Main Article Content

Pedro Aguilar Pérez
Universidad de Guadalajara
Mexico
https://orcid.org/0000-0001-8071-6671
Lucila Patricia Cruz Covarrubias
Universidad de Guadalajara
Mexico
https://orcid.org/0000-0001-9168-285X
Pedro Daniel Aguilar Cruz
Universidad de Guadalajara
Mexico
https://orcid.org/0000-0002-1396-2482
Rosalinda Garza Estrada
Universidad de Guadalajara
Mexico
https://orcid.org/0000-0003-1816-9042
Vol. 23 No. 1 (2019), Articles (open section), pages 107-125
DOI: https://doi.org/10.17979/redma.2019.23.1.5458
Submitted: Jul 1, 2019 Published: Jul 2, 2019
How to Cite

Abstract

The power of branding is a growing area of study owing to its ability to influence spending and consumption decisions about products and services. Emotional branding is a way of positioning a company in the marketplace and securing brand loyalty by connecting with customer emotions. The aim of this study is to examine if Starbucks customer loyalty in the city of Guadalajara is influenced by branding. The analysis used a quantitative survey method involving a representative sample of 329 customers. The results showed that emotional branding has had a positive impact on customer loyalty among the survey population.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

Acosta Cifuentes, C., Rojas Barrero, L. M., & Rubio Mendoza, D. F. (2006). Construcción de Marcas, una forma de competir. Innovar, 16 (27), 127-131.

Aguilar Gálvez, W., Bermeo Pacheco, J. & Guerrero Jirón, J. (2015). Conceptos Introductorios Sobre Branding. Ecuador: Universidad Técnica de Machala.

Alcaide, J. (2010). Fidelización de Clientes. Madrid: Esic Editorial.

Angulo Romero, D., N. (2016). El brandibg emocional y su influencia en la fidelización de los clientes de la compañía Starbucks-Real Plaza de la ciudad de Trujillo. (Trabajo fin de grado, Universidad Privada Antenor Orrego). Recuperado de http://repositorio.upao.edu.pe/handle/upaorep/1962

Arias, F. (2012). El proyecto de investigación: Introducción a la metodología científica. Caracas: Editorial Episteme.

Avalos, C. (2010). La marca. Identidad y estrategia. Buenos Aires: Ediciones La Crujía.

Bastos, A. I. (2007). Fidelización de clientes. España: Ideas Propias.

Bautista, F. (2009). El branding mitológico. La esencia de las marcas en las emociones humanas. En Actas de Diseño (pp. 49-56). Acta presentada en IV Encuentro Latinoamericano de Diseño “Diseño en Palermo” Comunicaciones Académicas, Palermo: Universidad.

Barahona, P. (2009). La fidelización del cliente y sus elementos. Recuperado de http://adrformacion.com/articulos/marketing/la_fidelizacion_%20del_cliente_y_sus_elementos_/articulo1272.html

Bordonaba Juste, M. V., & Garrido Rubio, A. (2001). Marketing de relaciones ¿Un nuevo paradigma? Proyecto social: Revista de relaciones laborales, 25-44.

Cáceres Gutiérrez, A. (2012). Branding Emocional. Tecciencia, 103-115.

Chaves, N. & Bellucia, R. (2008). La marca corporativa, gestión y diseño de símbolos y logotipos. Buenos Aires: Paidós.

Cruz, L., Hernández, M., Lazcano, M., Martínez, D. & Ortiz, A. (2013). La lealtad del consumidor por la efectividad del branding emocional de Starbucks en Polanco, Delegación Miguel Hidalgo. (tesis de licenciatura, Instituto Politécnico Nacional). Recuperado de https://tesis.ipn.mx/handle/123456789/12882?show=full

Garrido Rubio, A., & Bordonaba Juste, M. V. (2001). Marketing de relaciones, ¿Un nuevo paradigma? Proyecto social. Revista de relaciones laborales, (9), 25-44.

Gobé, M. (2005). Branding Emocional, el nuevo paradigma para conectar las marcas emocionalmente con las personas. México: Divine Egg Publicaciones.

Instituto de Información Estadística y Geográfica, IIEG. (2017). Alcanza área metropolitana de Guadalajara los 5 millones de habitantes. STRATEGOS Revista Digital del Instituto de Información Estadística y Geográfica. Recuperado de https://iieg.gob.mx/strategos

Kotler, P. y Lane K. (2012). Dirección de Marketing. México: Pearson Educación.

Lind, D., Marchal W. & Wathen S. (2015). Estadística aplicada a los negocios y la economía. México: McGraw-Hill.

Mesén Figueroa, V. (2011). Fidelización de clientes: concepto y perspectiva contable. Tec Empresarial, 5 (2), 29-35.

Peiró, D. F. (2009). Clienting, fidelización de clientes. Buenos Aires: Grupo Daión.

Prado-Lorenzo, J.M. y García-Sánchez, I.M. (2010). The role of the board of directors in disseminating relevant information on greenhouse gases. Journal of Business Ethics, 97(3), 391-424.

Salas, L., E. & Mancero, J. (2016). Estrategias de branding emocional en procesos de fidelización de consumidores de marcas ecuatorianas. Revista Observatorio de la Economía Latinoamericana. http://www.eumed.net/cursecon/ecolat/ec/2016/branding.html

Sterman, A. (2013). Como crear marcas que funcionen. Buenos Aires: Editorial Nobuko.

Zeithaml, V. A., Bitner, M. J., & Gremier, D. D. (2009). Services Marketing. Boston: McGraw-Hill