365-3448
Vol. 24 No. 1 (2020), Articles (open section), pages 17-37
DOI: https://doi.org/10.17979/redma.2020.24.1.5839
Submitted: Dec 12, 2019 Accepted: Dec 31, 2019 Published: Jun 30, 2020
How to Cite

Abstract

Online advertising has undergone major change since the advent of web 2.0, with much of its success due to the use of native advertising. The aim of this study is to assess how ICPNA branding has been influenced by native advertising on social media. The study uses a mixed quantitative-qualitative methodology that includes content analysis and interviews with experts from the advertising sector. The results show that native advertising on social media has a bigger reach and better segmentation.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

Argüello, J. (2009). Identidad e imagen corporativa. Córdoba: El Cid Editor.

Batey, M. (2013). El significado de la marca: cómo y por qué ponemos sentido a productos y servicios. Buenos Aires: Ediciones Granica.

Calderón, G. H., & Delgado, B. E. (2004). Dirección de productos y marcas. Madrid: Editorial UOC.

Castelló, M. A. (2013). Estrategias empresariales en la web 2.0: Las redes sociales online. Alicante: ECU

Einstein, M. (2016). Black Ops Advertising: Native Ads, Content Marketing, and the Covert World of the Digital Sell. New York: OR Books.

Enders Analysis. (2016), “Native Advertising in Europe to 2020,” March, Recuperado de https://www.endersanalysis.com/content/publication/native-advertising-europe-2020

Fernández, C. P. E. (2018). Usabilidad web: Teoría y uso. Madrid: RA-MA Editorial.

Gálvez, I. (2015). Facebook para empresas y emprendedores. Málaga: IC Editorial.

Gómez, N. B. (2018). Fundamentos de la publicidad. Madrid: ESIC Editorial.

Guerrero, G. & Guerrero, C. (2014) Metodología de la Investigación. México: Editorial Patria.

Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, L. (2010). Metodología de la investigación. México, DF.: Mc Graw Hill.

Hoyos, B. R. (2016). Branding: el arte de marcar corazones. Bogotá, CO: Ecoe Ediciones.

Ignacio, G. M., & Roncallo-Germán, A. S. (2018). Estudiar las audiencias: Tradicioes y perspectivas. Chía: Universidad de La Sabana.

IAB (2013) The Native Advertising Playbook. Recuperado de https://www.iab.com/wp-content/uploads/2015/06/IAB-Native-Advertising-Playbook2.pdf

Interactive Advertising Bureau Perú (2018). Informe de Inversión Publicitaria en Internet. Recuperado de https://iabperu.com/wp-content/uploads/2019/08/Reporte-de-Inversi%C3%B3n-Publicitaria-Digital-IAB-2018-Informe-Definitivo.pdf

Interactive Advertising Bureau Spain. (2019). Libro Blanco de Branded Content y Publicidad Nativa. Recuperado de https://iabspain.es/wp-content/uploads/2019/03/lb_brandedcontent-10.pdf

Jiménez, V. C. (2016). Marca la diferencia: Porque tú lo vales (2a. ed.). Madrid: ESIC Editorial.

Jiménez, A. (2012, 31 de enero). Aclarando conceptos: engagement en comunicación. Puro Marketing. Recuperado de https://www.puromarketing.com/55/12033/conceptos-engagement-comunicacion.html

Kaplan, A. M., & Haenlein, M. (2010), Users of the World, Unite! The Challenges and Opportunities of Social Media, Business Horizons, 53 (1), 59-68.

Keller, E., Fay, B., & Berry, J. (2007). Leading the conversation: Influencers’ impact on word of mouth and the brand conversation. En The Keller Fay Group, Word of Mouth Marketing Research Symposium (pp. 1-14).

Linne, J. (2014). Usos comunes de Facebook en adolescentes de distintos sectores sociales en la Ciudad de Buenos Aires. Comunicar: Revista científica iberoamericana de comunicación y educación, (43), 189-197.

