Main Article Content

Samuel Guillén
Universidad de Guayaquil
Ecuador
Vol. 01 No. 017 (2016), Articles (open section), pages 85-103
DOI: https://doi.org/10.17979/redma.2016.01.017.4865
Submitted: Dec 3, 2018 Accepted: Dec 3, 2018
How to Cite

Abstract

Tourism has left to be just a dream of the world, and has become one of the main sources of income in the countries, especially for those which are considered as developing countries and which have created different types of tourism products among them, the Community Based Tourism. This kind of tourism is typical of rural areas and with low level socio economic development and its consolidation has done by the efforts of its own people, who realized they are surrounded by tourism resources and their desire to generate income apart from their everyday business, developed empirical strategies in order to attract tourism demand, therefore, a suitable marketing management model oriented to Community Based Tourism, merging its 4 axes (Social, Economic, Environmental and Cultural), a proper design of Tourism Supply and administrative, operational and promotion processes will generate and strengthen a sustainable tourism demand.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

Amstrong, G. (2008). Fundamentos del Marketing, 6.ª edición.

Ballesteros Caiza, J. A. (2016). Plan estratégico del centro de turismo comunitario Pondoa del cantón Baños de Agua Santa.

Caiza, R., & Molina, E. (2012). Análisis histórico de la evolución del turismo en territorio ecuatoriano. RICIT: Revista Turismo, Desarrollo y Buen Vivir, (4), 6-24.

Carbonell, L., & Olivé, L. (2015). Propuesta de transporte fluvial sustentable para la ciudad de Guayaquil" TFSG". In XXXIV Encuentro Arquisur 2015 y XIX Congreso de Escuelas y Facultades Públicas de Arquitectura de los países de América del Sur (La Plata, Argentina).

Federación Plurinacional de Turismo Comunitario del Ecuador FEPTCE (2007). Cartografía de buenas prácticas y tecnológicas sociales que estan propiciando un cambio positivo y sostenible en América Latina. Recuperado de http://pangeasostenible.org/2011/12/federacion-plurinacional-de-turismo-comunitario-del-ecuador

Fundación CODESPA (2011). Modelo de gestión del turismo rural comunitario de CODESPA, una experiencia regional andina.

Gómez, V., & Andrés, A. (2015). Aporte económico del turismo comunitario en la Isla Santay.

González, J. A. M. (2011). Evolución del Marketing: Desde el egocentrismo a la orientación al consumidor. Contribuciones a la Economía, (2011-12).

González, J. A. M. (2012). El carácter científico del marketing y del estudio del comportamiento del consumidor. Contribuciones a la Economía, (2012-01).

http://media.unwto.org/es/press-release/2014-06-23/dia-mundial-del-turismo-2014-turismo-y-desarrollo-comunitario

http://media.unwto.org/es/press-release/2014-09-30/el-desarrollo-comunitario-protagonista-del-dia-mundial-del-turismo-de-2014

http://www2.unwto.org/es/content/por-que-el-turismo

http://www2.unwto.org/es/content/por-que-el-turismo

Idrovo Larreátegui, E. J. (2016). La administración del marketing social del Banco de desarrollo de los pueblos SA Agencia Ambato y su impacto en el desarrollo comunitario del sector de Quisapincha.

Kotler, P. (2010). Marketing 3.0.

Kotler, P. (2011). Marketing turístico 5.ª edición.

Ministerio de Turismo del Ecuador. (2010) Reglamento Para Los centros de Turismo comunitarios. Acuerdo Ministerial 16, Recuperado de http://www.turismo.gob.ec/wp-content/uploads/2016/04/REGLAMENTO-PARA-LOS-CENTROS-TURISTICOS.pdf

Montoya, M. P. (2013). Turismo comunitario y desarrollo rural: interacción y escalamiento de innovaciones. Lima.

Moscoso, M., Winner, C., & Miranda Moscoso, K. A. (2013). Diseño de un Modelo de Gestión de Markting Turístico Comunitario para la Reserva Natural del Bosque Petrificado de Puyango, de la Provincia de el Oro, para mejorar la calidad de vida de sus Habitantes, período 2012-2013.

Palomeque, F. L. (2015). Modalidades turísticas y tipológicas de espacios turísticos. Papers de Turisme, (11), 49-64.

Ramón, C., & María, L. (2015). Propuesta de un Plan de Marketing para el Turismo Comunitario del Cantón Saraguro, Provincia de Loja.

Ricauarte, C. (2009). Manual para el diagnóstico turístico local: Guía para planificadores. Escuela Superior Politécnica del Litoral.

Ríos-Carmenado, I. D. L., Díaz-Puente, J. M., & Cadena-Iñiguez, J. (2011). La iniciativa LEADER como modelo de desarrollo rural: Aplicación a algunos territorios de México. Agrociencia, 45(5), 609-624.

Rojas, D. (2013) La Biblia del Marketing. Lexus Editores, Barcelona- España Libro.

Secretaría Nacional de Planificación y Desarrollo (2014). Objetivo 8.9 k. Fomentar el turismo comunitario y el turismo.

Valerio, R. (2012). Marketing Estratégico.