Main Article Content

Gabriela Baquerizo Neira
Universidad Casa Grande, Ecuador
Ecuador
Karen Correa Vélez
Universidad Casa Grande, Ecuador
Ecuador
Jenny Yaguache
Universidad Técnica Particular de Loja, Ecuador
Ecuador
Vol. 01 No. 021 (2018), Articles (open section), pages 53-77
DOI: https://doi.org/10.17979/redma.2018.01.021.4839
Submitted: Dec 3, 2018 Accepted: Dec 3, 2018
How to Cite

Abstract

The research reveals that in Ecuador the communication managers of the fifty companies analyzed have a minimum of 5 years of experience in communication management and 18% of the total cases studied have between 6 and 14 years of experience. The age of communication managers fluctuates between 25 - 39 years in a greater percentage.
This research seeks an approximation to the current profile of Dircom in Ecuador to identify their skills and recognize how they adapts to the conditions of each sector.
To this end, 50 corporations from different productive and service sectors of the country were selected, which have been in the market for at least 10 years, a time that coincides with the longest uninterrupted presidential period that has existed in Ecuador. Transited by a process of economic slowdown.
In this research it was evidenced that, in spite of an incipient offer of training programs in communication management, the professionals currently occupying the management positions in the Institutional Communication departments of the companies of the country have access to postgraduate programs, in order to acquire the knowledge and skills to solve the market's communication demands.
This perspective allows them to be located at strategic levels of the organization, and each day less operational, according to the data obtained. However, there are also communication managers with a different degree than strategic communication.
The results of the study also revealed that the Dircom selected devote their management to the integral communication and that this, sometimes, is developed with the support of agencies. They also execute internal communication to theextent of the possibilities, because this important action for the organization is coordinated with the human resources department.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

Abendaño, M. & Duque, V. (2016). El perfil del DirCom Interno en el Ecuador. De los medios y la comunicación de las organizaciones a las redes de valor. II XESCOM. Simposio Internacional.

Barbero, J. M. (2001). Reconfiguraciones comunicativas de lo público. Anàlisi: quaderns de comunicació i cultura, (26), 71-88.

Burns, Tom E. and Stalker, G.M., The Management of Innovation. (1961). University of Illinois at Urbana-Champaign's Academy for Entrepreneurial Leadership Historical Research Reference in Entrepreneurship.

Costa, J. (1999). La comunicación en acción. Informe sobre la nueva cultura de la gestión, Barcelona, Paidós.

Costa, J. (2010). DirCom Estrategia de la complejidad, Nuevos paradigmas de la comunicación.

Dircom (2017). Manual de la Comunicación. Madrid, DIN Impresores.

Elizalde, R., Yaguache, J. (2010). Diagnóstico del estado de las relaciones públicas en Ecuador desde el 2000 al 2010. Razón y Palabra [en línea] 2010, 15 (Noviembre-sin mes) : [Fecha de consulta: 10 de marzo de 2018] Disponible en: <http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=199516111035> ISSN 1605-4806

Galarza, F. Y. P., Quichimbo, J. Y., & Benítez, V. A. (2016). Gestión de la comunicación estratégica en las organizaciones: enfoque ecuatoriano e internacional. Razón y palabra, (92), 49-32.

González, K. V., & Ramírez, M. A. (2015). Historia y evolución de las Relaciones Públicas en Ecuador. María Isabel Punín Larrea, 33.

Hernández Carrera, R. M. (2014). La investigación cualitativa a través de entrevistas: su análisis mediante la teoría fundamentada. Cuestiones Pedagógicas, 23, 187-210.

Mut, M. (2006). El Director de Comunicación, perfil de una nueva figura. FISECEstrategias-Facultad de Ciencias Sociales de la Universidad Nacional de Lomas de Zamora, Año II, nº 5, 3-23.

Observatorio de la Comunicación Estratégica del Ecuador. Universidad Técnica Particular de Loja.

Paladines, F., Yaguache, J., Altamirano, V. (2016). Gestión de la comunicación estratégica en las organizaciones: enfoque ecuatoriano e internacional. Revista Razón y Palabra, [S.l.], v. 20, n. 1_92, p. 1240-1271, mar. 2016. ISSN 1605-4806. Disponible en: http://www.revistarazonypalabra.org/index.php/ryp/article/view/369.

Punín Larrea, María Isabel (2012). Los estudios de comunicación social/periodismo en el Ecuador. Una visión crítica al rol de la universidad y la academia. Razón y Palabra. Disponible en: http://oldversion.razonypalabra.org.mx/N/N79/V79/66_Punin_V79.pdf

Ritter, M. (2013). El valor del capital reputacional: por qué la opinión que el público tiene de su empresa es un activo estratégico. R+ P Buenos Aires.

Sánchez, J. & Pintado, T. (2010). Estrategias de marketing para grupos sociales.España: ESIC Editorial.

Valarezo, K., Valdiviezo, C., Córdova, J. (2015). El rol estratégico de la Dirección de Comunicación en la Gestión de las Organizaciones. Revista Espacios. Vol. 36 (Nº 13), p. 9.

Villafañe, J. (1999). La gestión profesional de la imagen corporativa. Ediciones Pirámide SA.

Yaguache Quichimbo, J. J., Rivera-Rogel, D. E., & Campos Freire, F. (2016). Estrategias de las empresas periodísticas de Ecuador en el contexto de la crisis global de la prensa. Opción, 32(12).