Lister, M. (2018). 40 Essential Social Media Marketing Statistics for 2018. WordStream. Recuperado de https://www.wordstream.com/blog/ws/2017/01/05/social-media-marketing-statistics

Lorán, H. M. D., & Cano, G. Á. P. (2017). La comunicación audiovisual en la empresa: Formatos, nuevas fórmulas y usos. Barcelona: Editorial UOC.

Martínez, P. J. M., Martínez, S. J., & Parra, M. M. C. (2015). Marketing digital: guía básica para digitalizar tu empresa. Madrid: Editorial UOC.

Mamula, T., Radojevic, I., & Slijepcevic, M. (2016). Innovative Approaches In University And Lifelong Style Of Learning Designed For New Generations. En: Proceedings of First International Conference Innovation, Competitiveness and Sustainable Development. Belgrade Metropolitan University, Faculty of Management, Belgrade, Serbia. (pp. 51-57).

Maldonado, T. (2008). Adprosumer, el nuevo cliente. Blog de Tirso Maldonado. Recuperado de https://tirsomaldonado.wordpress.com/2008/01/22/adprosumer-el-nuevo-cliente

Mir, J. (2015) Posicionarse o desaparecer. Barcelona: Editorial ESIC.

Noguera, V. J. M., Martínez, P. J., & Grandío, P. M. D. M. (2011). Redes sociales para estudiantes de comunicación: 50 ideas para comprender el escenario online. Barcelona: Editorial UOC.

Niño J., Gonzálvez J. E. & y Valderrama M. (2016). El futuro de la publicidad digital: El obligado impulso de una nueva génesis. Recuperado de: https://www.researchgate.net/publication/311793010_El_futuro_de_la_publicidad_digital_el_obligado_impulso_de_una_nueva_genesis

Ojeda, M. Á. N., & Grandío, P. M. D. M. (Eds.). (2012). Estrategias de comunicación en redes sociales: usuarios, aplicaciones y contenidos. Barcelona: Editorial Gedisa.

Ortegón, C. L. (2014). Gestión de marca: conceptualización, diseño, registro, construcción y evaluación. Colombia: Editorial Politécnico Grancolombiano.

Parreño, J. M. (2005). Publicidad y Entretenimiento en la web. Madrid: Ra-Ma.

Posner, H. (2015). Marketing de moda (2a. ed.), Barcelona: Editorial Gustavo Gili Rejón.

Quijandría, E. (2018) Relación entre la publicidad en redes sociales con el Branding del ICPNA de Miraflores - 2017. (Tesis de Maestría en Publicidad) Universidad San Martín de Porres, Perú.

Rejón, F. (2013). La respuesta del consumidor a la publicidad en redes sociales. Tesis de doctorado. Universidad de Granada, España.

Santamaría de la Piedra, E., & Meana, R. (2018). Redes sociales y fenómeno influencer. Reflexiones desde una perspectiva psicológica. Miscelánea Comillas. Revista de Ciencias Humanas y Sociales, 75(147), 443-469.

Sanjuán, P. A., Quintas, F. N., & Martínez, C. S. (2014). Tabvertising: Formatos y estrategias publicitarias en tabletas. Barcelona: Editorial UOC.

Statista. (2016). Number of global social network users 2010-2020. Recuperado de https://www.statista.com/statistics/278414/number-of-worldwide-social-network-users

Statista. (2018), “Social Media Marketing: Statistics and Facts,” Recuperado de https://www.statista.com/topics/1538/social-media-marketing

Tutaj, K., & Reijmersdal, E. (2012). Effects of online advertising format and persuasion knowledge on audience reactions. Journal of Marketing Communications, 18(1), 5-18.

Tuten, T. & Solomon, M. (2014). Social Media Marketing. Harlow: Pearson.

Velilla, J. (2010). Branding: tendencias y retos en la comunicación de marca. Barcelona: Editorial UOC.

Welker C. B. (2002). The paradigm of viral communication, Information Services & Use, 22 (1), 3-8.